סוכני המכס מתרעמים כנגד כוונת אל על לגבות תשלום בעבור שידור מידע למכס האמריקאי

אמיר שני לדני שפירא: סוכני המכס קיבלו בתדהמה מוחלטת את מכתבה של אל על לסוכני המכס, שם היא מציגה את כוונתה לגבות עלות בעבור העברת הנתונים לרשויות האמריקאיות


00:00 ,15.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הסוכנים זועמים נוכח כוונת אל על לגבות, החל מ- 11 באוגוסט, עלות עבור הקלדת נתוני שטרי המטען ושידורם אל המכס האמריקאי ; ראש אגף מטענים באל על בתגובה: אנו מפתחים ערוץ תקשורת ישיר מול הרשויות האמריקאיות שעשוי להפחית משמעותית את העלויות עד לכדי ביטולן

אמיר שני, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, שיגר שלשום מכתב למנהל אגף המטען באל על, דני שפירא, ובו נכתב כי סוכני המכס קיבלו בתדהמה מוחלטת את מכתבה של אל על, מה- 5 ביולי, לסוכני המכס שם היא מציגה את כוונתה לגבות עלות בעבור העברת הנתונים לרשויות האמריקאיות.

כידוע, בקרוב ייכנסו לתוקפן תקנות חדשות של רשויות המכס והבטחון האמריקאיות שבמסגרתן כל המשלוחים האוויריים אשר מגיעים לנמל תעופה אמריקאי, חייבים להיות רשומים במערכת ה- AMS של המכס האמריקאי לפחות 4 שעות לפני נחיתת המטוס בנמל אמריקאי ראשון. אי ציות לתקנה עלול לגרום לעיקול המטען והטלת קנס כבד על חברת התעופה המובילה.

בהודעת אל על, מה- 5 ביולי, הוצגה הכוונה לדרוש תשלום בעבור שירות אלקטרוני שלפיו אל על תקלוט נתונים אלקטרונית מהסוכנים ותשדרם לרשויות האמריקאיות. העלות על כך תעמוד על 0.85 $ לשטר מטען פנימי, ושטר מטען מסטר ייקלט ללא עלות נוספת. תשלום נוסף שאל על מעוניינת לגבות מהסוכנים הוא בעבור שירות הקלדה, שלפיו אל על תקליד את הנתונים ותשדרם לרשויות האמריקאיות. עלות השירות 1.35 $ לשטר מטען פנימי ואילו שטר מטען מסטר יוקלד ללא עלות נוספת. בהודעה צויין ששירותים אילו יינתנו בחינם עד ל-/8/200411.

אמיר שני ציין בפנייתו לדני שפירא כי בכל הדיונים אשר התקיימו במסגרת הממס"ח, שבהם לקחו חלק נציגי ארגון הגג, דני שפירא ואנשי אל על וכן עוזר ברקוביץ ודוד שמעוני מהממס"ח, לא דובר כלל על חיוב כספי כלשהו, אלא להפך. לדבריו, אל על ביקשה מפורשות כי שידורים בעלי אופי זה יתבצעו ישירות מולם, בכדי שחברת אל על תחסוך את עלות התשדורות דרך מערכות חיצוניות דוגמת טריידוויז'ן.

"ידוע לך היטב כי ציבור חברות השילוח בישראל השקיעו סכומי כסף לא מבוטלים בהתקנת מערכות לשידור המידע הרלוונטי ולכן, לא ברור לנו פשר דרישתכם אשר אינה מותירה בידינו את הברירה אלא לשדר בעצמנו את נתוני שטרי המטען לארה"ב באמצעות מערכת הטריידוויז'ן", כתב שני.

חברת טריידוויז'ן, שצויינה במכתבו של שני, מציעה שירות שלפיו חברות שילוח אשר מסוגלות להעביר את נתוני הקונסולידציות במסר אלקטרוני לטריידויז'ן, יהיו פטורות מתאומים עם כל חברת תעופה לחוד. חברות שילוח שאינן מסוגלות להעביר מסרים אלקטרוניים, יוכלו לעשות זאת באמצעות אתר אינטרנט שטריידויז'ן תספק להן גישה אליו. השירות כולל אימות נתונים ובדיקת יעדי המטען, כולל יעדי ביניים. בנוסף, המשלחים יכולים להעביר את כל שטרי המטען הפנימיים וטריידויז'ן כבר תמיין ותשדר לחברות התעופה רק את אלו הנדרשים לרישום במכס האמריקאי.

יו"ר ארגון הגג ציין כי מבדיקה אותה ערך הארגון, חברות התעופה הזרות הפועלות לארה"ב אינן שוקלות כלל לגבות תשלום בגין שידור נתוני שטר מטען. "נבקשכם לכן, לשקול מחדש את החלטתכם ולהודיענו, עוד במהלך החודש הנוכחי את החלטתכם", סיכם אמיר שני.

אבנר פורטנוי, מנהל אגף המידע במכון היצוא, שלקח חלק פעיל בדיונים לקראת ההערכות לדרישות המכס האמריקאי התייחס אף הוא לנושא וציין כי מכון היצוא מודאג ממעוט הלקוחות שיוכלו להשתמש בשלב ראשון במערכת שפיתחה אל על יחד עם עמיטל, דבר שמשמעותו כי משלוחים רבים יחויבו בהקלדת הנתונים - נושא הגורם לעלויות רבות נוספות כי מי שישלם זאת בסופו של ענין זה המשתמש.

"אנחנו שותפים להערכה כי אל על היתה אמורה לספוג את העלויות שנגרמו לה מפתוח המסרים החדשים כפי שעשו מרבית חברות התעופה כשרות ללקוחותיהם. מכון היצוא משבח את אל-על על הערכותה המהירה לקראת החלת התקנות החדשות ומבקש ממנה למצוא במהירות כל דרך להוזיל העלויות ולדאוג לכך שכמה שיותר משלחים יעבירו דרכה ישירות את המסרים.אם זה לא יקרה ,כוחות השוק ידברו ויש אלטרנטיבות", אמר פורטנוי.


להלן תגובתו של דני שפירא, ראש אגף מטענים באל על:
דני שפירא אמר בתגובה כי באותה הישיבה שאמיר שני איזכר במכתבו, אכן לקחו חלק גורמים מרכזיים בענף, שם נמסר לנוכחים כי אל על שוקדת בימים אלו על פיתוח פתרון אופטימלי אל מול רשויות המכס האמריקאיות.

"יש לנו ענין שהעבודה מול המכס תהיה מדוייקת ואמינה, כי שידורו של שטר מטען שגוי יגרור קנסות ועיכוב מטענים", אמר שפירא והוסיף כי אל על מצוייה בימים אלו בפיתוח ערוץ תקשורת ישיר מול המכס האמריקאי, ללא מתווכים, אך התהליך עשוי לקחת קרוב לחצי שנה. לדבריו, הם שכרו צוות יועצים אמריקאיים בכדי לוודא שאופן ההתקשרות ואמינות המידע שיועבר יהיו מקובלים על הרשויות האמריקאיות.

עד אז חייבת אל על לשדר מניפסטים ולהעזר ב"מתווכחים" וזה עולה הרבה כסף, ציין שפירא. יתרה מכך, הוסיף, על מנת להקליד כל שטר מטען לצורך שידורו אל המכס האמריקאי, אל על נדרשת לאייש כל משמרת ב- 4 אנשים נוספים שיבדקו וישוו את האינפורמציה בכל שטר מטען, אחרת המכס האמריקאי יקנוס ב- 5000$ על שטר מטען שגוי והמטען יעוכב.

שפירא ציין כי עם סיום פיתוח מערכת התקשורת הישירה עם המכס האמריקאי ובמידה והתקשורת בין אל על לסוכני המטען תהיה אוטומטית כך שהאינפורמציה תזרום בצורה אמינה ומדוייקת, ירדו העלויות באופן משמעותי ואף יישקל ביטול מוחלט של העלויות. לדבריו, כרגע אין להם יכולת שלא לגבות את העלות, שבקושי מכסה את ההוצאות.

"אנו מאד קשובים לטענותיהם של סוכני המטען אך צריך להבין גם אותנו", אמר שפירא וסיכם כי גם במהלך התקופה הקרובה, עד סיום פיתוח ערוץ התקשורת הישיר מול המכס האמריקאי, תיבחן העלות ואם ניתן יהיה לצמצמה הרי שכך ייעשה.