המובילים: למרות ההסכם הקיבוצי קיימת אפליה בתנאי העסקת נהגים

גבי בן הרוש מבקש כי ההסתדרות תדאג לשוויון שכר על פי צו ההרחבה להסכם הקיבוצי. טוען: התעשיינים החריגו עצמם מההסכם. אבי אדרי מההסתדרות: נבחן את הנושא בצורה מעמיקה מול התעשיינים


00:00 ,03.02.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

גבי בן הרוש מבקש כי ההסתדרות תדאג לשוויון שכר על פי צו ההרחבה להסכם הקיבוצי. טוען: התעשיינים החריגו עצמם מההסכם. אבי אדרי מההסתדרות: נבחן את הנושא בצורה מעמיקה מול התעשיינים
 
גבי בן הרוש, יו"ר התאחדות בעלי מפעלי הובלה, פנה לאחרונה למר עופר עיני, יו"ר ההסתדרות החדשה, בנושא הסכם השכר הקיבוצי הנוגע לנהגים בענף ההובלה.
 
לדברי בן הרוש, למרות שקיים הסכם הקיבוצי וכן צו הרחבה לכלל המשק אשר אמור להעניק לכל נהגי הרכבים הכבדים תנאים סוציאליים טובים יותר ישנם נהגים רבים בענף התובלה אשר מופלים לרעה.
 
בן הרוש מבקש מיו"ר ההסתדרות עיני כי ההסתדרות תוודא כי תנאי השכר של כלל הנהגים במשק יהיו שווים. לדבריו, האפליה בשכר צצה בקרב חברות גדולות במשק אשר מעסיקות צי רכב ונהגים משל עצמן וטוענות כי הם אינן שייכות לענף ההובלה אלא מתפקדות כ"תעשיינים". דבר זה התאפשר הודות לממונה על יחסי עבודה במרש התמ"ת, עו"ד שלמה יצחקי, החריג את צו ההרחבה וכלל בו רק חברות הובלה כאשר למעשה הוא פטר מצו הרחבה זה את מפעלים אשר מובילים עצמאית – זאת למרות שגופים אלה מעסיקים בפועל מאות נהגים.
 
לטענת בן הרוש, התוצאה בפועל הינה "פגיעה שערורייתית בעקרון השיוויון אשר יוצרים נהגים מסוג' ונהגים מסוג ב'" - אפליה של נהגים רבים אשר מרוויחים שכר זעום ובמקרים רבים אף נאלצים לשמש בתפקידי סבלות בנוסף לעבודתם כנהגים. לדבריו, תוצאה נוספת וחמורה אף יותר הינה תחרות לא שיוויונית בענף התובלה.
 
יש לציין כי מר עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, ביקש מהממונה על יחסי העבודה בתמ"ת להרחיב את ההסכם הקיבוצי על כלל העובדים במשק שתפקידם הוא נהיגת רכב משא מעל 4 טון. מר יצחקי מוסיף ומציין במכתבו כי משאיות מסוג זה מעורבות בכ-17% מתאונות הדרכים הקטלניות בעוד שמשקלם בצי הרכב הארצי הינו 2.3% בלבד.
 
בן הרוש כותב ליו"ר ההסתדרות עיני כי "אני סבור שארגון עובדים לא ייתן ידו לאפליה בין סקטורים שונים המעסיקים נהגים" ומקווה לשתף פעולה עם ההסתדרות בנושא. 
 
תגובת ההסתדרות: נבחן את הנושא בצורה מעמיקה
 
אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות החדשה, ציין בתגובה כי בכוונת ההסתדרות לבחון את הנושא בצורה מעמיקה מול התאחדות התעשיינים אם כי "לא הובאה לידיעתנו ולו תלונה אחת מאותם נהגים שגבי בן הרוש טוען כי הם מופלים לרעה, ונשמח אם תלונות אלו יופנו אלינו לטיפול".
 
אדרי הציע יחד עם זאת לבן הרוש לעשות בדק בית בקרב חברי התאחדות בעלי מפעלי תובלה שכן, לטענתו, ישנם מעסיקים הנמצאים תחת המטרייה של התאחדות בעלי מפעלי תובלה המפרים את ההסכם הקיבוצי הקיים ובדעת ההסתדרות לפעול משפטית כנגד אותם מעסיקים.