בן הרוש: לעודד גריטת רכבים ישנים ומזהמים

יו״ר מועצת המובילים השתתף בדיון בוועדת הפנים בנושא זיהום אוויר מתחבורה וביקש תקנות ברורות ומסודרות בנושא גריטה. ״המדינה מסבסדת גופים ממשלתיים כדי לעודד הפחתת זיהום אוויר מתחבורה, אך מה עם האזרח שצריך להוציא מהכיס שלו?״


11:03 ,13.02.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול (11.2.18) התקיים דיון בוועדת הפנים בראשות ח״כ יואב קיש בנושא תקנות אוויר נקי - זיהום אוויר מכלי רכב. הדיון התקיים בהשתתפות השר לאיכות הסביבה ח״כ זאב אלקין.

 

השר להגנת הסביבה, ח״כ זאב אלקין, אמר כי: ״תקנות אוויר נקי, זיהום אוויר מכלי רכב, ישפרו את בריאות הציבור על ידי הפחתת זיהום האוויר מתחבורה ב-30%. על פי נתוני ה-OECD כ-2,000 איש מתים מוות מוקדם בשנה מזיהום אוויר, מתוכם למעלה מ-50% מזיהום אוויר מתחבורה. כשמתמקדים בדיזל ישן, מדובר בתג מחיר של 150 איש בשנה. לכן יש לאשר את התקנות במהרה - לכל חודש נוסף שנמתין יהיה מחיר כבד בתחלואה ובחיי אדם״.

 

״כשיצאנו למהלך הבנו, שעם כל החשיבות שלו להצלת חיי אדם, יש כאן משמעות כלכלית למחזיקי הרכב. לכן החלטנו על מענק גריטה, ובמקביל סיוע להתקנת מסנן, בעלות של 100% לבעלי רכב בודד, או צי של עד 3 רכבים, אם המחזור השנתי אינו עולה על מיליון שקל. כך החלשים לא ייפגעו ויוכלו להתקין מסנן על חשבון המדינה. אופציית הגריטה פתוחה לכולם״.

 

גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים אמר: ״אני מקנא במשרדים הממשלתיים, באגד, מכבי האש, צה״ל. על חשבון הקופה הציבורית כולם פה מפרגנים אחד לשני, אבל מה לגבי האזרח שצריך להוציא מהכיס שלו? אני מלווה את המשרד להגנת הסביבה כבר כמה שנים, והאמת שאני מתחיל לשאול את עצמי אם כל הנתונים והטבלאות שהוצגו פה אמיתיים, כי עשינו את הפיילוט לפני שנה בחיפה ואני תושב חיפה, והגדרנו רכב מזהם מ-12 טון מבלי להתייחס ליורו 3, ותחנות הניטור לא הראו ירידה בזיהום. מה גם שת״א מוגדרת כעיר הכי מזהמת בתחבורה הציבורית, ואיפה בחרו להתחיל את הפיילוט? דווקא בחיפה שזהו אזור שבו כל התעשייה הפטרוכימית והמפעלים המזהמים והזיהום בה הוא לאו דווקא מתחבורה. אבל העיר שמזהמת הכי הרבה מתחבורה, דהיינו ת״א, אפילו לא במשחק. גם בדיונים הקודמים לפני חצי שנה אמרתם שת״א לא משתפת פעולה״.

 

לגבי מנהרות הכרמל, אמר בן הרוש: ״לפני מספר שנים ביקשנו שיאפשרו למשאיות לנסוע דרך מנהרות הכרמל כדי שלא ייכנסו לעיר ויזהמו אותה, אבל המשמעות הן שרכב פרטי משלם 17 שקל ומשאית צריכה לשלם 85 שקל, אז איפה העידוד פה? יש פה קנס ולא עידוד. כמו כל אזרח, אני לא רוצה את זיהום האוויר ובטח ובטח לא בתוך העיר״.

 

הוא התייחס לנושא הסבסוד ואמר כי: ״אוטובוס רגיל עולה מיליון מאתיים, אוטובוס חשמלי עולה פי 3 ופי 4, והמדינה מסבסדת, אין בעיה, אבל איפה אנחנו האזרחים, אלה שלא שייכים לגופים ממשלתיים וצריכים לעמוד בעלויות האלה? אני הצעתי למשרד להגנת הסביבה, וזה קיים גם בתוך ועדת סגיס בנושא תאונות הדרכים, את נושא הגריטה. דיברתם על גריטה, אבל אף אחד לא אמר לנו מאיזו שנה ומהו הפיצוי, אולי נעודד באמת את האנשים להיפטר מאותם הרכבים כי גם ככה אין להם חלקי חילוף. אנחנו שומעים הצהרות אבל לא דברים מוחשיים. את התקציב של המסנן שעולה כמעט 6,000 יורו כולל התקנה שווה להעביר לטובת הגריטה ולתת יותר עבור גריטה, אם יהיה כך, אני הראשון שיסתובב עם פלאיירים ויעודד אנשים להיפטר מהרכבים הישנים והמזהמים האלה״.

 

עוד הוסיף בן הרוש: ״אני חושש שהמדרג שהכנתם שמי שיש לו 3 משאיות מקבל סבסוד אבל מי שיש לו 10 משאיות לא מקבל, יביא לתופעה של העברות בעלות. למה כל הטריקים האלה? למה המדינה לא באה ואומרת שלמען בריאות הציבור היא תתקצב, למה המדינה גורמת לאזרח לעשות כל מיני תרגילים?״.

 

בן הרוש הסב את תשומת לב הוועדה לכך שיש תקנה שסותרת תקנה אחרת. לדבריו: ״קיים איסור על היסח דעת בשעת נהיגה, אבל המשרד להגנת הסביבה שם מספר על האוטובוס ועל המשאית להתקשר אם הרכב מזהם וזה גורם לו להתעסק בטלפון, וזה מה שגורם להיסח הדעת. בדיון קודם בוועדת הכלכלה הבאתי דוגמה של 150 אוטובוסים יורו 5 ויורו 6 של אגד שירדו מהכביש בעקבות תלונות האזרחים, אותם אוטובוסים הלכו למכונים וראו שהכל בסדר ושהם לא מזהמים. מי מפצה אותם על האגרות שהם משלמים ועל אובדן ימי עבודה?״.