מקדמים את שטר המטען האווירי האלקטרוני

בכנס של IATA בהשתתפות משלחים ונציגי חברות תעופה עודכנו הנוכחים בדבר הטמעת שטר המטען המטען האווירי האלקטרוני (e-AWB), שמפשט ומייעל תהליכים בשחרור מטענים


00:00 ,04.12.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

ארגון התעופה הבינלאומי (IATA) ערך היום (ג') כנס מרשים בנושא קידום והטמעת השטר האלקטרוני למטען אווירי. הארוע נערך בחסות חברת התעופה ק.א.ל ומסוף המטען האווירי סוויספורט ובשיתוף ארגון סוכני המכס והמשלחים.

את הארוע פתחו בדברי ברכה מנהל יאט"א ישראל קובי זוסמן, יו"ר ק.א.ל עופר גלבוע ויו"ר ארגון הגג של סוכני המכס אמיר שני.

הכנס, בהשתתפות עשרות רבות של אורחים, לרבות משלחים ונציגי מגזר התעופה בישראל, נועד להגביר את המודעות לתהליכי הטמעת השטר האלקטרוני בנוגע להליכים, קביעת סטנדרטים, העברת הודעות, היבטים משפטיים ומטרות תעשיית ההובלה האווירית, כשהשימוש האלקטרוני מייתר את הצורך בעבודת נייר בהליכי שחרור ותיעוד של מטענים אוויריים, כמו גם מייעל ומפשט את ההליכים. הכנס נערך במטרה לספק למשתמשים בשירותי הובלת המטען האווירי משוב בנוגע לשימוש בשטר האלקטרוני, כמו גם להסביר את יתרונות השימוש בשיטה ולהגיש המלצות למשלחים. יצוין שמינהל המכס הישראלי אישר את חוקיות השימוש בשטר המטען האלקטרוני, מה שהסיר חסמים לשימוש בו.

בארוע לקח חלק מרכזי ז'אן כריסטוף רוסאנד מהמשרד הראשי של IATA בז'נבה, שוויץ, שהעניק סקירה כללית על שטר המטען האלקטרוני ומטרותיו, כמו גם ההיבטים המשפטיים שלו והמסרים האלקטרונים השונים. אליו הצטרפו מרצים נוספים, לרבות מנהלת תחום ה- IT  בק.א.ל חגית ניסים, מנהלת קשרי לקוחות בחברת פריץ רחל ביטון ופרלה בסרבה מחברת עמיטל דאטה.

מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס ברי פינטוב ומנהל תחום בכיר באגף המכס המהנדס דוד חורי הציגו את תפיסתם לגבי אופן ההטמעה של שטר המטען האווירי האלקטרוני בסביבה העסקית.

יצוין כי שטר המטען האווירי האלקטרוני (e-AWB) נמצא כיום כבר בשימושן של 12 חברות תעופה בעשר מדינות. ועדת המטען של IATA החליטה בחודש ספטמבר 2012 להכיל את השימוש בשטר ב-100% החל מחודש ספטמבר 2014.

  

זוסמן ציין בדברי הברכה כי הלחץ המתמיד על הרווחיות מצריך ייעול תהליכים בשרשרת האספקה. "הרעיון העומד מאחורי שטר המטען האלקטרוני, אשר בלב השרשרת, הוא ייעול ופישוט תהליך המטען האווירי. המשמעות של תהליך e-AWB פירושו מידע מדוייק, הפחתת עלויות ומהירות בהובלת מידע", אמר.

מנהל מחלקת המטען ב-IATA ישראל יניב סורני הוסיף: "ההשפעה של הטכנולוגיה על חיינו היא עצומה ונרחבת. עם זאת, למרות ההתקדמות הטכנולוגית בעולם, תעשיית המטענים האוויריים עדיין נשענת בכבדות על הצורך בהגשת שטר המטען פיזית להעברת מידע. שטר המטען האווירי האלקטרוני (e-AWB) הוא חיוני מאוד לשיפור כושר התחרות של התעשייה.הוא מפשט, מזרז ומוזיל את התהליכים התפעולים והניהוליים של כל שרשרת האספקה של התובלה האווירית.

"הכנס היום נועד לספק לגורמים בתעשייה את היתרונות והתועלות ביישום שטר מטען אלקטרוני מנקודת מבט של חברות שילוח וחברת תעופה".

שני: "היכולת שלנו בארגון, להבטיח הבשלה של מהלכים לשיפור הסחר האלקטרוני בישראל טמונה באיכות האינטראקציה בינינו לבין שחקני המפתח. אחד משיתופי הפעולה הבולטים והאיתנים ביותר הוא שיתוף הפעולה הרציף עם IATA ועם אגף המכס ברשות המיסים בקידום שטר מטען אלקטרוני במדינת ישראל.

"בטוחני כי דו שיח, שקיפות, ומחויבות אמיתית בין כל הגורמים - מכס, IATA וארגון התאגידים - תתרום רבות להצלחתו של אימוץ שטר מטען אלקטרוני בישראל. אנו נמצאים בתחילת דרכו של מהלך, שללא ספק הולך להיות נקודת ציון משמעותית בחייו של קהיליית השילוח האווירי בישראל, בו נחבור למספר גדול והולך של מדינות וחברות שאימצו שטר מטען אלקטרוני.

"זכות גדולה נפלה בחלקכם להיות מובילים ושותפים למהלך היסטורי זה. האסטרטגיה לפיה אנו פועלים בארגון התאגידים, היא לקדם סחר חוץ יעיל ומשוכלל, שיעמוד בשורה אחת עם מדינות מובילות בעולם. המעבר לשטר מטען אלקטרוני משמעתו כי שפת השילוח האווירי בישראל תהיה אחידה בדומה כלמעלה ממאה מדינות בעולם אשר בכוונתם ליישם שטר מטען אלקטרוני".

הארוע נחתם על ידי יוסי כהן מנכ"ל KN ישראל וירום אורן מנכ"ל חברת התעופה ק.א.ל שהציגו את תפיסתם למדדי הצלחה.