רשות המסים תבצע שינויים במכרז להקמת מערכת סחר החוץ החדשה

בעקבות עתירתן של עמיטל דאטה ונבו מערכות מידע החליטה רשות המסים לבצע שינויים במכרז לפיתוח, תפעול ותחזוקה של מערכת סחר חוץ. בנוסח מוסכם הוחלט על הפעלה מקבילה של מערכת המחשוב הקיימת ושל מערכת המחשוב החדשה, על הקמת מרכז תמיכה למשתמשים חיצוניים ועל צמצום השינו


00:00 ,12.07.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות עתירתן של עמיטל דאטה ונבו מערכות מידע החליטה רשות המסים לבצע שינויים במכרז לפיתוח, תפעול ותחזוקה של מערכת סחר חוץ. בנוסח מוסכם הוחלט על הפעלה מקבילה של מערכת המחשוב הקיימת ושל מערכת המחשוב החדשה, על הקמת מרכז תמיכה למשתמשים חיצוניים ועל צמצום השינויים במערכת החדשה למינימום אפשרי

לפני ימים אחדים ניתן ע"י בית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים פסק דין בעתירה שהגישו חברות עמיטל דאטה בע"מ ונבו מערכות מידע בע"מ, בעניין תנאי המכרז לפיתוח, תפעול ותחזוקה של מערכת סחר חוץ.

כזכור, רשות המיסים פרסמה ביום 8.11.04 מכרז שכותרתו "בקשה להצעות לפיתוח, תפעול ותחזוקה של מערכת סחר חוץ בשיטת מיקור חוץ". המכרז נועד לתמוך, באמצעות מערכת ממוחשבת, בתהליכי העבודה המכסיים, הן בתחום היבוא והן בתחום הייצוא.

העותרות, עמיטל דאטה בע"מ ונבו מערכות מידע בע"מ, מוכרות תוכנות עבור עמילי מכס ועבור המשלחים הבינלאומיים ובאמצעותן מספקות ללקוחותיהן ממשק התחברות למערכות המכס השונות ותומכות בניהול ענייני היבוא והיצוא של לקוחותיהן.

נושאה המרכזי של העתירה הוא דרישת שתי החברות לקבוע כי מי שיזכה במכרז יהיה מנוע מלפתח ולשווק גם תוכנות קצה מסחריות לציבור המשתמשים בשירותי המכס. לטענת העותרות, אם יותר לזוכה לפעול "משני צידי המתרס" יוקנה לו בכך יתרון בלתי הוגן בשיווק תוכנות הקצה המסחריות לציבור המשתמשים, היות ותהיה לו עמדת בכורה בהיותו המפתח והמפעיל של מערכת המיחשוב של המכס.

רשות המיסים התנגדה לקבלת העתירה. היא סברה שאין מקום להטיל הגבלה על חופש העיסוק של חברות המעוניינות לגשת למכרז, על ידי הוצאתן מתחום תוכנות הקצה. לשיטתה, מניעת עיסוק כזה מן הזוכה תשלול את התחרות החופשית. רשות המיסים עמדה במיוחד על הצורך בקיומה של תחרות שתוביל להורדת מחירים לציבור משתמשי תוכנות הקצה.

לאחר הגשת העתירה, הצטרפה כמשיבה לעתירה גם מלם מערכות בע"מ, אשר בכוונתה להתמודד במכרז. מלם ביקשה כי העתירה תידחה, ואגב כך העלתה שלל טענות כנגד העותרות, ותהתה אם אין רצונן להבטיח לעצמן מונופול בתחום תוכנות הקצה שיוביל להאמרת מחירים ולפגיעה בשירות שינתן ללקוחות.

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית המשפט לעניינים מינהליים, בועז אוקון, ציין שעל רשות המיסים, כמו על כל גוף של הממשל, מוטלת חובה כללית ליצור תנאים של תחרות הוגנת במסגרת בטוחה. בהתאם לכך, הוצע לרשות המיסים לאמץ מודל אשר ימנע, ככל שניתן, ניצול לרעה של יתרונות שיכולה הזכייה במכרז להקנות לזוכה.

וכך, בהודעה שנמסרה ביום 2.6.05 הודיעה רשות המיסים כי בדעתה לבצע שינויים במכרז במתכונת הבאה:

א. הפעלה מקבילה של מערכת המחשוב הקיימת ושל מערכת המחשוב החדשה שתקנה ללקוחות הקצה פרק זמן ארוך יותר על מנת לבחון את המוצרים השונים, ולהעדיף את המוצר המתאים להם.

ב. מרכז תמיכה למשתמשים חיצוניים – קיומו של מרכז תמיכה או העדרו משפיעים במישרין על השירות שניתן ללקוחות הקצה. בעניין זה, המכרז היה חסר, ולא ניתנה בו הדעת באופן מספק לשאלה זו. רשות המיסים הודיעה, כי היא מוכנה לקבל את הצעת העותרות, לפיה מרכז התמיכה אשר הוגבל במכרז למשתמשים פנימיים, ישרת משתמשים פנימיים וחיצוניים כאחד. כן הבטיחה רשות המיסים כי יוקם מנגנון פיקוח על מרכז התמיכה, אשר יופעל על ידי הזוכה ולא ינוצל על ידו לצורך קידום מוצריו שלו.

ג. החדרת שינויים במערכת החדשה – רשות המיסים הבטיחה, כי תשאף לצמצם את השינויים במערכת החדשה למינימום אפשרי וזאת על מנת למזער חריגה בלוחות הזמנים ובעלויות. כן הבטיחה רשות המיסים, כי שינויים ככל שיידרשו, יבוצעו תוך שיתוף פעולה ודו שיח עם המשתתפים העתידיים במערכת, לרבות בתי התוכנה. לגופו של עניין, התחייבה רשות המיסים לתת אורכה מספקת לבתי התוכנה להיערך לכל שינוי, אם וכאשר יידרש. אם פרק הזמן הדרוש יהיה שנוי במחלוקת בין הצדדים, הסכימה הרשות, בצעד יוצא דופן , לפנות לבורר שיבחר בהסכמת הצדדים, לשם הכרעה בעניין

לאחר שרשות המיסים מסרה על הסדרים אלה, הודיעו העותרות, עמיטל דאטה ובנבו מערכות מידע, כי הן מבקשות לתת תוקף של פסק-דין להודעת רשות המיסים. בכך למעשה הן היו מוכנות להגיע להסדר על יסוד הודעת רשות המיסים. יחד עם זאת, ביקשו העותרות כי בהחלטה יודגש הפן הכללי של הבעיה, על מנת שתינתן מסגרת כללית שתוכל להנחות את הצדדים.

בסופו של דבר הגישו הצדדים נוסח מוסכם של הודעה ביום 21.6.05 והיא מהווה חלק מפסק הדין.


עו"ד שמואל גרוסמן, היועץ המשפטי של ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, ציין כי השינוי המשמעותי ביותר מבחינתם של סוכני המכס וחברות השילוח הוא הסכמת רשות המיסים לאפשר הפעלה מקבילה של מערכת המחשוב הקיימת ושל מערכת המחשוב החדשה. לטענתו, הפעלה מקבילה זו נועדה לאפשר ללקוחות פרק זמן ארוך לבחון את מוצרי התוכנה שיוצעו להם, בין אם מדובר בתוכנות חדשות ובין אם מדובר בשינויי תוכנה לצורך התאמת ממשקי התקשורת למערכת החדשה.