מסתמן הסדר בעניין מסופי המטען החיצוניים

העותרים כנגד ממן מבקשים מבג"ץ לקבוע תאריכי יעד לניסוח תקנות ומחיר מפוקח שיאפשרו הקמת והפעלת מסופי המטען החיצוניים. עד ל-2010 יוכנסו ה"פאלטים" הבנויים דרך מסופי המטען הפנימיים במחיר מפוקח


00:00 ,12.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

העותרים כנגד ממן מבקשים מבג"ץ לקבוע תאריכי יעד לניסוח תקנות ומחיר מפוקח שיאפשרו הקמת והפעלת מסופי המטען החיצוניים. עד ל-2010 יוכנסו ה"פאלטים" הבנויים דרך מסופי המטען הפנימיים במחיר מפוקח
 
בעקבות בקשת בית המשפט העליון לקבל הודעה מן הצדדים בנשוא העתירה להקמת מסופי מטען חיצוניים הגיש עו"ד שמואל גרוסמן, המייצג את ארגון התאגידים של סוכני המכס בשיתוף עם לשכות סוכני המכס בחיפה ובתל אביב וביחד עם 14 חברות שילוח ועמילות מכס, הודעה בעניין חילוקי הדעות הקיימים בין העותרים והמשיבים (שר האוצר, שר התחבורה ורשות שדות התעופה).
 
עו"ד גרוסמן  מבקש מבג"ץ כי יקבע מועדים במסגרתם תשלים המדינה את הכנת התקנות וקביעת המחיר המפוקח. כמו כן מבקש עו"ד גרוסמן כי לאחר שייקבע המחיר המפוקח והתקנות שיאפשרו את הפעלת המסוף החיצוני, יתקיים דיון נוסף בעתירה, אשר במהלכו יודיעו הצדדים, ככל הנראה, על השגת הסדר כולל בנשוא העתירה.
 
עו"ד גרוסמן כותב בתשובתו לבג"ץ כי "עמדת השרים נעדרת כל משמעות אופרטיבית כל עוד לא יוסדרו הנושאים הנדרשים להקמת והפעלת מסוף המטענים". עו"ד גרוסמן שב ומדגיש כי אין להסתפק בהמלצות כלליות ועקרוניות של השרים, אלא יש לדאוג להסדרת הנושאים הנדרשים להקמת והפעלת מסוף מטענים. עו"ד גרוסמן מציין בהודעתו לבג"ץ כי על פי עמדת המשיבים, הכנת התקנות תושלם בתוך חודשיים, וכי קביעת המחיר המפוקח ייקבע אף הוא בהקדם.
 
לאור עובדות אלה, מבקש עו"ד גרוסמן מבית המשפט לקבוע תאריכי יעד במסגרתם ישלימו המשיבים את תהליך הכנת התקנות וקביעת המחיר המפוקח.
 
כידוע, העתירה בעניין סיום המונופול של חברת ממן בכל הנוגע לשילוח מטען אווירי הוגשה לבית המשפט בדצמבר 2002. בעקבות העתירה המליץ בית המשפט על הקמת צוות בינמשרדי שיבחן, בין היתר, את ההשלכות הביטחוניות של הקמת מסוף מטענים נוסף בנתב"ג ומסופים חיצוניים שייבנו מחוץ לשדה התעופה. את הצוות הבינמשרדי מינו שר התחבורה והאוצר בספטמבר 2003 והשתתפו בו, בין היתר, נציגים של השב"כ ואגף המע"מ והמכס. הצוות המליץ על הקמת מסופי מטען חיצוניים בסמוך לנתב"ג. בין מסקנות הצוות החלטה על בניית "מתחם קליטה" בשטח הקרקעי, בצמוד לשטח האווירי, שישמש את מפעילי המסופים החיצוניים.
 
בינתיים נחתם ב1 ביוני 2004 הסכם בין רש"ת לבין חברת סוויספורט בדבר הפעלת מסוף מטענים פנימי נוסף בנתב"ג. ע"פ ההסכם אמורה סוויספורט להפעיל מסוף מטענים במהלך המחצית הראשונה של 2006. המסוף יתחרה במסוף המטענים של חברת ממן, לה יש עד לימים אלו מונופול מוחלט בתחום הובלת המטענים האוויריים.
 
כתוצאה מחתימת ההסכם בין רש"ת וסוויספורט, הוחלט במשרד התחבורה והאוצר לדחות את הקמת "מתחם הקליטה" בנתב"ג ליוני 2010, וזאת על מנת לעודד את כניסתה של חברת סוויספורט ישראל לשוק ולאפשר לה להקים מסוף מטענים ולבסס את פעילותה. משמעות החלטה זאת היא כי הקמת מסופי המטען החיצוניים תחל בקרוב, אך אלה יהיו מנועים מלהפעיל את "מתחם הקליטה" בתוך נתב"ג. כתוצאה מכך, במהלך השנים הקרובות יוכלו המסופים החיצוניים להעביר מטענים הארוזים כיחידות היטס שלמות (פאלטים בנויים) אל מתחמי הקליטה שיופעלו על ידי המסופים הפנימיים, וכל זאת בעלות שתפוקח ע"י משרד התחבורה.
 
בהודעה שהעביר עו"ד גרוסמן לבג"ץ נמצאת גם התייחסות למשיבות בעתירה, חברת ממן וחברת סוויספורט, בה מודיעים העותרים כי הם מוכנים לשקול בחיוב את עמדת שר האוצר והתחבורה בדבר דחיית הפעלת "מתחם הקליטה" לשנת 2010, על אף שמשמעות הדבר היא "אילוצם של העותרים להיזקק לשירותיהם של המסופים הקיימים" אשר מתחרים בהם, קרי ממן וסוויספורט, עד 2010.