הערכות: הפסקת טיסות המטען של אל על לאסיה תגרורנה עליית מחירים

אל על הודיעה לאחרונה על כוונתה להפסיק את טיסות מטוסי המטען שלה לאסיה. שלמה שרון: " מדובר בהחלטה מאוד מצערת אשר תגרום בוודאי לנזקים לציבור היבואנים אשר פעילים במזרח הרחוק". חן למדן: "באל על ירו חץ ואחר כך סימנו מטרה"


00:00 ,13.04.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

אל על הודיעה לאחרונה על כוונתה להפסיק את טיסות מטוסי המטען שלה לאסיה. שלמה שרון: " מדובר בהחלטה מאוד מצערת אשר תגרום בוודאי לנזקים לציבור היבואנים אשר פעילים במזרח הרחוק". חן למדן: "באל על ירו חץ ואחר כך סימנו מטרה"
 
הודעת אל על משבוע שעבר על "תוכנית התייעלות" במסגרתה היא תפסיק את פעילות מטוסי המטען שלה בקווים ליבשת אסיה עשויות להשפיע באופן דרמטי על שוק היבוא האווירי מהמזרח. החברה שלטה עד כה בשוק הובלת המטענים באוויר למזרח ושינעה כ-80% מכלל פעילות היבוא והיצוא באוויר ליעדים באסיה.
 
המשמעות של הפסקת טיסות המטען של אל על, אשר פעלו עד כה פעמיים בשבוע והובילו כמות ממוצעת של כ-200 טון מטען בשבוע אולי טרם חלחלו אל היבואנים והיצואנים אך אנשי ענף השילוח והלוגיסטיקה הבינו מהר מאוד את ההשפעות מרחיקות הלכת של החלטת אל על. יש לציין כי מטענים מסוימים אינם יכולים להיכנס לבטן מטוס הנוסעים וגודלם החריג דורש שימוש במטוסי מטען בלבד.
 
שלמה שרון, יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס, ציין בשיחה עם מערכת port2port כי "מדובר בהחלטה מאוד מצערת אשר תגרום בוודאי לנזקים לציבור היבואנים אשר פעילים במזרח הרחוק כאשר המשמעות היא העלאה אפשרית של המחירים". שרון הוסיף כי "אין ספק שחברת אל על מאבדת יתרון מובהק שהיה לה בתחום הובלת המטענים למזרח, שכן היא היתה החברה הישראלית היחידה שנתנה שירותי הובלת מטען לאסיה".
 
שרון הוסיף ואמר כי הדבר ייאלץ את המשלחים הישראלים לחפש אלטרנטיבות. הוא ציין כי יש להניח שנתח הובלת המטענים במזרח יתחלק כך ש-20% מסך כל הכמות כיום תוטס באמצעות מטוסי הנוסעים של אל על והיתרה תתחלק בין חברות תעופה זרות. שרון הוסיף כי יש לשער כי גם חברת ק.א.ל תנסה לתפוס נתח בשוק זה.
 
במסגרת תפקידו כסגן יו"ר UTi ישראל, הוסיף שרון כי גם חברתו נערכת למצב תוך ניצול העובדה כי יש לה נציגים ישראלים בהונג קונג ובשנחאי אשר ישכילו למצוא פתרונות, וזאת בנוסף לעוצמה של חברת UTi בסין אשר תסייע ללקוחות החברה בעניין.
 
חן למדן, מנכ"ל חברת אוריין, ציין בשיחה עם מערכת port2port כי הוא צופה התייקרות דרמטית במחירי ההובלה מהמזרח לישראל, והעריך כי המחירים יתייקרו ב-1 דולר לק"ג ביבוא וביצוא. "באל על ירו חץ ואחר כך סימנו מטרה", ביקר למדן את החלטת אל על להפסיק את טיסותיה לאסיה טרם מציאת פתרונות חלופיים ללקוחות. 
 
נציין כי אוריין הודיעה בשבוע שעבר כי בדעתה לחפש חלופות הולמות לטובת הלקוחות, וזאת באמצעות שותפותה עם חברת הענק שנקר.
 
שלום סונגו, מנהל היבוא והיצוא של חברת ישקר, המשתמשת בשירותיה של חברת אל על בטיסות לאסיה פעמיים בשבוע, ציין בשיחה עם מערכת port2port כי ישקר תמצא פתרונות אחרים ביבוא וביצוא, אך לדבריו, יש להניח כי "המחירים יהיו שונים".
 
יש לציין כי מחירי ההובלה האווירית מהמזרח לישראל היו זולים בהרבה ממחירי ההובלה מהמזרח לאירופה, ויש לשער כי מחירים אלה, בשילוב מחירי הדלק הגבוהים ומטוסי המטען הישנים של חברת אל על, הפכו את פעילות הקו לאסיה לבלתי כדאית מבחינה כלכלית – עובדה שתרמה להחלטת אל על להפסיק טיסותיה ליעדים אלה.
 
יחד עם זאת, בשל מחסור בפתרונות חלופיים הנראים לעין, הפתרון היחיד המסתמן יהיה הטסה דרך נמלי תעופה באירופה – הובלה שתייקר משמעותית את המחירים, בשל הפרש המחירים הנוכחי בהובלה האווירית ובגובה ההיטלים.