סוכני המכס: לא אחראים לבעיות הנובעות ממשקל יתר

עו"ד גרוסמן ציין בנייר עמדה שהכין בעקבות הוראת תיקון חוק שירותי הובלה: סוכני המכס לא יוכלו להיות אחראים לכל מקרה של פריקת המשאית שהוזמנה והזמנת משאית חלופית, כאמור, עקב מסירת מידע לא מדוייק על משקל המטען בדוקומנטים שנמסרו להם


00:00 ,17.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי הוראות התיקון לחוק שירותי הובלה, תשנ"ז-1997, מחודש נובמבר האחרון, יחל נמל חיפה, בתחילת פברואר, כמי שמוסר את המטען למוביל, בשקילת מכולות ומשאיות העוזבות את שער הנמל. משאיות שיתברר לנמל כי הוטענו במשקל עודף על פי תנאי רישיון הרכב, לא יורשו לעזוב את שטח הנמל.
 
בעקבות הודעת נמל חיפה והבעיות התפעוליות אשר עלולות לצוץ מאכיפת נהלי המשקלות המותרים, לגבי מגזר סוכני המכס, הכין עורך דין שמואל גרוסמן, היועץ המשפטי של ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, נייר עמדה של הארגון אשר נשלח למנכלי התאחדות התעשיינים, אגוד לשכות המסחר ומכון היצוא.
 
המכתב נועד בראש ובראשונה להסיר אחריות מסוכני המכס בכל הנוגע לבעיות הנובעות ממשקל יתר של מטען המוצא משטח הנמל. בארגון התאגידים ציינו שהם מניחים כי מדיניות אכיפה כזו תאומץ גם על ידי נמלי הים האחרים.
 
עו"ד גרוסמן ציין שהזמנת המשאית המתאימה להובלת המטען נעשית במקרים רבים על ידי סוכני המכס, על פי הדוקומנטים הנמסרים על ידי הלקוח, מהם עולה מהו משקל המטען וכפועל יוצא, מהו סוג המשאית המתאימה להובלתו. הוא ציין שבמקרה של אי התאמת המידע בדוקומנטים למשקלו האמיתי של המטען, עלול הנמל שלא לאשר את הוצאת המטען מן הנמל, אם יתברר שהמשאית שהוזמנה עבורו אינה רשאית, על פי רישיון הרכב, להעמיס את  המטען. במקרה כזה, ציין עו"ד גרוסמן, לא יהיה מנוס מפריקת המטען, הזמנת משאית חלופית מתאימה והטענת המטען עליה, עם כל העיכוב וההוצאות הנוספות שייגרמו עקב כך.
 
עו"ד גרוסמן ציין בנייר העמדה שסוכני המכס לא יוכלו להיות אחראים לכל מקרה של פריקת המשאית שהוזמנה והזמנת משאית חלופית, כאמור, עקב מסירת מידע לא מדוייק על משקל המטען בדוקומנטים שנמסרו להם. על כן, לטענת גרוסמן, מוטלת על הלקוח החובה להקפיד על מסירת מידע אמין על משקל המטען לסוכני המכס על מנת שיוכלו להזמין את המשאית המתאימה.