יחידת האכיפה המיועדת לרכב כבד תאכוף הובלת מטען בעומס יתר

על פי החלטת השר לביטחון פנים, ח״כ אמיר אוחנה, ולאחר פגישה עם ראשי מועצת המובילים, יחידת האכיפה המיועדת לרכב כבד בשילוב יחידת המודיעין של משטרת התנועה תרכז מאמץ במיגור תופעת הובלת מטען בעומס יתר


13:55 ,17.03.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול (16 במרץ) נפגשו גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים, ודוד כוכבא, מנכ״ל מועצת המובילים, עם השר לביטחון פנים ח״כ אמיר אוחנה, מנכ״ל משרדו, משה (צ׳יקו) אדרי, וראש אגף התנועה במשטרת ישראל, ניצב אריה אלון. הפגישה עסקה בנושא אכיפת עבירות של העמסת מטען בניגוד לתנאי הרישיון, תוך שימוש בנתמכים בעלי ארבעה סרנים, אשר מיועדים למטען חורג בלבד.

 

אחת העברות השכיחות בקרב נהגי הובלה, היא נהיגה תוך הובלת משקל חריג מעל המותר לפי תקנות התעבורה (סעיף 85 א׳) במטרה לחסוך בעלויות ההובלה - הובלת יותר משקל בפחות נסיעות שמהווה חיסכון משמעותי עבור חברת ההובלה בעיקר בנסיעות מרוחקות. הובלת מטען בניגוד לתנאי הרישיון מסכנת את הנהגים ואת משתמשי הכביש בסביבתם, כאשר הנהגים מתקשים לשלוט במשאית שמועמסת במשקל עודף.

 

לאחרונה מתרחבת תופעה מסוכנת זאת באמצעות שימוש בנתמכים בעלי ארבעה סרנים להובלת מטען כללי, זאת למרות שעל פי חוק אותם נתמכים מיועדים אך ורק להובלת מטען חורג וכך למעשה נוצר מצב של הובלת מטען בניגוד לחוק. התופעה בולטת בעיקר ביציאות מנמלי הים, אך לא רק.

 

שימוש בנתמכים אלו שלא על פי התקן, מהווה עבירה פלילית אשר פוגעת בבטיחות, פוגעת בתשתיות ויוצרת מציאות של תחרות בלתי אפשרית עבור חברות הובלה שומרות חוק, מול תופעה של הובלת מטען העולה ב - 150% על המשקל המותר.

 

לאחר הצגת הדברים ע״י נציגי מועצת המובילים, סיכם השר כי יחידת האכיפה המיועדת לרכב כבד תרכז מאמץ במיגור התופעה בשילוב יחידת המודיעין של משטרת התנועה. עוד סוכם, כי בנוסף להאשמת הנהג, המשטרה ומשרד התחבורה יפעילו אחריות שילוחית לפי סעיף 20 לחוק שירותי הובלה, על מנהלי חברת ההובלה ומוסר המטען. כמו כן, ייערך כנס משותף לאגף התנועה ובעלי חברות הובלה הרלוונטיים לנושא לשם הסבר על מדיניות האכיפה החדשה.

 

כל הנוכחים בדיון הביעו את פליאתם מכך שתופעה כה חמורה מתאפשרת ביציאה משערי הנמלים, אשר כפופים למשרד התחבורה שאחראי על תקנות התעבורה. הנוכחים ציינו את החשיבות בהובלת מטענים בעומס תקין, כחלק מהמאמץ הלאומי למניעת תאונות דרכים קטלניות וכן מניעת נזק לתשתיות. אגף התנועה יזמן בהקדם דיון משותף עם מטה מועצת המובילים לקביעת מדיניות האכיפה תוך בניית תכנית עבודה ממוקדת ותכנון הכנס בהתאם.