אל על מטענים מקשיחה את מדיניות הביטולים

מטענים שיבוטלו בהתראה קצרה יחויבו בקנסות של בין 100 דולר ל-50% מדמי ההובלה; סוכני המכס בתגובה: אין ספק כי נכון היה גם לקבוע מסלול הדדי אשר לפיו תקבל על עצמה חברת אל על לשלם במקביל קנס בגין השארת מטען שהטסתו אושרה


00:00 ,30.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מטענים שיבוטלו בהתראה קצרה יחויבו בקנסות של בין 100 דולר ל-50% מדמי ההובלה;סוכני המכס בתגובה: אין ספק כי נכון היה גם לקבוע מסלול הדדי אשר לפיו תקבל על עצמה חברת אל על לשלם במקביל קנס בגין השארת מטען שהטסתו אושרה
 
מחלקת שיווק ותכנון מסחרי של אל על מטענים יצאה בתחילת החודש בהודעה לסוכני המכס על נוהל עדכון הזמנות חדש שנכנס לתוקפו ב-15 בינואר. אל על מטענים הסבירה את השינוי במדיניות בעקבות אי-הגעתם של משלוחים שאושרו על ידי המחלקה. בעקבות כך, מפרט חוזר שהפיצה אל על מטענים, נגרם לה "נזק מסחרי עצום" לצד "חוסר יציבות ברמת השירות".
 
שלמה שרון, יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, לא ממש אהב את הדרך בה בחר אגף המטענים להציג את מדיניותו החדשה ואת מהות הנוהל. הוא שיגר הבוקר מכתב אל דני שפירא, ראש אגף המטענים באל על, ושם כתב: "בתאריך 05/01/2006 יצאה מכם הודעה ללא חתימה אשר הופצה בבניין ממ"ן, ללא זיהוי הכותב, אליה אין אנו מתייחסים אלא כאל 'בלון ניסוי' ושבה הנכם מציינים כי אגף המטען החליט לנקוט במדיניות חדשה אשר במסגרתה יוטל קנס על סוכנים אשר מטענים שהוזמנו על ידם לא הגיעו במועד לטיסות".
 
במסגרת הנוהל החדש, כפי שצוין בחוזר של אגף המטענים באל על, סוכני המכס יעדכנו את יחידת תכנון טיסות בפרטי המשלוח עד 24 שעות לפני המראה (או שעה 14:00 ביום עבודה אחרון לפני חגים וסופי שבוע).
 
כמו כן:
- משלוח שלגביו לא התקבל עדכון מהסוכן – יעבור למצב "המתנה" במערכת.
- משלוח מעל 500 ק"ג שמבוטל/נדחה בין 12 ל-24 שעות לפני המראה (לאחר שאושר) – יחויב בדמי ביטול בסך 100 דולר.
- משלוח מעל 500 ק"ג שמבוטל/נדחה פחות מ-12 שעות לפני המראה (לאחר שאושר) – יחויב בדמי ביטול בשווי 50% מדמי ההובלה.   
 
סוכני המכס: הודעת אל על – בלון ניסוי
 
כאמור, בארגון התאגידים מחו על הקשחת מדיניות הביטולים שבו החליטו לנקוט באל על. לטענת שלמה שרון, זו הפעם השנייה שאגף המטען "מנחית" נוהל ללא תיאום מוקדם עם סוכני המכס, ללא זיהוי מוציא ההודעה ותפקידו. "אני מניח כי ידוע לך שהדחיות בהגעת המטענים, במידה ונגרמות, נובעות מאילוצי היצואנים ולא מאילוצי הסוכנים", ציין.
 
"מאידך, ועל פי עקרון ההדדיות, מדוע לא שקלה אל על לפצות את הלקוח בגין אי הטסת מטען שהטסתו אושרה. אין ספק כי נכון היה גם לקבוע מסלול הדדי אשר לפיו תקבל על עצמה חברת אל על לשלם במקביל קנס בגין השארת מטען, שהטסתו אושרה", כתב שרון והוסיף: "ברצוני לציין כי יו"ר מועצת המנהלים של אל על פרופ' בורוביץ' הדגיש בזמנו, במהלך אירוע אותו ערכנו, כי עקרון ההדדיות הנו עקרון המנחה את תפיסת העולם השיווקית של אל על כמוביל בעל נתח שוק רב".
 
"מאחר ואין לנו צל של ספק כי כתיבת המכתב והפצתו נעשתה בידיעתך ובאישורך, נודה על קבלת הסבר מתאים לא רק לגבי מהות הסנקציות אלא גם לגבי המדיניות המוזרה בה אתם נוקטים של העברת חוזרים בעלי משמעות רבה תוך הסתתרות אלמונית מאחורי שם מחלקה וללא שום תיאום מוקדם עמנו", סיכם שרון. 

תגובת אל על:

מחברת אל על נמסר בתגובה כי בהמשך לאסטרטגיה השירותית של החברה,נוהל הזמנות וביטולים נועד לשפר את רמת השירות שניתנת כיום ע"י אל על מטענים לסוכני המטען ולקוחותיהם. כתוצאה מביטולים בהתראה קצרה אין באפשרות אל על להציע את המקום ללקוח אחר ובנוסף אין באפשרותה לתת מענה ללקוחות אחרים בגלל נוהל "שמירת מקום".

"יש להדגיש כי הנוהל  אינו מקור הכנסה נוסף לאל על אלא נועד כדי שסוכני המטען יעבירו אותו ללקוח הסופי כך שהשירות של כל הגורמים המעורבים בנושא יהיה יציב, אמין ואיכותי".

עוד ביקשו מאל על להדגיש כי כבר בחודש נובמבר 2005, עוד לפני יישום הנוהל, עלה הנושא ביום עיון שערכה אל על ובמקביל כונסו כל מנהלי הייצוא ועודכנו באופן אישי ע"י מנהלי אל על מטענים.