איגוד המשתמשים מתנגד להיטל הצפיפות בנמל אשדוד

איגוד המשתמשים מתנגד נחרצות להטלת היטל צפיפות בנמל אשדוד. קרא הבוקר לחברת סוכנויות ים מאוגדות א.מ.א לבטל את ההיטל;יורם הופמן, מנכ"ל א.מ.א בתגובה: "כואב לי הלב על המשתמשים. שבאיגוד המשתמשים יפנו כעסם להנהלת נמל אשדוד ולא אלי"


00:00 ,22.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד המשתמשים מתנגד נחרצות להטלת היטל צפיפות בנמל אשדוד. קרא הבוקר לחברת סוכנויות ים מאוגדות א.מ.א לבטל את ההיטל;יורם הופמן, מנכ"ל א.מ.א בתגובה: "כואב לי הלב על המשתמשים. שבאיגוד המשתמשים יפנו כעסם להנהלת נמל אשדוד ולא אלי"
 
איגוד המשתמשים בהובלה ימית יוצא כנגד החלטת סוכנויות ים מאוגדות א.מ.א לגבות היטל צפיפות בשיעור של 9% בנמל אשדוד. הבוקר שיגר מנכ"ל האיגוד, מר דב מרום, מכתב למנכ"ל א.מ.א יורם הופמן, בו הוא מביע את התנגדותו הנחרצת להיטל.
 
כאמור, אתמול פורסם שחברת א.מ.א החליטה, החל מיום א' השבוע, להטיל על הלקוחות היטל צפיפות בגובה 9% מדמי ההובלה וכי חברות נוספות שוקלות להצטרף ולהטיל גם הם היטל צפיפות. בפנייה של א.מ.א ללקוחות נכתב: "אנו מבקשים להביא לידיעתכם כי עקב הצפיפות אשר נמשכת בנמל אשדוד ומקורה במחסור חמור בכח אדם, אנו נאלצים להמתין עם האניות תקופה ממושכת ברציפים, לבצע פעולות בנמל אחד ולהעביר מכולות ביבשה בהוצאות כספיות כבדות ביותר".
 
באיגוד המשתמשים ציינו שבא.מ.א מבקשים לגבות היטל מלקוחות שבשטר המטען שלהם מופיע נמל אשדוד על כך שהמטען נפרק בחיפה, מה שנוגד לטענתם את הכללים הבינלאומים של שטר המטען. דב מרום, מנכ"ל האיגוד, הדגיש שהאיגוד רואה בצעד זה צעד בלתי לגיטימי ובמידה וההיטל לא יבוטל, הם עשויים לפנות לערכאות בדרך של תביעה ייצוגית בשם בעלי המטענים הניזוקים מדרישה זו.
 
מרום ציין כי אכן נהוג במקרים קיצוניים שמקורם ב"כח עליון" כגון שביתות, מלחמה, מזג אויר, להכריז על תום מסע בנמל מסויים ולהטיל, בעקבות זאת, היטל על המשתמשים. אך, לדברי מרום, במקרה הזה מדובר על עומס זמני בנמל אשדוד ואם בעבר גובשו הסכמות בין חברות הספנות לאיגוד על היטלי צפיפות הרי שהם התבסו על נזקי צפיפות לאורך זמן ולא על סמך בעיות נקודתיות בנמל. מרום ציין שבמקרה זה איגוד המשתמשים כלל לא היה מעורב.
 
יורם הופמן, מנכ"ל סוכנויות ים מאוגדות א.מ.א, אמר הבוקר כי הוא מפעיל קו אניות עצמאי ולא קונפרנס ולכן אין הוא מחוייב להתדיין עם איגוד המשתמשים בנושא מסוג זה, כמו שאין הוא מתייעץ עימם לקראת העלאת מחירים. "אני מבין את כעסם של בעלי המטענים ושל המשתמשים וכואב לי הלב על כך", אמר הופמן וציין כי ההכרח לפרוק את המטענים שיועדו לאשדוד בנמל חיפה כרוכה בעלויות סבסוד ההובלה ביבשה בגובה עשרות אלפי דולרים להפלגה ולזה עוד מתווסף זמן ההמתנה הארוך, מה שלא הותיר בידיו שום ברירה זולת היטל צפיפות. הוא ציין כי מייד עם ירידת הצפיפות וזמני ההמתנה באשדוד, הוא יסיר את ההיטל.
 
"יש צפיפות בנמל אשדוד ואלי הם באים בטענות ? " הגיב הופמן לטענות איגוד המשתמשים והוסיף : "זו בושה וכלימה שבנו נמל חדש במיליארד דולר אך לא מסוגלים לפתור את בעית כח האדם. אני מציע שבמקום שאיגוד המשתמשים יפנה את כעסו כלפי הוא יפנה את כעסו כלפי הנהלת נמל אשדוד".
 
"אנו מעניקים שירות Prime Service עם פקידה שבועית ביום קבוע ובכל נמל בעולם אנו מקבלים "חלון" שבו אנו נכנסים לנמל פורקים את הסחורה וממשיכים הלאה. שבאשדוד יתנו לי גם "חלון" כמו שנהוג בנמלים אחרים דוגמת גנואה, מרסיי או ולנסיה".