מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, מוסר כי בהמשך לכינוס אשר נערך בשבוע שעבר, לקראת החלתו של נוהל חדש לקליטת מטענים מסוכנים בממ"ן, מזכירות הארגון קיבלה שורה של שאלות בדבר נוהל העבודה המומלץ, כאשר שוגר המטען המסוכן הינו אדם או חברה אשר אינם עוסקים דרך קבע במשלוח מטענים המוגדרים כמטענים מסוכנים.
כידוע, הנוהל החדש יכנס לתוקף בתאריך 1 ביוני 2003.
ההנחיות המודגשות בהודעה מס' 507 של המינהל קובעות כי :
בשעת מסירת טובין מסוכנים, חלה על המוסר החובה להציג בפני חברת התעופה את תעודת ההדרכה של השוגר ( SHIPPER ) וכן תעודת הדרכה של סוכן המטען ( CARGO AGENT ).
ברי פינטוב משיב לסוגייה ומציין כי לאור האחריות הרבה המוטלת על כתפי סוכן המטען המתבקש לפעול כשלוחו של השוגר ולחתום על מסמכי היצוא ובהתחשב בעובדה שסוכן המטען למרות הכשרתו, אינו מכיר את החומר הנשלח, אנו סבורים כי עדיף היה להימנע מחתימה על המסמכים וזאת לאור ההשלכות אשר יכולות להיגרם מכך לסוכן ו/או לאדם אשר חתם, בכפוף לייפוי כוח, בשמו של השוגר.
בנוסף, מאחר והנושא העלה שורה של בעיות תפעוליות ושיווקיות כאחד, יזמם הארגון פנייה בנושא למבטח המתמחה בביטוח אחריות מקצועית, אשר העלה ספקות באם ניתן יהיה, במקרה של תביעה משפטית בגין נזק, להפנות תביעות מסוג זה למבטחים כאשר סוכן המטען פעל ביודעין וחתם על מסמכי היצוא במקומו של השוגר. במקרים כגון אלו, ארגון הגג סבור, כי לא ניתן יהיה לטעון רשלנות או כל טענה אחרת.
כמו כן, לשכת המסחר מוסרת כי היא עומדת לפתוח קורס הכשרה בנושא מטענים מסוכנים באוויר. הקורס יימשך כ – 40 שעות וכולל הדרכה ותרגול בנושאים הבאים:
- הקדמה ותוקף חוקי.
- אחריות השולח לעומת אחריות המוביל האווירי.
- מגבלות והתניות בהובלת חומרים מסוכנים באוויר.
- סיווג החומרים המסוכנים.
- טבלת הזיהוי (הכחולה).
- הוראות אריזה, תקנים לאריזות,סימון ותיוג אריזות.
- ניירת נלווית הכרחית ואופציונאלית.
- חומרים רדיואקטיביים.