השבוע התקיים הכנס המרכזי של מועצת המובילים והתאחדות בעלי מפעלי הובלה בגני התערוכה בת"א תחת הכותרת: "מובילים בעסקים - הגלגלים המובילים את המשק בישראל".
בין משתתפי הכנס נציין את דוד כוכבא, מנכ"ל מועצת המובילים, גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מנדי זלצמן, מנכ"ל חברת נמל חיפה, וכן משתתפים מכובדים נוספים מענף התובלה היבשתית והימית.
דוד כוכבא, מנכ"ל מועצת המובילים, נשא דברים ואמר כי "הכנס הנוכחי מיועד להנחות את המנהלים להסתכל על חברת ההובלה כעסק מנוהל, בנוסף לתשומת הלב היומיומית בניהול החברה בשרשרת בחולייה הלוגיסטית, והתאמתה המרבית לחוליות שקשורות אתה. מדובר בענף עתיר הון ועתיר כ"א, וצרכן אנרגיה כבד. שני האתגרים הראשיים שעומדים בפנינו הם ניהול כ"א תחת רגולציה מורכבת ומכבידה, אשר מעמידה את המנהל חשוף פלילית ותקציבית, וכן - מעבר לשימוש באנרגיה חלופית, במקרה שלנו מדובר בגז טבעי".
גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, נשא אף הוא דברים ומנה את תחומי הפעילות של מועצת המובילים. "השנה פעלנו בהרבה מאוד תחומים, החל מחידוש הסכם עבודה קיבוצי כולל אובדן כושר עבודה שעדיין נמצא בדיונים, דרך טיפול בבעיית המחסור נהגים באמצעות הבאת משפחות עולים מרוסיה ואוקראינה ושיבוצם כנהגים מקצועיים בחברות הובלה והיסעים, יריד תעסוקה לחיילים משוחררים בשיתוף חיל לוגיסטיקה והיחידה להכוונת חיילים משוחררים וטיפול בהכשלת נהגים בבחינות של מרב"ד, ועד תקנות התעבורה – תיקון 118 שמחייב חונכות לנהג מקצועי והכשרת החונכים וגם קידום חוק אוויר נקי בשיתוף המשרד לאיכות הסביבה, איסור כניסה לערים ומניעת הגבלת תנועת משאיות בכבישי הדרום וכמובן טיפול בנושא דו"ח מבקר המדינה בנושא הקטל בכבישים, סיוע בנושא התקנת מערכות בטיחות בכלי רכב כבדים, שדרוג תכנית הלימודים העיונית והמעשית והכשרת מדריכים בהתאם, טיפול בדו"ח מבקר המדינה בנושא היערכות התחבורה לשעת חירום , פיתוח מערכות טכנולוגיות לקיצור תורים בכניסות לנמלים ותהליך הפריקה והטעינה ועוד, מועצת המובילים תמשיך במאבקים שלה מתוך הכרה בחשיבות ובהשפעה העצומה שיש לענף ההובלה על קיומו של משק כלכלי תקין במדינת ישראל".
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ציין בדבריו כי "בעיית המחסור בנהגים משקפת את הכשל בהבנה ובמדיניות הכלכלית בישראל בכלל. אלה שאמורים להוביל את המשק, לא מבינים את המבנה שלו ואת הבעיות האמתיות שלו".
לין ציין את גודלה וחשיבותו של מגזר המסחר והשירותים בישראל והדגיש כי מגזר זה מייצר מקומות עבודה חדשים למשק. "מי שרוצה לקבל החלטות נכונות חייב לדעת מהו מבנה המשק ומרבית האנשים שמנהלים היום את הכלכלה, לא מבינים את מבנה המשק לא יודעים את כיוון התפתחותו, כי הם לא נמצאים בתוך המגזר העסקי.
לין ציין כי "אם אנחנו נדע במגזר העסקי לשלב ידיים כמו שצריך ונדע פעם אחת לומר באמת עד כאן ולהיאבק כמו שצריך מול הכנסת, הממשלה והרגולטורים למיניהם, אנחנו נוכל לייצור את השינוי. הגישה השטחית ביותר היא כשבאים ואומרים, הצמיחה פסקה, עלינו לחפש מנועי צמיחה חדשים. זו איוולת, משום שמנוע הצמיחה הגדול והחשוב ביותר זה להניע קדימה את כל המגזר העסקי, לא על בסיס סלקטיבי, אלא את המגזר העסקי כולו. כל אדם במדינה הזו שמקים עסק לגיטימי, הוא מנוע צמיחה. אין זה משנה מה הוא עושה ומה העיסוק שלו, הוא מגדיל את התוצר, הוא יוצר מקומות עבודה".
מנכ"ל חברת נמל חיפה, מנדי זלצמן ציין בדבריו כי הודות למובילים היבשתיים נשברה הפרדיגמה של "הצפון השחון" וכי ניתן להגיע לחיפה, לפרוק מכולה, ותוך זמן סביר להגיע דרומה. "בלעדיכם זה לא היה אפשרי. כי כמה שהתפוקות גבוהות, אם היינו מנותקים ממרכז המדינה, זה לא היה משנה".