לין לשרת התחבורה: יש למנוע השבתת רכבות המשא

נשיא איגוד לשכות המסחר פנה לשרת התחבורה ח״כ מרב מיכאלי בבקשה שתוציא בדחיפות צווי ריתוק כנגד עובדי רכבת ישראל על מנת למנוע השבתת רכבות המשא. ועד עובדי הרכבת משבית את פעילות חטיבת המטענים עד להודעה חדשה


12:09 ,19.06.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו״ד אוריאל לין, פנה במהלך סוף השבוע לשרת התחבורה ח״כ מרב מיכאלי בבקשה שתוציא בדחיפות צווי ריתוק כנגד עובדי רכבת ישראל על מנת למנוע השבתת רכבות המשא החל מהיום, יום ראשון.

 

כידוע, ועד עובדי רכבת ישראל הוציא ביום חמישי האחרון הודעה לפיה בכוונתו להשבית את פעילות רכבות המשא החל מיום ראשון הקרוב (היום), ועד להודעה חדשה.

 

נזכיר כי בין ההנהלה לעובדים מתנהל כבר כמה חודשים מו״מ על רקע סכסוך העבודה שהוכרז בשל כניסת הרכבות החשמליות לשירות. עקב הבחירות להסתדרות עיכב הוועד, שבראשו עומדת גילה אדרעי, את המגעים עם ההנהלה. אדרעי מאשימה את מנכ״ל הרכבת מיכה מייקסנר על כך שלא הגיע לדיון בנושא, למרות שהמשנה למנכ״ל ומספר סמנכ״לים כן הגיעו לייצג את ההנהלה.

 

לטענת עו״ד לין, משמעות ההשבתה הקרובה הינה הכבדה על העומסים בכבישים בשל הצורך לשנע במשאיות את 4,000 המכולות שמסיעות קרונות משא של הרכבת מדי יום. לין מזכיר כי בחלק מהמקרים מדובר במטענים מסוכנים, שהובלתם נעשית ברכבות בלבד.

 

כמו כן טוען לין כי כל מערך המשאיות ישובש - גם כך יש מחסור בנהגים ויש מחסור במשאיות. בנוסף, מחירי הובלת המטענים במשאיות צפויות לעלות בעשרות אחוזים. ההשבתה צפויה ליצור עומסים בשערים בנמלים – עיכוב ביצוא וביבוא סחורה. הדבר יגרום לנזקים כספיים של עשרות ואף מאות אלפי שקלים בתוך כמה ימים.

 

לין כותב במכתבו לשרת התחבורה כי ״נוכח שורת נזקים אלה, שיחמירו וההשפעה המיידית על מצב התחבורה בישראל, אבקשך להשתמש בסמכותך ולהוציא בהתאם לתקנות שעת חירום צווי ריתוק לכלל עובדי הרכבות עד לבירור יסודי בבית הדין הארצי לעבודה״.

 

נזכיר כי רכבות המשא של רכבת ישראל מובילות מגוון רחב של מטענים המגיעים או יוצאים מנמלי הים בהם מכולות, מחצבים, גרעינים ומוצרי גרעינים, אגרגטים, פלדה ומתכות אחרות, אשפה, חול וחומרים מסוכנים – סך הכל כ-8.4 מיליון טון בשנה.

 

מוועד העובדים נמסר: ״מבלי לפגוע בתנועת רכבות הנוסעים - החל מיום ראשון יורחבו הצעדים הארגוניים שנוקט וועד העובדים. במסגרת זו: תופסק פעילות חטיבת המטענים, החטיבה הלוגיסטית והפקידים בחברה - עד להודעה חדשה.

 

״כבר כמעט חמש שנים שהנהלת הרכבת מושכת וממסמסת את המו״מ להסכם קיבוצי. בזמן הזה היא ממשיכה לפגוע בעובדים, בשכרם ובזכויותיהם ונוהגת כלפיהם בצורה מזלזלת ואגרסיבית. כך למשל נפגעים העובדים בשכרם כבר שנתיים בגלל עבודות החשמול בגינן נסגרים כל העת קווים ותחנות״.

 

יובהר כי כל הצעדים הארגוניים, בגיבוי ההסתדרות ובאישור בית הדין.