המשלחים פונים לממונה על הגבלים: הגבלת משקל מותר לטעינה ידנית מהווה פגיעה בתחרות וביצוא

אמיר שני: החלטת רש"ת פוגעת פגיעה קשה ביכולת התחרות של חברות תעופה המפעילות מטוסים צרי גוף. רש"ת בתגובה: ניהלנו הליך מקצועי ומשתף מול שותפי הפעילות וקיבלה החלטה שעולה בקנה אחד עם ההוראות התעופתיות, גודל המטוסים ומגבלות הבטיחות


00:00 ,11.03.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

אמיר שני: החלטת רש"ת פוגעת פגיעה קשה ביכולת התחרות של חברות תעופה המפעילות מטוסים צרי גוף. רש"ת בתגובה: ניהלנו הליך מקצועי ומשתף מול שותפי הפעילות וקיבלה החלטה שעולה בקנה אחד עם ההוראות התעופתיות, גודל המטוסים ומגבלות הבטיחות
 
לאחרונה החליטה רשות שדות התעופה להגביל, מעתה ואילך, את משקל המטענים המוטענים בטעינה ידנית למטוסים. ההחלטה הזו הובילה את יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל, מר אמיר שני, לשגר הבוקר מכתב דחוף אל רונית קן- הממונה על הגבלים עסקיים בטענה שלהחלטה שקיבלה רש"ת אין הצדקה עניינית, היא פוגעת פגיעה של ממש בתחרות המתקיימת בין חברות התעופה ולכן מבקש שני את התערבותה בעניין.
 
כזכור, לפני מספר שבועות הודיעה הנהלת רשות שדות התעופה לחברות התעופה הזרות כי בכוונתה להגביל את משקל המטענים המוטענים בטעינה ידנית למטוסים, למשקל מקסימאלי של 50 ק"ג. לטענת אמיר שני, אין כל הצדקה עניינית למגבלה חדשה זו ולטענתו, הנהלת רש"ת לא סיפקה, לחברות התעופה או לנציגיהן, כל הסבר מניח את הדעת להחלטה זו.
 
שני אף ציין כי רש"ת טרם נתנה לחברות התעופה כל פתרון מעשי וחלופי לטעינת מטענים במשקל העולה על 50 ק"ג.
 
יו"ר ארגון התאגידים ביקש להבהיר כי ע"פי ניתוח שוק שנערך בנושא זה, מתברר שכ-35% מכלל המטענים המובלים במטוסים צרי גוף מישראל לשאר מדינות העולם הינם מעל 50 ק"ג, ובחלק מחברות התעופה אף מעבר לכך. לדבריו, חלק ניכר מהמטענים המובלים במטוסים צרי גוף, הינם מטענים המיוצאים על ידי חברות ישראליות המייצאות או המתמחות ביצוא ציוד ביטחוני ו/או דו-שימושי והם מובלים בצורה זו מהסיבה שנדרשות בעבורם טיסות ישירות. לגבי מטענים מסוג זה, אשר חלקם הגדול, כאמור, מוגדרים כביטחוניים או דו שימושיים, חל איסור שטעון במדינות שלישיות. הוא הוסיף כי מטענים אלו נארזים על ידי הגורם המייצא כיחידות הומוגניות ובמשקל העולה לעיתים על 50 ק"ג ואינם ניתנים לפיצול ליחידות קלות יותר. 
 
"לא יכולה להיות מחלוקת כי החלטת רשות שדות התעופה פוגעת פגיעה קשה ביכולת התחרות של חברות תעופה המפעילות מטוסים צרי גוף. יכולת התפעול והטסת המטענים של חברות אלו נפגעת קשה ולעומתן, ניתן לחברות התעופה המפעילות מטוסים רחבי גוף יתרון תחרותי בלתי סביר ובלתי הוגן על פני החברות המפעילות מטוסים צרי גוף", כותב שני במכתבו.
 
שני ציין כי ארגונו כבר פנה בנושא הן למנכ"ל משרד התחבורה והן לשר התחבורה אולם לצערו, לא נתקבלה כל התייחסות של שר התחבורה.
 
"לתשומת לבך, החלטת רשות שדות התעופה מחייבת שילוח מטענים דרך מדינה שלישית, דבר  המייקר את עלויות היצוא ומכביד על החברות הישראליות הנדרשות לשאת בנטל תשלום דמי הובלה גבוהים.
בעידן בו היצוא הישראלי מתמודד מול קשיים רבים בשווקי חו"ל הדעת אינה סובלת מצב שבו גורם ממלכתי ינקוט מדיניות הפוגעת בתחרות המטילה נטל כספי נוסף על ציבור היצואנים".
 
שני הוסיף: "לצערנו לא זו בלבד שהרשות לא שקלה כראוי את המשמעויות הנובעות מהחלטה זו, האחראים להחלטה זו לא טרחו כלל לבדוק הנושא מול חברות התעופה ואינם מבינים כלל את ההשלכות הישירות והעקיפות של שינויי זה על ציבור חברות השילוח הבינלאומי, יצואנים, יבואנים וסחר החוץ של מדינת ישראל בכלל".
 
יו"ר ארגון התאגידים ביקש את התערבותה המיידית של הממונה בכדי למנוע מימושה של החלטה, אשר לטענתו פוגעת, ולפעול לפתיחת דיאלוג מקיף עם החברות הנפגעות מהחלטה זו: חברות התעופה, חברות השילוח הבינלאומי והיצואנים.
 
 
מדוברות רש"ת נמסר בתגובה:
"כפי שציינו בעבר, רש"ת ניהלה הליך מקצועי ומשתף מול שותפי הפעילות וקיבלה החלטה שעולה בקנה אחד עם ההוראות התעופתיות, גודל המטוסים ומגבלות הבטיחות. במידה ותפנה הממונה על ההגבלים העסקיים לרש"ת לקבלת התייחסות לנושא תשיב לה רש"ת במישרין כמקובל".