סוכני מכס יורשו למנות פקידים לעבודה מול המכס שאינם פקידי רשוי

מר ראובן מלצר מנהל תחום בכיר בהנהלת המכס וממונה על סוכני המכס, בישר ב- 14.6.03 בהרצאה לתלמידי פקידי רשוי מטעם לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים ת"א, המתקיים באתר ההנצחה של חיל הקשר ביהוד ששר האוצר


00:00 ,15.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מלשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים באזור תל אביב והמרכז נמסר לנו כי מר ראובן מלצר מנהל תחום בכיר בהנהלת המכס וממונה על סוכני המכס, בישר ב- 14.6.03 בהרצאה לתלמידי פקידי רשוי מטעם לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים ת"א, המתקיים באתר ההנצחה של חיל הקשר ביהוד ששר האוצר מר בנימין נתניהו אישר וחתם שסוכני מכס יכולו למנות פקידים מטעמם שאינם פקידי רשוי,  הפקידים שיאושרו יוכלו לבצע פעולות פשוטות בעבודה מול המכס כגון: בדיקות מכס, מכון תקנים, נטילת דוגמאות וכד'.
 
מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים מוסיף: "הבקשה הועברה על ידינו למכס לפני מספר חודשים, במטרה לפתור בעיות במעברי הגבול היבשתיים שבהם אין כמות מספקת של פקידים רשויים, ובנוסף באה בקשה כדי לשחרר פקידים רשויים מהצורך להיות נוכחים בעת בדיקות פיזיות בנמל".
 
אנו מצרפים בזה את נוסח התיקון לחוק ואת דברי ההסבר, כפי שהועברו אל המערכת מהנהלת המכס.
 
 

צו סוכני המכס (קביעת פעולות מכס), (תיקון), התשס"ד - 2004

                                                                                                           
בתוקף סמכותי לפי סעיף 1 לחוק סוכני המכס, התשכ"ה-1964[1], אני מצווה לאמור:
 תיקון סעיף 1
1. בסעיף 1 לצו סוכני המכס (קביעת פעולות-מכס), התשכ"ה-1965[2] -
    (א) בסעיף קטן (1) במקום "או קבלת מס ששולם ביתר" יבוא "קבלת מס ששולם ביתר, העברת מסמכים ודוגמאות, נוכחות בבדיקה ופעולות דומות שיורה עליהן המנהל."
    (ב) בסעיף קטן (2) במקום "או קבלת מס ששולם ביתר" יבוא "קבלת מס ששולם ביתר, העברת מסמכים ודוגמאות, נוכחות בבדיקה ופעולות דומות שיורה עליהן המנהל."
                                                                                                                                                    
בנימין נתניהו, שר האוצר
 
דברי הסבר
 
1.               בהתאם לחוק סוכני המכס התשכ"ה – 1964, (להלן:"החוק") לא יעשה אדם פעולת מכס אלא אם הוא סוכן מכס או פקיד רשוי.
 
2.               "פעולת מכס" מוגדרת בסעיף 1 לחוק, כ"כל עשיה למען הזולת כלפי רשויות המכס בקשר ליבוא, ליצוא, או למעבר טובין, ששר האוצר קבע אותה בצו." בהתאם, קבע  שר האוצר  את צו סוכני המכס (קביעת פעולות המכס) תשכ"ה-1965 (להלן: "הצו") בו הוגדרה פעולת מכס. הגדרת "פעולת מכס" בצו,  רחבה וכוללת  כל פעולה או מגע עם גובה המכס, למעט בקשת ידיעות גרידא וקבלתן או קבלת מס ששולם ביתר.
 
3.               הגדרה זו הביאה למצב שבו  פעולות בעלות אופי  טכני אשר אינן דורשות ידע מקצועי ומומחיות,  כגון: העברת מסמכים ודוגמאות לבקשת פקיד מכס או נוכחות בבדיקה פיזית של טובין, צריכה להתבצע אך ורק על ידי סוכן מכס או פקיד רשוי.
מצב זה אינו רצוי, וזאת, מהסיבות כדלקמן:
3.1 בענף עמילות המכס קיימים עובדים ותיקים ומנוסים של סוכני מכס שעל אף שעברו את תקופת ההתמחות, למדו לבחינות, לא הצליחו לעבור את המבחן מספר פעמים ומבקשים בכל לשון של בקשה לקבל תעודת פקיד רשוי. עובדים אלה, אשר לדידם של סוכני המכס המעסיקים אותם הינם עובדים אמינים, אחראיים ומקצועיים, נאלצים לאור הוראות החקיקה הקיימת להימנע מביצוע פעולת המכס הטכנית ביותר. מצב זה, מגביל באופן ניכר את אפשרות ההשתכרות שלהם ובמקרים מסוימים, עלול להביא לגדיעת מטה לחמם.
3.2   במצב הקיים סוכן מכס המעסיק עובדים, נאלץ  להעסיק סוכני מכס או פקידים רשויים לביצוע פעולות מכס טכניות ביותר ובכך לשאת בעלויות גבוהות ביותר שאינן עומדות ביחס ישיר לרמת המקצועיות הנדרשת. עלויות אלה מביאות להעלאת עלויות סחר החוץ.
3.3   חוק יסוד: חופש העיסוק קובע, כי אין פוגעים בחופש העיסוק אלא במידה שאינה עולה על הנדרש. דרישה לפיה יוכלו לבצע פעולות בעלות אופי טכני אך ורק בעלי רשיון כסוכני מכס או פקידים רשויים, ספק אם היא תואמת את חוק היסוד.  
 
4.               לאור האמור לעיל, מוצע לתקן את הצו באופן ש"פעולת מכס" לא תכלול פעולות בעלות אופי טכני  כגון: העברת מסמכים ודוגמאות, נוכחות בבדיקה ופעולות דומות שיורה עליהן המנהל.
 
5.               יודגש, כי אין במיעוט הפעולות המוצעות מהגדרת "פעולת מכס" כדי לגרוע מאחריות סוכני המכס והיבואנים לפעולות מכל סוג שהוא שמבצעים שלוחיהם.
 


[1]  ס"ח 440 התשכ"ה, 1.1.65, עמ' 16, תוקן:ס"ח 1823 התשס"ב, 15.1.02, עמ' 96.
 
[2] ק"ת 1666, התשכ"ה, 1.1.65, עמ' 1068.