אמיר שני לסיטרמן: התערבותך המיידית להקפאת הגבלת משקל מותר לטעינה ידנית בנתב"ג

טוען במכתב למנכ"ל משרד התחבורה כי הנהלת רש"ת טרם נתנה לחברות התעופה הסבר מניח את הדעת להחלטה זו, וטרם נתנה לחברות התעופה כל פתרון מעשי וחלופי לטעינת מטענים במשקל העולה על 50 ק"ג. על פי ניתוח שוק כ-35% מכלל המטענים המובלים במטוסים צרי גוף מישראל הנם מעל 50


00:00 ,13.01.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

טוען במכתב למנכ"ל משרד התחבורה כי הנהלת רש"ת טרם נתנה לחברות התעופה הסבר מניח את הדעת להחלטה זו, וטרם נתנה לחברות התעופה כל פתרון מעשי וחלופי לטעינת מטענים במשקל העולה על 50 ק"ג. על פי ניתוח שוק כ-35% מכלל המטענים המובלים במטוסים צרי גוף מישראל הנם מעל 50 ק"ג
 
אמיר שני, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, פנה לגדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה במכתב שעניינו הגבלת משקל מותר לטעינה ידנית על ידי רשות שדות התעופה. לדברי שני, כוונת רש"ת להגביל את משקל המטענים המוטענים בטעינה ידנית למטוסים, למשקל מקסימום של 50 ק"ג, תהווה פגיעה קשה במגזר היצוא הישראלי.
 
במכתבו של מר שני, אשר העתקים ממנו נשלחו אל אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, קובי מור, מנכ"ל רש"ת, יניב סוראני, מנהל מחלקת קרגו ביאט"א, ואל חברי ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, כותב שני כי עד כה לא נתנה הנהלת רש"ת לחברות התעופה או נציגיהן, כל הסבר מניח את הדעת להחלטה זו. בנוסף לכך, טוען שני, רש"ת טרם נתנה לחברות התעופה כל פתרון מעשי וחלופי לטעינת מטענים במשקל העולה על 50 ק"ג.
 
שני מבהיר במכתבו למנכ"ל משרד התעופה כי החלטת רש"ת מהווה פגיעה בלתי הפיכה במספר חברות ישראליות המייצאות מטענים במשקל עד 100 ק"ג למשגור.
 
שני מוסיף כי על פי ניתוח שוק שערך בנושא זה ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, מתברר שכ-35% מכלל המטענים המובלים במטוסים צרי גוף מישראל לשאר מדינות העולם הנם מעל 50 ק"ג, ובחלק מן חברות התעופה אף מעבר לכך. לדוגמה, כותב שני, כ-85% מהמטענים המובלים בחברת התעופה הרומנית Taromעולים על 50 ק"ג.
 
שני מוסיף וכותב כי חלק ניכר מהמטענים המובלים במטוסים צרי גוף, הינם מטענים המיוצאים על ידי חברות המייצאות או המתמחות ביצוא ציוד ביטחוני ו/או דו-שימושי והם מובלים בצורה זו מהסיבה שנדרשות בעבורם טיסות ישירות. לגבי מטענים מסוג זה, אשר חלקם הגדול, כאמור, מוגדרים כביטחוניים או דו שימושיים, חל איסור שיטעון במדינות שלישיות. בנוסף, מציין שני, מטענים אלו נארזים על ידי הגורם המייצא כיחידות הומוגניות ובמשקל העולה לעיתים על 50 ק"ג ואינם ניתנים לפיצול ליחידות קלות יותר.
 
שני מוסיף וכותב למר סיטרמן כי גם אם היה ניתן לייצא מטענים אלו דרך מדינה שלישית, היה הדבר מייקר את עלויות היצוא ומכביד על החברות הישראליות הנדרשות לשאת בנטל תשלום דמי הובלה גבוהים. "בעידן בו היצוא הישראלי מתמודד מול קשיים רבים בשווקי חו"ל הדעת אינה סובלת מצב שבו גורם ממלכתי ינקוט מדיניות המטילה נטל כספי נוסף על ציבור היצואנים", כותב שני לסיטרמן.
 
"לצערנו", כותב שני, "לא זו בלבד שהרשות לא שקלה כראוי את המשמעויות הנובעות מהחלטה זו, האחראים להחלטה זו לא טרחו כלל לבדוק הנושא מול חברות התעופה ואינם מבינים כלל את ההשלכות הישירות והעקיפות של שינויי זה על ציבור חברות השילוח הבינלאומי, יצואנים, יבואנים וסחר החוץ של מדינת ישראל בכלל".
 
שני מוסיף ומדגיש כי יישום החלטת הרשות פוגעת פגיעה אנושה בתחרות במגזר הובלת המטענים באוויר, שהרי מונעת הובלת מטענים במטוסים צרי גוף הפועלים למדינות מזרח אירופה ומרכז אסיה. כמשרד האמון והדוגל בטיפוח תחרות עליכם לעצור כל כרסום אפשרי בעקרון התחרות אשר באה לידי ביטוי במדיניות זו של רש"ת.
 
שני ביקש בסיום מכתבו למנכ"ל משרד התחבורה את התערבותו המיידית להקפאת הנושא, ולפתיחת דיאלוג מקיף עם החברות הנפגעות מהחלטה זו: חברות התעופה, חברות השילוח הבינלאומי והיצואנים.
 
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי מנכ"ל משרד התחבורה ישיב ישירות למר שני, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים.

 

להלן תגובת רשות שדות התעופה:

רש"ת מצרה על כך שמכתבו של מר שני התקבל ברש"ת לאחר שהופץ לעיתונות. לגופו של עניין- רש"ת מנהלת מול הגורמים המקצועיים מגעים לבדיקת התהליך של הגבלת המשקל שהוא נגזרת של הוראות החוק במדינת ישראל בנוגע ליחידת משקל המותרת להרמה ולטלטול באופן ידני וכן של מדיניות רש"ת להקפדה על סביבת עבודה בטוחה בקרבת המטוס.


רש"ת מיישמת מדיניות של הדברות רציפה ומקצועית עם לקוחותיה ופועלת ברגישות ובשיקול דעת תוך ראיית מכלול הצרכים ביניהם רמת הבטיחות אליה אנו מחוייבים.


בעקבות פניות של מספר גורמים התקיימה בשבוע שעבר פגישה בהנהלת נתב"ג בהשתתפות מנכ"ל יאט"א, מנהלי מחלקות הקרגו בחברות התעופה, מנהלי חברות הקרגו והחברות הזכיינות שמפעילות שירותי קרגו בנתב"ג. בפגישה לובנו חלק מהנושאים שהיו במחלוקת וסוכם על המשך ההידברות.