אושר: היתרי הזרמה לנמל אשדוד עד ספטמבר 2009

הוועדה הבינמשרדית למתן היתרי הזרמה לים החליטה על מתן היתר הזרמה לרציפים 21 ו-24 לתקופה של שנה וזאת לפריקת גרעינים בלבד. ראובן צוק: בשביל מה עשינו את הסיבוב הזה? זה עלה לנו וללקוחות כסף רב


00:00 ,04.08.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

הוועדה הבינמשרדית למתן היתרי הזרמה לים החליטה על מתן היתר הזרמה לרציפים 21 ו-24 לתקופה של שנה  וזאת לפריקת גרעינים בלבד. ראובן צוק: בשביל מה עשינו את הסיבוב הזה? זה עלה לנו וללקוחות כסף רב
 
חברת נמל אשדוד הודיעה ללקוחות הנמל כי הוועדה הבינמשרדית למתן היתרי הזרמה לים החליטה על מתן היתר הזרמה לרציפים 21 ו-24 לתקופה של שנה עד ליום 30 בספטמבר, וזאת לפריקת גרעינים ותבואות בלבד. יש לציין כי הדיון החוזר שקיימה הוועדה בתאריך 28 ביולי התקיים לבקשת נמל אשדוד.
 
מחברת נמל אשדוד נמסר כי היא תמלא אחר הוראות הוועדה ומשום כך, מטענים אחרים שאינם גרעינים (כגון: פטקוק, גופרית ואחרים) לא ישונעו דרך רציף 21 (רציף 24 עדיין לא פעיל).
 
מחברת הנמל נמסר כי מטענים אלו ישונעו דרך רציפים 1, 3 ו-5 במגבלות זמינות הרציפים והשוקע המקסימלי המותר בהם.
 
בשיחה עם ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות הישראלית, אמר צוק כי הפתרון שנמצא עד לחודש אוקטובר 2009 אכן מכסה את רוב הבעיות בנמל אשדוד, אך יחד עם זאת ישנן מספר בעיות מכיוון שההיתר נוגע למטעני גרעין בלבד. לדברי צוק, בעיות יכולות לצוץ במקרה הגעה של אוניות גדולות מאוד אשר לא תוכלנה להיכנס לרציפים 1, 3 או 5 בשל הגבלת השוקע וכן במקרה שבו תגענה מספר אוניות בבת אחת לנמל אשדוד.
 
יחד עם זאת צוק תהה מדוע הפתרון שנמצא – ואשר לטענתו, היה ידוע מראש, היה צריך לבוא לאחר תקופה ארוכה של שיבושים ונזקים כספיים כבדים ללקוחות הנמל וליבואנים וליצואנים. "בשביל מה עשינו את הסיבוב הזה? בשביל מה היינו צריכים את כל המהומה? זה עלה לנו וללקוחות בכסף ובדיונים בבתי משפט וגם חברת הנמל וגם המשרד להגנת הסביבה עשו דבר שהסוף שלו היה ידוע מההתחלה", אמר צוק.
 
יונה ליכטנשטיין, יו"ר איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת, ציין בשיחה עם מערכת Port2port כי למרות שממדי נזקי השבתת הרציפים צומצמו מי שנפגע ספג נזקים כבדים מאוד ועלויות ההובלה היבשתית פגעו גם הם בלקוחות. ליכטנשטיין ציין כי לא ברור מדוע הוועדה למתן היתרי הזרמה לים בחרה לדון בבקשת חברת נמל אשדוד ב-28 ביולי כאשר ההיתר פג בתאריך 1 ביולי, כלומר, מיד לאחר שפג ההיתר שניתן לחברת הנמל.
 
מר ליכטנשטיין הוסיף כי על פי ההיתר שניתן לחברת הנמל אם עד סוף חודש אוקטובר הנוכחי חברת נמל לא תספק הוכחות כי ישנה התקדמות במרכז לרכש של שלושה מדלים פניאומטיים לפריקת מטען הגרעינים בעלות של 45 מיליון שקל הרי שההיתר הנוכחי שניתן יהיה בטל ומבוטל.
 
מר ליכטנשטיין הזכיר כי כנגד חברת נמל אשדוד והוועדה למתן היתרים במשרד להגנת הסביבה עומדת תביעה בבג"ץ אשר הגיש מפעל המלט נשר ואליו הצטרף איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת. התביעה הנ"ל  תידון בבית המשפט בחודש פברואר הקרוב.