איגוד המשתמשים מוחה כנגד גביית "היטל שידור/מחשוב"

הנהלת איגוד המשתמשים בהובלה ימית מוחה כנגד חיוב "היטל שידור/מחשוב" שאותו החלו לחייב מספר סוכני אניה. האיגוד טוען כי מדובר בגביה לא חוקית; נשיא לשכת הספנות בתגובה: "זהו שוק חופשי למעט הנושאים המבוססים על תקנות הנמלים"


00:00 ,13.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הנהלת איגוד המשתמשים בהובלה ימית שיגרה אמש הודעה לחברי האיגוד המתייחסת לחיוב "היטל שידור/מחשוב" שאותו החלו לחייב מספר סוכני אניה. עפ"י איגוד המשתמשים מדובר במהלך שנעשה בלא תיאום עם לשכת הספנות ועפ"י חוות דעת משפטית שקיבלו, הוא אינו חוקי; נשיא לשכת הספנות בתגובה: "זהו שוק חופשי למעט הנושאים המבוססים על תקנות הנמלים"
 
בשבועיים האחרונים החלו חלק מסוכני האוניות בישראל לשלוח ללקוחותיהם הודעות על תוספת חדשה לדמי ההובלה, הקרוייה "היטל שידור" או "היטל מחשוב", שייגבה "עקב דרישת המכס לבצע שידור ממוחשב של מסרים". עפ"י האיגוד, גובה התוספת שונה במעט בין סוכן לסוכן ונקוב בדולרים או בשקלים וכי בהסתמך על ייעוץ משפטי שקיבלה הנהלת האיגוד, מדובר במהלך שאינו חוקי.
 
עוד צויין כי נעשתה פנייה של האיגוד ללשכת הספנות הישראלית בעניין, והם השיבו כי מהלך זה נעשה ללא התייעצות עם לשכת הספנות.
 
מהנהלת האיגוד נמסר בנוסף כי בתשובתה של לשכת הספנות נאמר כי הלשכה אינה מערערת על כך שהתעריפים לשירותי סוכן אנייה נקבעו בחקיקה בתקנות הנמלים ובין התעריפים לשירותי סוכן האנייה, המפורטים בתקנות אלו, קיימת אגרת תקשורת, הנוגעת להוצאות תקשורת, כגון: שידור ממוחשב של מסרים. ולמרות זאת, ציינו באיגוד, סוכני האניות ממשיכים ומעלים אגרות אלו.
 
מר נחום גנצרסקי, נשיא לשכת הספנות, מסר בתגובה כי אכן מהלך זה נעשה ללא התיעצות עם הלשכה והוסיף ואמר: "לשכת הספנות מנועה בתוקף חוקי ההגבלים במדינת ישראל לדון ביחסים בין חברות הספנות לבין הלקוחות שלהן. כל סוכן ספנות רשאי לפעול לפי מה שהוא חושב" ועוד הוסיף ואמר כי – "זהו שוק חופשי למעט הנושאים המבוססים על תקנות הנמלים".