סוכני המכס ורש"ת הגיעו להבנות לגבי הפעלת מסוף הירדן ע"י פליינג קרגו

רצון טוב של הצדדים ואווירה טובה הביאו לפתרון המחלוקות שהתגלעו בין הנהלת ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל לבין הנהלת רשות שדות התעופה, על רקע זכייתה של פליינג קרגו במכרז לניהול והפעלת מסוף המטענים נהר הירדן


00:00 ,12.07.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

רצון טוב של הצדדים ואווירה טובה הביאו לפתרון המחלוקות שהתגלעו בין הנהלת ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל לבין הנהלת רשות שדות התעופה, על רקע זכייתה של פליינג קרגו במכרז לניהול והפעלת מסוף המטענים נהר הירדן
 
ראשיתה של הסוגיה בחודש מאי השנה, אז התבשרה חברת פליינג קרגו (FC) על זכייתה במכרז רשות שדות התעופה להפעלת וניהול מסוף המטענים נהר הירדן. הבחירה בפליינג קרגו עוררה את התנגדותם של חברי ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל, אשר חששו מתחרות פסולה ולא הוגנת. חברי ארגון הגג חששו שבאמצעות הפעלת המסוף, תיחשף פליינג קרגו לסודות מסחריים ומידע חסוי של סוכני המכס וחברות השילוח הבינלאומי, לרבות מידע על לקוחותיהם. חברי הארגון גם חששו שפליינג קרגו תבקש להעדיף ולהעניק מתן שירות במסוף המטען נהר הירדן ללקוחותיה, על פני לקוחותיהם של החברות המתחרות.
 
בעקבות התכתבויות בין בא כוח ארגון הגג של סוכני המכס, עו"ד שמואל גרוסמן, לבין רש"ת, נקבעה פגישה בין הצדדים שהתקיימה בחודש יוני. נציגי ארגון הגג בפגישה, היו"ר שלמה שרון, קובי זלצמן מחברת פריץ קומפניס וגדי ססובר מחברת ססובר ועורכי הדין שמואל גרוסמן וחיה זינגר, חזרו והתריעו על החששות הנובעים מזכייתה של פליינג קרגו במכרז.
 
נציגי רש"ת, ובראשם יורם שפירא, סמנכ"ל מסופי מעבר, הבהירו כי קיימת מחויבות מצד רש"ת למניעת כל חשש מניגוד עניינים ו/או תחרות בלתי הוגנת של פליינג קרגו. בנוסף, נקבעו סידורים על מנת להבטיח את הפעילות התקינה והשוויונית של מסוף המטענים ללא כל חשש לניגוד עניינים או לתחרות בלתי הוגנת.
 
בין הסידורים עליהם דובר בפגישה נציין כי הוסכם על ידי נציגי רש"ת לוודא שנוהלי הפעלת המסוף ופיקוח הדוק של רשות שדות התעופה יקוימו ולא יאפשרו כל העדפה של לקוחות פליינג קרגו על פני לקוחות יתר סוכני המכס וחברות השילוח הבינלאומי. במקרה של העדפה כזו, תגיב רשות שדות התעופה כנגד המפעיל 'בזמן אמיתי'.
 
כמו כן, הוסכם לצמצם, ככל שניתן, את סוג המסמכים שייחשפו בפני פליינג קרגו, מפעיל המסוף. במסמכים שייחשפו לא יהיה מידע הניתן לניצול על ידי פליינג קרגו.
 
בתחילת ‏יולי‏ ‏התקיימה פגישה נוספת בין נציגי רש"ת ונציגי סוכני המכס החברים בארגון הגגובדיון נסקרו נקודות הממשק בהם יש למפעיל המסוף השפעה על תהליך השחרור והובטח כי נציג רשות שדות התעופה יוודא כי בכל נקודות ממשק אלו יובטח שירות שוויוני לכל סוכני המכס. במסגרת זו יוודא נציג רשות שדות התעופה שהטיפול במשאיות הנכנסות למסוף יהיה על בסיס "FIFO" וכי כל חריגה תטופל מיידית על ידי נציג הרשות. סוכם כי סוכני המכס מוזמנים להפנות את תשומת לבו של נציג הרשות לכל מקרה של חריגה משירות שוויוני ותקין של מפעיל המסוף.
 
כמו כן סוכם כי על מנת למנוע חשיפת מידע פנימי, לרבות זיהוי לקוחות סוכני המכס על פי הנפקת החשבוניות, סוכם כי החשבוניות לא יופקו על בסיס שם הלקוח אלא על בסיס מספר הלקוח (אצל סוכן המכס), באופן שמפעיל המסוף לא יוכל לזהות את הלקוח על פי מספרו בלבד. בנוסף, על גבי לוח ההזמנות היומי יצוין שם סוכן המכס ולא שם הלקוח.
 
נציגי רש"ת ונציגי סוכני המכס החברים בארגון הגג הסכימו להיפגש פעם נוספת בעוד כחודש על מנת לעקוב ולוודא כי אכן הוסר כל חשש לניגוד עניינים או תחרות בלתי הוגנת על פי המציאות בשטח.