עתירה לבג"צ: חייבו את המדינה לפעול בנושא מסופי המטען החיצוניים בנתב"ג

ארגון התאגידים של סוכני המכס הגיש היום לבג"ץ, ביחד עם מספר רב של חברות שילוח בינלאומי, בקשה לקיים דיון דחוף בעתירה ולהתיר הפעלה של מסופי מטען חיצוניים בהובלה אווירית מחוץ לנתב"ג


00:00 ,25.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ארגון התאגידים של סוכני המכס הגיש היום לבג"ץ, ביחד עם מספר רב של חברות שילוח בינלאומי, בקשה לקיים דיון דחוף בעתירה ולהתיר הפעלה של מסופי מטען חיצוניים בהובלה אווירית מחוץ לנתב"ג
 
ארגון התאגידים של  סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים הגיש היום לבית המשפט העליון ביחד עם מספר רב של חברות שילוח בינלאומי ועמילי מכס, בקשה לקיים דיון דחוף בעתירה על מנת שיינתנו לשר האוצר, התחבורה ורשות שדות התעופה הוראות מחייבות לפעול ולקיים לאלתר את ההתחייבויות להם התחייבו בפני בית המשפט העליון לפני למעלה משלוש שנים.
 
עו"ד שמואל גרוסמן, המייצג את העותרים, מבקש בשמם להתיר הפעלה של מסופי מטען חיצוניים בהובלה אווירית מחוץ לנמל תעופה בן גוריון, זאת על מנת ליצור תחרות עסקית "במונופול המוחלט" של חברת ממן, כדברי העתירה, אשר גם נגדה הוגשה העתירה. עו"ד גרוסמן מזכיר בפתח העתירה כי עתירה בנושא הוגשה כבר לפני 5 שנים, בתאריך 15 בדצמבר 2002.
 
עו"ד גרוסמן ממשיך ומזכיר כי בעקבות העתירה הנ"ל הוקם צוות בין-משרדי בראשות ראש מינהל המכס, מר עמי סגל, אשר הגיש את מסקנותיו לפני כשלוש וחצי שנים, ביולי 2004. על פי מסקנות הצוות הבין-משרדי, יש לפתוח את השוק לתחרות כאינטרס אשר ייטיב עם הציבור "לא רק על ידי הכנסת מפעיל מטענים נוסף בתוך השטח האווירי בנתב"ג (בהתאם להחלטת הממשלה), אלא גם על ידי מתן אפשרות לפתיחת מסופי מטען מחוץ לנתב"ג" כדברי הצוות.
 
כמו כן ציין הצוות במסקנותיו כי "מסופים אלו יאפשרו לכוחות השוק לקבוע רמת שירותים ומחירים אופטימליים בענף מסופי המטען ליבוא ויצוא דרך האוויר. מסופי המטען מחוץ לנתב"ג יפעלו בהתאם להנחיות תחת פיקוח ובקרה של הגורמים המוסמכים השונים".
 
כמו כן קבע הצוות כי רשות שדות התעופה תפעיל בנתב"ג "מתחם קליטה" שיהווה את נקודת המעבר של המטענים לתחום האווירי וממנו.
 
עו"ד גרוסמן מציין בבקשתו כי לפני למעלה משלוש שנים, בחודש ספטמבר 2004, התחייבה המדינה לפעול "ללא דיחוי" ליישום המלצות הצוות הבין משרדי.
 
עו"ד גרוסמן מפרט את המסכת הארוכה של הדחיות והעיכובים הממושכים בטיפולה של המדינה בקידום הסדרת פעילות המסופים החיצוניים ומתיאורו עולה תמונה קשה של סחבת בירוקרטית המתמשכת על פני שנים על אף הבטחות חוזרות ונשנות לבית המשפט העליון. "על אף שחלפו למעלה משנתיים וחצי מעת שהודיעו שרי האוצר והתחבורה על עמדתם המשותפת במסגרת זיכרון הדברים, לא נעשה דבר; לא הוחל כלל בהליכים הנדרשים להקמת מתחם הקליטה ואף לא נקבע המחיר המפוקח", כדברי העתירה.
 
כמו כן נכתב בעתירה כי "המדינה מפרה ברגל גסה את התחייבויותיה כלפי העותרים, התחייבויות אשר חזרה והצהירה עליהן בפני בית משפט נכבד זה, לאפשר לעותרים להתחרות במונופול המוחלט של ממן, בהתאם למסקנות הצוות הבין-משרדי שמינתה המדינה ובהתאם להחלטות שרי האוצר והתחבורה אשר אימצו את מסקנות הצוות הבין-משרדי. התוצאה הקשה והבלתי נסבלת היא שלמעלה מחמש שנים לאחר הגשתה של עתירה זו , לא מתאפשר לעותרים להתחרות במונופול המוחלט של ממן, בניגוד גמור ותוך הפרה בוטה של התחייבויות המדינה".