הרכבת סירבה לדחות את העלאת תעריפי הובלת המטען

היום (ד') נערך דיון בנושא בוועדת הכספים של הכנסת. בדיון העלו חברי הכנסת טענות מבוססות על נתוני הלמ"ס בנוגע לפעולת הרכבת, הנוגדת את הרצון להוזיל את יוקר המחיה בארץ


13:37 ,29.01.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

כוונת רכבת ישראל להעלות את תעריפי הובלת המטען ב- 31 בינואר עלתה הבוקר (ד') לדיון בוועדת הכספים של הכנסת, אולם למרות דרישת חברי הועדה הודיעו נציגי הרכבת שאין בידם הסמכות לעכב את ההעלאה הצפוייה עד לדיון הבא בוועדה.

 

נזכיר כי במהלך דצמבר 2013 הודיעה הרכבת על עלייה חדה, של 21% בקטע הובלת המטען המרכזי, שבין נמלי חיפה ואשדוד, ולהיפך. העלאת המחיר התייחסה למכולות טעונות במטען רגיל, או בחומרים מסוכנים. שינוע מכולות ריקות יועלו ב-0.5%. הרכבת הוסיפה גם מונח חדש, שלא היה בשימוש עד כה – מכולה כבדה. כל מכולה (TEU) שמשקלה מעל ל-23 טון ברוטו תיחשב למכולה כבדה, שעליה תתווסף תוספת מחיר של 33%.

 

במגזרי הספנות והיצואנים הגיבו בכעס רב על ההודעה ואמרו שהוא מחסל כל אפשרות לתחרות בין הנמלים. סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ויו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים אמיר שני, אמר שהדבר הוא בניגוד מוחלט למדיניות ממשלת ישראל, המשקיעה כ-15 מיליארד שקל ב-2013 בלבד בפיתוח תשתיות הרכבת, במטרה להפעיל רשת יעילה, המאפשרת ומעודדת הסטת מטענים מרשת הכבישים למסילות הברזל.

 

בתגובה מסרה הרכבת כי עדכון תעריפי הובלת המכולות האחרון נערך ב-2007 ולאורך השנים נשחקו משמעותית מחירי ההובלה.

 

בדיון היום העלו חברי ועדת הכספים, בראשות חברי הכנסת עפר שלח, אראל מרגלית ורובי ריבלין, נתונים המבוססים על הלמ"ס. כך, למשל, טענו שעם השנים חלה עלייה במספר הנוסעים שמסיעה הרכבת, מ-5 מיליון נוסעים בשנה לכ-40 מיליון נוסעים, בעוד שבתנועת המטענים חלה בשנים האחרונות ירידה של 7%, מה שלא מסתדר עם הצהרות הרכבת על העלאת מחירים לאור העלייה בתנועה.

 

חברי הכנסת הוסיפו, כי המדינה משקיעה כסף בתשתיות תעבורה, ואילו הרכבת מעלה מחיר בלי שאף מגזר יכול למעשה להגיב.

 

ח"כ שלח אמר בדיון, כי המטרה של ועדת הכספים היא להוזיל את יוקר המחיה בישראל. דבר זה, טען, לא עולה בקנה אחד עם רצון הרכבת לייקר תעריפים, דבר המתגלגל על הלקוח ובסופו של דבר על הצרכן.

 

כאמור, במהלך הדיון התחוור לחברי הועדה שהנושא מורכב ודורש דיון נרחב ומעמיק. אי לכך ולאור העובדה שאין בסמכות הועדה לכפות את רצונה על רכבת ישראל, ביקשו חברי ועדת הכספים מנציגי הרכבת לדחות את העלאת המחירים עד לדיון הבא בוועדה, אולם נציגי הרכבת סירבו, בטענה שאין להם סמכות לעשות כן.

 

בדיון לקחה חלק הנהלת הרכבת כמו גם אבי ירושלמי ממשרד התחבורה, ד"ר יורם זבה נשיא לשכת הספנות, אמיר שני סגן נשיא לשכת המסחר ת"א, מנדי זלצמן מנכ"ל נמל חיפה, חיים וקנין מנמל אשדוד.

 

ועדת הכספים תקיים דיון נוסף בנושא בשבועות הקרובים.

 

לא התקבלה תגובת רכבת ישראל לדברים.

 

נציין כי מחר צפויים נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה ויו"ר ועדת התובלה בהתאחדות התעשיינים משה קפלינסקי להיפגש עם יו"ר הרכבת דורון וייס ולהציג בפניו את עמדתם בנוגע להעלאה הצפוייה.