הוקפא המו"מ על הסכם העבודה הקיבוצי בענף ההובלה

בעקבות הכרזת סכסוך עבודה בחברת ההובלות תים החליטו ראשי התאחדות מפעלי הובלה להקפיא את המו"מ הארצי בענף ההובלה עד שיוסר הסכסוך. בן הרוש: "על ההסתדרות להיות חכמה ולא צודקת". אבי אדרי מההסתדרות: "לא נסיר את סכסוך העבודה בחברה"


00:00 ,05.04.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות הכרזת סכסוך עבודה בחברת ההובלות תים החליטו ראשי התאחדות מפעלי הובלה להקפיא את המו"מ הארצי בענף ההובלה עד שיוסר הסכסוך. בן הרוש: "על ההסתדרות להיות חכמה ולא צודקת". אבי אדרי מההסתדרות: "לא נסיר את סכסוך העבודה בחברה"
 
גבי בן הרוש, יו"ר התאחדות בעלי מפעלי הובלה, אשר מנהל את המשא ומתן הארצי-ענפי על הסכם העבודה הקיבוצי בענף ההובלה הודיע בסוף השבוע על הקפאתו של המשא ומתן מול ההסתדרות החדשה. זאת בעקבות הכרזת ההסתדרות על סכסוך עבודה בחברת תים המעסיקה קרוב ל-40 נהגים.
 
בן הרוש ציין כי הנהלת חברת תים פועלת בהתאם להנחיות התאחדות בעלי מפעלי הובלה שלא לחתום על הסכמים מפעליים כל עוד לא נחתם הסכם קיבוצי ארצי בענף ההובלה. אלא שלדבריו, הנהגים בחברת תים, שהינה חברת הובלות בבעלותה של צים, מעוניינים בהסכם עבודה מיידי ופנו להסתדרות אשר נענתה לבקשתם ואישרה בסוף חודש מרץ סכסוך עבודה בחברה.
 
בן הרוש ציין כי בהמשך להכרזת סכסוך העבודה החליטה הנהלת התאחדות בעלי מפעלי הובלה על הקפאת המו"מ עם ההסתדרות על הסכם עבודה קיבוצי בענף. בן הרוש ציין כי הנהלת ההתאחדות החליטה שלא לחדש את המו"מ על ההסכם הקיבוצי כל עוד לא הוסר האיום בהכרזת סכסוך עבודה.
 
לדבריו, "אין היגיון בחתימת הסכם מול עובדי חברת תים כאשר אנחנו במקביל יושבים על הסכם עבודה קיבוצי ארצי אשר יכלול בוודאי שינויים רבים. הסכם העבודה הנוכחי, שתוקפו פג בדצמבר 2008, הינו הסכם שנתון לפרשנויות רבות והוא נעשה טלאי על גבי טלאי. אנחנו אומנם מייצגים במו"מ זה את המעסיקים אך מעוניינים להוציא הסכם קיבוצי חדש, ברור ומסודר, שיהיה לטובת הנהגים והמעסיקים במדינת ישראל. אני קורא לעובדי תים ולהסתדרות לחכות עם ההסכם המפעלי הזה עוד חצי שנה. אין ספק כי כיום המשק והשוק במצב לא טוב בעקבות המשבר העולמי והמיתון ואני חושב שההסתדרות צריכה להיות עכשיו חכמה ולאו דווקא צודקת".
 
תגובת ההסתדרות: הסיבה האמיתית לסירוב - רצון תים במיזוג חברות
 
אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות החדשה הגיב לדבריו של בן הרוש ואמר כי הוא שמח לשמוע כי בן הרוש ציין כי ההסתדרות צודקת בעמדותיה. לדברי אדרי, בן הרוש אף הסכים עמו בשיחה טלפונית שנערכה בין השניים כי הסכם קיבוצי בחברת תים, אשר יהיה קצר מועד וכפוף להסכם הקיבוצי שייקבע בין ההסתדרות לבין התאחדות בעלי מפעלי תובלה, הינו הסכם הגון לכל הצדדים.
 
אדרי הוסיף כי ההסתדרות מנהלת מזה כשנה מו"מ מול הנהלת חברת תים, לרבות החלפת טיוטות הסכם בין הצדדים. לדבריו, "הגענו להבנות בכל הסעיפים והיינו לקראת חתימה על הסכם קיבוצי ייחודי לחברת תים. לתדהמתנו, החברה הודיעה לנו כי אינה יכולה לחתום על הסכם קיבוצי, ותלתה את הסיבה 'במצב המשק' ובאפשרות שהחברה תתמזג".
 
אדרי ציין כי "החברה הוסיפה את הוראת התאחדות בעלי מפעלי תובלה שלא לקיים הסכם קיבוצי בשלב מאוחר יותר וכ'עלה תאנה' לסיבה האמיתית לסירובה לחתום על ההסכם" שכן לדבריו "ידוע לכל שקל יותר לבצע מיזוג חברה ללא הסכם קיבוצי ברקע".
 
לדברי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, ההסכם הקיבוצי בין ההסתדרות לבין התאחדות בעלי מפעלי תובלה מתיר להסתדרות לנהל מו"מ ולחתום הסכמים עם חברות תובלה באופן ישיר. מכאן, הוראת התאחדות בעלי מפעלי תובלה שלא לחתום או לנהל הסכם קיבוצי עם ההסתדרות מהווה הוראה הנוגדת את ההסכם הקיבוצי בין הצדדים. בנוסף, מציין אדרי, ההתאחדות ידעה מזה זמן כי ההסתדרות מנהלת מו"מ עם תים ותוהה מדוע נזכרו רק לאחרונה להוציא הנחייה כאמור.
 
אדרי הוסיף כי "בארבעת החודשים האחרונים אנו מנהלים מו"מ להסכם קיבוצי לכלל החברות המאוגדות בהתאחדות בעלי מפעלי תובלה, והתקיימו מספר דיוני מו"מ, לרבות סיכום להמשיך את הדיונים לאחר חופשת הפסח". לדבריו, הודעת ההתאחדות להקפאת המו"מ הארצי עד להסרת סכסוך העבודה בתים, "מהווה אולטימטום שההסתדרות ואיגוד עובדי התחבורה לא ישלימו איתו".
 
אדרי: "מיד לאחר חופשת הפסח בכוונתי לכנס את פורום ראשי הוועדים בענף ההובלה, ויחדיו נוביל לעיגון תנאי העסקתם של נהגי ההובלה בישראל בכל האמצעים העומדים לרשותנו".
 
אדרי הוסיף כי אין בכוונת ההסתדרות להסיר את סכסוך העבודה בחברה. "חלה עלינו חובה לעגן הסכם קיבוצי המסדיר את תנאי העסקת הנהגים בחברה, לרבות שמירה על הוודאות התעסוקתית שלהם במקרה של מיזוג עם חברה אחרת".