רגישות לוגיסטית מוגברת לקראת מלחמת מפרץ II

ההתחממות האזורית והגלובלית לקראת תחילתה של המתקפה האמריקאית בעיראק מניבה, בימים האחרונים, בכל אתרי האינטרנט שורה של הערכות מצד מומחים לגבי תפקוד המגזר הלוגיסטי בכלל ומגזר השילוח הבינלאומי בפרט


00:00 ,09.03.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
ההתחממות האזורית והגלובלית לקראת תחילתה של המתקפה האמריקאית בעיראק מניבה, בימים האחרונים, בכל אתרי האינטרנט שורה של הערכות מצד מומחים לגבי תפקוד המגזר הלוגיסטי בכלל ומגזר השילוח הבינלאומי בפרט.
 
חוגים במערב, המקורבים למגזר ההובלה הבינלאומי, יצאו בימים האחרונים בהערכות לגבי תפקוד המגזר הלוגיסטי אם וכאשר תפתח המתקפה. על פי אותם מקורות, ההשפעות הגלובליות תהיינה קשות ובעיקר על כל אלה הלוקחים חלק פעיל בשרשרת הלוגיסטית : יצרנים, שוגרים,מובילים ובעלי מסופים, אשר יהיו חשופים להפרעות קשות ברצף התפקודי של השרשרות הלוגיסטיות.
 
לדעת אותם חוגים, מיד עם פרוץ הקרבות יחלו לפעול יחדיו מספר גורמים חיצוניים שישפיעו על החוליות הלוגיסטיות השונות ויצרו עיכובים בתנועת המטענים, כלהלן :
  • אכיפה מוגברת של מערכות המכס במדינות השונות,בעיקר אלה המזוהות עם המדיניות האמריקאית אשר תפעלנה, קרוב לוודאי, מערכות בקרה הדוקות יותר בכל הנוגע לתנועת מטענים פנימה והחוצה.
  • בדיקות הדוקות יותר של רשות המכס האמריקאית בנמלי המוצא העלולות להביא להמתנות יתר של מכולות אשר תכולתן אינה ברורה. בנושא זה מומלץ לוודא כי כל הפרטים הנדרשים על ידי נהלי המכס האמריקאי אכן יסופקו במועד הנדרש – 24 שעות לפני מועד הטעינה.
  • אכיפה הדוקה של חוקיות היבוא והיצוא במרבית המדינות בעולם ובעיקר במדינות אירופה וצפון אמריקה.
  • רכישות מוגברות בעיקר של מוצרי מזון והלבשה של בעלי רשתות מחד וחומרי גלם מצד חברות יצרניות אשר יגבירו את הביקושים לשירותי לוגיסטיים ועלולים ליצור ביקוש יתר לשירותי הובלה בנתיבי סחר מסוימים, בעיקר מהמזרח הרחוק וצפון אירופה.
  • מגמת עלייה תלולה במחירי הדלקים אשר החלה בשבועות האחרונים ותמשך, קרוב לוודאי, עד לתום הפעילות האמריקאית בעיראק. אין ספק כי העליות במחירי הדלקים ימצאו ביטוי, תוך פרק זמן קצר, במחירי המוצרים והשירותים.
  • עלייה תלולה בפרמיות הביטוח לאוניות, מטוסים ולמטענים המיועדים לאזורים הסמוכים למזרח התיכון.
 
לדעת אותם גורמים, צפוי מחסור מיידי במספר מוצרי יסוד אשר ייגרם בעיקר על ידי חברות אירופאיות אשר הן או עובדיהן ינסו בצורה זו להביע את מחאתם על המתקפה האמריקאית.
 
מספר אזורים בעולם ימצאו עצמם, קרוב לוודאי, חשופים חשיפה יתרה לפעולות אלו ולכן מומלץ כי שוגרים ונשגרים יחד ינסו להעריך מהי מידת הסיכון הטמונה בתנועה של סוגי מוצרי יסוד מנמלים אירופאים, לנמלים אחרים בעולם.
 
בנוסף, צפויות מתקפות מחשבים על ידי גורמים המזוהים עם מתנגדי המלחמה בעיקר באמצעות רשת האינטרנט, על מערכות לוגיסטיות פעילות לצורך שיבושן של אותן מערכות.
 
לדעת אותם גורמים כדי למנוע עיכובים מיותרים, על כל החוליות, לרבות חברות השילוח הבינלאומי, לתת את הדעת כיצד לתמוך בשרשרות האספקה נכון יותר ולהסיט, במידת האפשר, את מקורות האספקה לנקודות מוצא בטוחות יותר אשר תתפקדנה במהלך האירועים במזרח התיכון. מומלץ גם להביא את ההערכות הללו לידיעת ציבור היבואנים והיצואנים בישראל.
 
הידיעה נמסרה באדיבות מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים.