הוקפא המכרז למתן שירותי פריקה וטעינה באתר המשקף בנמל אשדוד

בעקבות עתירת ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, ניתן על ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב ביום 21.9.06 צו זמני להקפאת הליכי המכרז למתן שירותי פריקה וטעינת מכולות באתר לשיקוף מכולות בנמל אשדוד


00:00 ,25.09.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות עתירת ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, ניתן על ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב ביום 21.9.06 צו זמני להקפאת הליכי המכרז למתן שירותי פריקה וטעינת מכולות באתר לשיקוף מכולות בנמל אשדוד

הצו ניתן במסגרת עתירה מינהלית במסגרתה מבקשים העותרים לתקן את תנאי המכרז באופן שתימנע השתתפותם במכרז של גורמים המצויים בניגוד עניינים עקב עיסוקם בשילוח בינלאומי ועמילות מכס 
 
ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, המונה את ארגון התאגידים, ולשכות סוכני המכס חיפה ומרכז,וחב' אבי- עד שירותים לוגיסטיים בע"מ, הגישו באמצעות עוה"ד שמואל גרוסמן, רועי גלעד וחיה זינגר  עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב בעניין המכרז להפעלת המשקף בנמל אשדוד שהוציא מינהל המכס ברשות המסים.. במקביל הוגשה בקשה למתן צו ביניים להקפאת הליכי המכרז עד לדיון ולהכרעה בעתירה. בית המשפט המחוזי בתל אביב נענה כאמור לבקשה למתן צו ביניים, והוציא  צו זמני  להקפאת הליכי המכרז.
 
על פי העתירה התבקש בית המשפט להורות על תיקון תנאי המכרז שפרסמה רשות המסים למתן "שירותי פריקה וטעינת מכולות במכס אשדוד, באתר לשיקוף מכולות שבנמל אשדוד" באופן שתימנע השתתפותו במכרז של כל גורם העוסק בעמילות מכס ו/או בשילוח בינלאומי, בין בעצמו, בין באמצעות חברה קשורה ובין במסגרת קבוצה שהוא ממרכיביה.
 
על פי מסמכי המכרז אין כל מגבלה על השתתפותם במכרז של גופים העוסקים בשילוח בינלאומי ועמילות מכס באופן ישיר ו/או עקיף.
 
העותרים טוענים כי הפעולות שנדרש לבצע הקבלן שיזכה במכרז (על פי מסמכי המכרז) וכוללים, בין היתר, פריקה והעמסה של מכולות, פתיחת מכולות, ריקון מכולות, העברת מכולות לאתר המשקף, אריזת המטענים מחדש, המכלתם מחדש במכולה או על גבי משאיות, עלולות לחשוף את הקבלן שיזכה במכרז למידע עסקי חסוי השייך לסוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים המטפלים עבור לקוחותיהם היבואנים בשחרור מטענים, ולהעניק לו, בהיותו סוכן מכס או משלח בינלאומי בעצמו, יתרונות בלתי הוגנים על פני סוכני מכס ומשלחים בינלאומיים אחרים. חשיפת הקבלן למידע זה תיצור לקבלן הזדמנויות עסקיות בלתי לגיטימיות להשגת יתרונות בלתי הוגנים כלפי ציבור סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים. זאת ועוד, ביצוע פעולות הבדיקה הנדרשות נשוא המכרז על ידי מי שעוסק בעצמו בעמילות מכס ושילוח בינלאומי עלול ליצור העדפה של לקוחות אותו סוכן מכס- הקבלן שיזכה במכרז, על פני לקוחות יתר סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים הנזקקים לשירותו של אותו קבלן. העותרים טוענים כי קיים חשש ממשי כי הגורם שייבחר כקבלן יטה להעדיף את מתן השירות ללקוחותיו על פני השירות ללקוחות מתחריו וכי עצם העובדה שסוכן מכס יזכה במכרז תגרום להעדפת לקוחות את שירותי עמילות המכס ו/א ושילוח בינלאומי של אותו גורם על פני שירותי מתחריו. 
 
עוד טוענים העותרים כי רשות המיסים למעשה מעניקה לקבלן שיזכה במכרז, וישמש כזרועה הארוכה, את היכולת להשפיע על אופן אספקת השירות החיוני למתחריו ואת החשיפה למידע המסחרי הסודי של מתחריו. באופן זה, הקבלן שיזכה במכרז יימצא במצב של ניגוד עניינים חמור בין תפקידו  כקבלן, האמון על הענקת שירותים חיוניים באופן שוויוני, סביר והוגן, לבין האינטרסים המסחריים שלו-עצמו כמתחרה ביתר הצרכנים בענף השילוח הבינלאומי ועמילות המכס הנזקקים גם הם לשירותי הקבלן.
 
כאמור, בית המשפט המחוזי קיבל את בקשת העותרים למתן צו ביניים במעמד צד אחד והורה על הקפאת הליכי המכרז. בית המשפט הורה לרשות המיסים ושר האוצר להגיש את תגובתם תוך 10 ימים.