עתירה לבג"צ לסיום מונופול ממ"ן בנמל התעופה בן גוריון

בידיעה שהגיעה למערכת העתון "שי לספנות ותעופה" נמסר כי מר אמיר שני, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלוחים הבינלאומיים, עתר אתמול בשם הארגון וקבוצה של חברות שילוח בינלאומי לבג"צ על מנת לסיים את מונופול ממ"ן בנמל התעופה בן גוריון


00:00 ,16.12.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
בידיעה שהגיעה למערכת העתון "שי לספנות ותעופה" נמסר כי מר אמיר שני, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלוחים הבינלאומיים, עתר אתמול בשם הארגון וקבוצה של חברות שילוח בינלאומי לבג"צ על מנת לסיים את מונופול ממ"ן בנמל התעופה בן גוריון

ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, בראשות אמיר שני, וקבוצה של חברות שילוח בינלאומי, הגישו אתמול (15.12.2002) , באמצעות עו"ד שמואל גרוסמן ורועי גלעד, עתירה לבג"ץ כנגד ראש הממשלה בכהונתו כשר התחבורה, כנגד שר האוצר וכנגד רשות שדות התעופה, על מנת לשים קץ למונופול ולבלעדיות הנתונים, זה עשרות שנים, בידי חברת ממ"ן, שהיא המפעילה היחידה של מסוף המטענים האוירי היחיד בישראל לצורך ביצוע יבוא ויצוא.
מטרת הבג"צ הינה לאפשר הקמה והפעלה של מסופי מטען חיצוניים בסמוך לנמל התעופה בן גוריון, מחוץ לשטח רשות שדות התעופה. ההחלטה על הגשת עתירה לבג"ץ נפלה לאחר שפניות קודמות לשרים ולרשות שדות התעופה, לא הניבו דבר.

ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים מאגד היום כ- 200 חברות שילוח בינלאומי וסוכני מכס שבמסגרתם מועסקים כ- 7,500 עובדים המשרתים את היבואנים והיצואנים במדינת ישראל. נמל התעופה בן גוריון הינו המקום היחידי והצינור היחיד לצורך ביצוע יבוא ויצוא באמצעות התעופה. במקום זה פועלת חברת ממ"ן, כמונופול יחיד ומוחלט, מזה עשרות שנים, המפעילה את מסופי היבוא והיצוא בנמל התעופה. הפגיעה ביבואנים וביצואנים מתבטאת בכך שאין להם שום ברירה ושום חלופה אלא להזדקק לשרותי מסוף המטענים ממ"ן , כאשר התעריפים והשירות לא פתוחים לתחרות.
לדברי אמיר שני, העומד בראש צוות ההיגוי של קבוצת חברות השילוח הבינלאומי, אין לציבור המשלחים הבינלאומיים ולציבור היבואנים והיצואנים כל ברירה וכל חלופה אלא להיזדקק לשירותיה של ממ"ן. רק בענף מסופי המטען בהובלה האווירית, נמנעת כל תחרות ונשמרים, זה עשרות שנים, המונופול והבלעדיות של חב' ממ"ן מסופי מטען וניטול בע"מ.
עוד מוסיף אמיר שני כי "ממשלת ישראל החליטה בעבר על פתיחת תחום שירותי מסוף המטענים לתחרות והמועד שנקבע לתחילת התחרות הוא 1.7.97, לפני למעלה מחמש שנים. מאז נדחים הדברים שוב ושוב, משך שנים, כשחב' ממ"ן עושה כל שביכולתה לדחות, לעכב ולמנוע את קיום התחרות, ולהמשיך לשמר את המונופול שבידה".
המשכו של מונופול זה נוגד בתכלית את מדיניות הממשלה לפתוח את המשק לתחרות ועל ידי כך לגרום להורדת העלויות למגזר העיסקי בישראל, ע"מ לשפר את כושר התחרות של היצוא ולהוזיל את עלויות היבוא.
לפני מספר חודשים נתקיימה פגישה בנושא בין הנהלת ארגון הגג של סוכני המכס והמשלוחים הבינלאומיים לבין הנהלת המכס ובעקבותיה קיבל יו"ר הארגון, אמיר שני, את הסכמתו העקרונית של מנהל המכס, איתן רוב, לפתיחת מסופי המטען בסמוך לנתב"ג ויצירת תחרות בתחום מסופי המטען האווירי. מנהל המכס, מר איתן רוב, שותף לדעת הארגון כי התחרות תוביל להפחתת עלויות למשתמשים ולפישוט הסחר.
הסכמת מנהל המכס להפעלת המסופים החיצוניים, תקל על השרים ורשות שדות התעופה להיעתר לדרישה לאפשר את הקמת המסופים החיצוניים מכיון שאגף המכס הוא הגוף הרשמי המפקח על הסדרת היבוא והיצוא במדינת ישראל.