החלטת יאט"א מס" 502 בדבר שינוי יחס משקל ל- 1:5

בהודעה שפרסמה לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל מחוז חיפה והצפון, עדכנה הלשכה את חבריה אודות החלטת IATA בדבר שינוי יחס משקל. לאור הלחץ הרב בו נתונה יאט"א, יש בהודעותיה האחרונות גם נימה של פיוס. אמנם ההחלטה קובעת כי השינוי יחול מתאריך: 1.10.02 אולם הדבר כפוף


00:00 ,05.09.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
 
בהודעה שפרסמה לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל מחוז חיפה והצפון, עדכנה הלשכה את חבריה אודות החלטת IATA בדבר שינוי יחס משקל.
 
להלן ההתפתחויות האחרונות :
 
ארה"ב: הלחץ על יאט"א לחזור בה מההחלטה הולך וצובר תאוצה. חברות ואגודים אמריקאיים פנו למזכירות יאט"א לכנס מחדש את ועדת התעריפים כדי לדון מחדש בנושא.
העמדה בה נוקטים האמריקאיים גורסת כי טוב הייתה עושה יאט"א לו הייתה מאפשרת לחברות התעופה בעצמן לשקול את החלת השינוי ולא לפעול באופן גורף להחלת השינוי על כל מגזר התעופה. לדעת האמריקאים, ההחלטה אינה תורמת כלל לתחרות בין החברות ונוגדת את עקרון התחרות אותו אמצה ארה"ב ומדינות אחרות. עוד גורסים בארה"ב כי השינוי יפגע קשה מבחינה כספית ביצואנים וביבואנים אמריקאים.
 
יאט"א: בינתיים מנסה ארגון יאט"א, עם מעט הצלחה ציבורית, להדוף את מתקפת החורמה של כל ארגוני המשתמשים בעולם. הארגון אימץ את קו ההסברה שלהלן:
הסיבה לשינוי נעוצה, לדברי יאט"א, בשינוי אשר עבר על אופי המטענים המובלים באוויר במהלך 20 השנים האחרונות. אריזות מטענים המובלים באוויר הפכו במרוצת התקופה, לטענת יאט"א, לנפחיים. מוצרי HIGH TECH ומוצרי אופנה המוכרים כמטענים נפחיים מובלים בכמויות גבוהות במיוחד. חברות התעופה מוצאות עצמן, לעיתים קרובות, מוציאות לטיסה מטוסים מלאים מבחינת הנפח אולם עם מעט משקל. במטרה לאזן את מגבלות הנפח והמשקל מצאה יאט"א לנכון לשנות את יחס נפח משקל ל-1:5.
 
לאור הלחץ הרב בו נתונה יאט"א, יש בהודעותיה האחרונות גם נימה של פיוס. אמנם ההחלטה קובעת כי השינוי יחול מתאריך: 1.10.02 אולם הדבר כפוף לאישורי הממשלות!!! אם וכאשר יינתנו האישורים הדרושים, החלת השינוי תתואם עם חברות התעופה לגבי מועד החלת השינוי.
נראה כי השינוי לא יכנס במועד אותו פרסמה יאט"א.
 
ההודעה נמסרה באדיבות מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל.
ההודעה פורסמה בחוזר 743 של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל מחוז חיפה והצפון.