אמיר שני למופז: התערבותך המיידית להקפאת הליכי הגבלת המשקל בנתב"ג

טוען כי הגבלת המשקל תפגע ביצוא ובתחרות במגזר התעופה הישראלי ומבקש כי שר התחבורה יאשר שליחת מטענים עד 180 ק"ג בטעינה ידנית. רש"ת בתגובה: פועלים בהתאם להוראות התעופתיות


00:00 ,29.01.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

טוען כי הגבלת המשקל תפגע ביצוא ובתחרות במגזר התעופה הישראלי ומבקש כי שר התחבורה יאשר שליחת מטענים עד 180 ק"ג בטעינה ידנית. רש"ת בתגובה: פועלים בהתאם להוראות התעופתיות
 
אמיר שני, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, פנה אתמול במכתב לשר התחבורה שאול מופז וביקש את התערבותו המיידית בהקפאת תהליכי הגבלת המשקל המוטענים בטעינה ידנית למטוסים, למשקל מקסימום של 50 ק"ג. שני מבקש משר התחבורה כי משקל המטענים המאושרים לטעינה ידנית יגיע למשקל של עד 180 ק"ג.
 
לדברי שני, יש לאשר משקלים אלה על מנת למנוע פגיעה ביצוא בכלל וביצוא הביטחוני בפרט ובמטרה להגביר את התחרות במגזר התעופה הישראלי,
 
כידוע לכל, בשבוע שעבר הסכימה רש"ת, לתקופת ניסיון בת 3 חודשים, להעלות את רף המשקל המותר לטעינה ידנית ל-100 ק"ג. זאת לאחר שבעקבות הנחייה חדשה שהגבילה את המשקל ל-50 ק"ג קמה מחאה גדולה בקרב חברות התעופה וארגון יאט"א אשר מחו על ההנחייה שהתקבלה ללא כל דיון מולם ובהתראה קצרה מאוד ואשר תיפגע באופן קשה בעבודתם וביצוא האווירי ממדינת ישראל. על פי ההנחיה החדשה רש"ת, אשר הושגה לאחר דיונים עם נציגי חברות התעופה וארגון יאט"א, במהלך תקופה זו של שלושה חודשים ייבחן נושא הגבלת המשקל בטעינה ידנית.
 
אך שני מוחה על הסכמה זאת וכותב לשר התחבורה כי "העובדה שרש"ת נאותה, לכאורה, להעלות את רף המשקל המותר לטעינה ידנית, לפרק זמן קצר, מצביעה על צרות אופקים ועל העובדה כי רש"ת לא לקחה כלל בחשבון, במהלך תהליך קבלת ההחלטה, את המשמעות הלאומית הנובעת מהורדת רף המשקל הפוגעת באופן בלתי הפיך במגזרי היבוא והיצוא של מדינת ישראל".
 
שני מזכיר במכתבו לשר התחבורה, אשר עותקים ממנו נשלחו אל שר התמ"ת אלי ישי, אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, קובי מור, מנכ"ל רש"ת, בועז הירש, סמנכ"ל משרד התמ"ת ואבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא, את מדיניות "השמים הפתוחים" אשר אושרה לפני כשנה ברוב גדול. לטענתו, "החלטת רש"ת להוריד את רף המשקל המותר לטעינה ידנית עומדת בסתירה מוחלטת למדיניות ה'שמיים הפתוחים', פוגעת בתחרות ומונעת מחברות תעופה זרות, בעיקר אותן אלה המפעילות מטוסים צרי-גוף, מלהציע את שירותיהן ליצואנים ישראליים".
 
שני שב ומדגיש כי "החלטת רש"ת מהווה פגיעה בלתי הפיכה ביצואנים ישראליים המייצאים מטענים במשקל של עד ומעל 150 ק"ג למשגור".
 
לדבריו, "חלק ניכר מהמטענים המובלים במטוסים צרי גוף, הינם מטענים המיוצאים מישראל על ידי חברות המייצאות או המתמחות ביצוא ציוד ביטחוני ו/ או דו-שימושי והם מובלים בצורה זו מהסיבה שנדרשות בעבורם טיסות ישירות. לגבי מטענים מסוג זה, אשר חלקם הגדול, כאמור, מוגדרים כביטחוניים או דו שימושיים, חל איסור גורף לשטעון במדינות שלישיות (מדינות ביניים). בנוסף, מטענים אלו נארזים על ידי הגורם המייצא כיחידות הומוגניות ובמשקל העולה לעיתים על 150 ק"ג ואינם ניתנים לפיצול ליחידות קלות יותר".
 
שני מוסיף וכותב לשר התחבורה כי "בעידן בו היצוא הישראלי מתמודד מול קשיים רבים בשווקי חו"ל הדעת אינה סובלת מצב שבו גורם ממלכתי ינקוט מדיניות המטילה נטל כספי נוסף על ציבור היצואנים", וכאמור, מבקש את התערבותו המיידית להקפאת ההליכים עליהם החליטה רש"ת, ומבקש כי שר התחבורה יאשר מטענים במשקל של עד 180 ק"ג לטעינה ידנית.
 
מדוברות רש"ת נמסר כי היא "מצרה על כך ששוב מכתבו של מר שני עשה דרכו אל העיתונות בטרם נשלח אלינו".
 
לגופו של עניין, מרש"ת נמסר כי היא מנהלת מול הגורמים המקצועיים מגעים לבדיקת התהליך של הגבלת המשקל שהוא נגזרת של הוראות החוק במדינת ישראל בנוגע ליחידת משקל המותרת להרמה ולטלטול באופן ידני וכן של מדיניות רש"ת להקפדה על סביבת עבודה בטוחה בקרבת המטוס. יודגש כי הטסת המטענים בנתב"ג מתבצעת בהתאם להוראות התעופתיות ובהתאם לגודל המטוסים.
 
בעקבות פניות של מספר גורמים נערכו פגישות תיאום בין הנהלת נתב"ג לבין נציגי הגורמים המקצועיים, ביניהם: מנכ"ל יאט"א, מנהלי מחלקות הקרגו בחברות התעופה, מנהלי חברות הקרגו והחברות הזכיינות שמפעילות שירותי קרגו בנתב"ג. בפגישות לובנו הנושאים שהיו במחלוקת וגובש נוהל מוסכם.
 
מרש"ת נמסר עוד כי היא "מקווה שנוהל זה יביא לכך שהמטען שיועמס ויפרק על ידי עובדיה יטופל בצורה מסודרת ובטוחה, תוך שמירה על סביבת המטוס ועל הגורמים השונים המספקים לו שירות".