המובילים: כשל ארגוני גרם להשבתת מאות נהגים ומשאיות חומ״ס

לטענת מועצת המובילים, לצד המחסור בנהגים לרכב כבד, מאות נהגים להובלת חומרים מסוכנים מושבתים בשל הליך ארוך ועתיר כשלים במשרד התחבורה. דוד כוכבא, מנכ״ל מועצת המובילים: ״באופן קבוע מושבתות כ-300 משאיות בסבבים, מה שמייצר נזק של כ-750,000 שקל ליום״


12:20 ,09.06.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

לטענת מועצת המובילים, לצד המחסור בנהגים לרכב כבד, מאות נהגים להובלת חומרים מסוכנים מושבתים בשל כשל ארגוני במשרד התחבורה. במדינת ישראל פועלים למעלה מ-6,500 נהגי רכב משא להובלת חומרים מסוכנים.

 

בהתאם לרגולציה הקיימת, כל נהג נדרש לעבור השתלמות אחת לשנתיים ובמקביל נדרש לעבור בדיקה ביטחונית ומשטרתית, כאשר באירופה חידוש ההיתר מתקיים אחת ל- 5 שנים. התהליך בארץ מתקיים כאמור אחת לשנתיים, כאשר הבקשות מועברות על ידי הנהג באמצעות מערכת ההזדהות הלאומית ישירות לאגף הביטחון במשרד התחבורה, זאת כאשר אגף מטענים האחראי על הנושא, איננו מיודע בשלב זה ואין בידו כלי מעקב.

 

לאחר תהליך הבדיקה באגף הביטחון החומר עובר דרך אגף מטענים למשטרה לקבלת בדיקת הרשאות ככל שקיימות ואז חוזר לאגף מטענים, אשר מרכז את כל ההתייחסויות ומנפיק היתר לנהג בהתאם או לחילופין פוסל בכפוף לדוחות שהתקבלו על ידי גורמי הבדיקה.

 

לדברי דוד כוכבא, מנכ״ל מועצת המובילים: ״בבדיקה שנעשתה על ידי המועצה, אין גורם מתכלל ולאגף מטענים האמון על הנושא, חסר מידע על סטטוס הפניות, כך שאין כל דרך לביצוע מעקב אחר קצב הפעולות וגרוע מכך אין מידע על פעולות שמתעכבות מעבר לזמן סביר. נראה כי המערכות במשרד ׳אינן מוטרדות׳ מהנושא, כאשר באופן קבוע מושבתות כ-300 משאיות בסבבים, מה שמייצר נזק של  כ- 750,000 שקל ליום לסקטור הובלת חומ״ס בענף״ 

 

ממועצת המובילים נמסר כי ״ידוע שמשרד התחבורה מקדם תיקון חקיקה בנושא, במגמה להתאים את הרגולציה לזו המקובלת באירופה, היינו - חידוש ההיתר אחת ל-5 שנים. התיקון כולל גם את סוגיית  רישיונות מוביל, אשר מונפקים אחת לשנה, בהיקף של 85,000 רישיונות ומוסיפים עומס על אותו אגף מטענים שחסר כ״א זה שנים. מדובר בתהליך שיימשך כ-3 עד 4 שנים ועד אז המשרד נדרש לגבש פתרון לבעיה״.

 

לטענת מועצת המובילים מדובר ברוטינה שאורכת 5 עד 7 חודשים ומסבה נזק ועוגמת נפש למגזר חשוב נושא בעול הכלכלי והבטחוני - והעדויות על התגייסות הענף רבות ומגוונות״. 

 

עוד נמסר ממועצת המובילים כי בימים הקרובים תתקיים פגישת עבודה ראשונה בנושא בין מטה מועצת המובילים ונציגי משרד התחבורה הנוגעים לעניין.