אתמול התקיימה הכשרה בהעמסת וקשירת מטענים למפקחי הניידות של משרד התחבורה במשרד התחבורה בבית דגן.
לאחר שנים בהם התריעה מועצת המובילים מעל כל במה אפשרית על בעיית הגורם האנושי כגורם העיקרי לתאונות הדרכים, ולאחר בקשות חוזרות ונשנות להכשרה מעמיקה ומסודרת, החליט משרד התחבורה על פיילוט להשתלמות של 400 נהגים, שוטרי אגף התנועה, סדרני עבודה וקציני בטיחות.
לצורך התכנית, הפיקו הרלב״ד, משרד התחבורה ומועצת המובילים חוברת הסבר וסרטוני הדרכה להעמסת וקשירת מטענים. בימים אלה הפיילוט נמצא בעיצומו, כאשר בסיומו ההכשרה תיכנס לתקנות התעבורה במושב הכנסת הקרוב.
אתמול, כאמור התקיימה ההכשרה למפקחי הניידות של משרד התחבורה, אשר לקחו בה חלק: גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים והמסיעים, יוסי שנלר, ראש תחום ניידות, משרד התחבורה, חנניה אפנג׳ר, מנהל אגף א׳ משרד הרישוי למחוז באר שבע והנגב, ישעיהו אברהם, מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה, ובני אביעד, מנהל אגף מטענים וחומ״ס במשרד התחבורה.
לדברי גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים: ״לצערי, הניידות של משרד התחבורה מהוות רק 2% מהאכיפה בארץ ואם ב-2% אתם מורידים כל כך הרבה משאיות מהכביש, זה רק אומר שכל משאית שנייה מסוכנת. ביקשתי כבר הרבה פעמים לפתוח נקודה בצפון ונקודה בדרום ולהרחיב את פעילותכם. אתם עושים עבודה חשובה, אני משתמש בהורדות שלכם מהכביש ומראה אותם למנהלי החברות, לנהגים ולקציני הבטיחות בהשתלמויות. אני מברך את יוסי שנלר ואת ישעיהו אברהם על כך שעל כל הורדה כזאת, קוראים לקצין בטיחות ומבררים איתו למה הוא חתם על אישור לאותו רכב״.
בן הרוש: ״חשוב שתכירו את חוק שירותי הובלה ואת תקנות התעבורה, המטרה היא שתגיעו למצב שבו כאשר אתם עוצרים משאית, תדעו בדיוק מה אתם צריכים לבדוק על פי החוק. עליכם לדעת את החוקים והכללים. רק אתמול נעצרו שני מובילים שלא היו צריכים ליווי על פי החוק והשוטרים נתנו להם דו״ח על כך שאין להם ליווי. אני מצפה משוטרי תנועה שיידעו ויכירו את החוק ושיכירו את תקנה 85 שמדברת על הדברים האלו ובשביל זה אנחנו פה היום כדי להעביר לכם את הידע הזה״.
אכיפה מקצועית יכולה להציל חיי אדם ולמצב הזה אנו רוצים להגיע. המפגש היום יעסוק בחוק שירותי הובלה, תקנות, ריתום, נקודות עיגון וכדומה. חשוב שתתמקצעו באכיפה ותמנעו הישנות מקרים שעלולים לגרום לתאונות״.
לדברי חנניה אפנג׳ר, מנהל אגף א׳ משרד הרישוי למחוז באר שבע והנגב: ״ההשתלמות תהיה חובה לכל נהג שיש לו רישיון הובלה, הן יהיו קיימות במכללות לנהגים חדשים. ההשתלמות תהיה פתוחה לכל מי שרוצה - נהגים, סדרני עבודה, קציני בטיחות וכו׳, אך היא תהיה חובה רק לבעל רישיון מוביל. כל אמצעי הקשירה לכל סוגי המטענים ייכנסו בסופו של דבר לתקנות. החוברת שאנו מחלקים לכם היום היא רק לצורך הפיילוט ובקרוב היא תעודכן, יתווספו לה תיקוני חקיקה, אמצעי העמסה וקשירה וסוגי מטענים, כך שהיא תקיף בצורה מעמיקה את כל מה שצריך ואז נוציא מהדורה חדשה״.