הוקם פורום חיפאי לשיפור התשתיות בעיר

לשכת המסחר חיפה, איגוד המשתמשים בהובלה ימית ומועצת המובילים הקימו פורום משותף כדי לשפר את התשתיות התחבורתיות בחיפה, שבמצבן היום פוגעות בכלכלת העיר ומסכנות את סיכוייו של נמל חיפה לעמוד בתחרות מול אשדוד.


00:00 ,17.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

לשכת המסחר חיפה, איגוד המשתמשים בהובלה ימית ומועצת המובילים הקימו פורום משותף כדי לשפר את התשתיות התחבורתיות בחיפה, שבמצבן היום  פוגעות בכלכלת העיר ומסכנות את סיכוייו של נמל חיפה לעמוד בתחרות מול אשדוד. נשיא לשכת המסר חיפה עודד פלר מציין כי מצב שבו משקיעים בחיפה רק 4%  מכלל ההשקעה בתשתיות הלאומיות, בעוד חלקה בגביית המסים הוא 13%, משקף יחס של זלזול והתעלמות הגורר אחריו הידרדרות של כלכלת העיר ובריחת מפעלים.
 
בפגישה שבה הוחלט על הקמת הפורום המשותף, דרש גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, להקים ועדת חקירה למחדלים שנעשו בתכנון כבישי הכניסה לחיפה והציע אף לייבא מהנדסים מחו"ל, אם מהנדסי התשתית בישראל אינם מסוגלים לתכנן כבישים שיענו על הצרכים: " בנושא תשתיות אנחנו בפיגור של שנים, וכשכבר עושים – זה לוקה בחסר. מהנדסי תשתיות בארץ אינם מסתכלים לטווח ארוך. בונים כבישים בלי אפשרות עצירה. הנהגים חייבים לעצור מדי פעם בצד הדרך, אם למנוחה ואם לחיזוק מטען, ולא משאירים להם שוליים לזה. בשעתו הצעתי "שבילי זחילה" למשאיות, כדי למנוע מצבור של משאיות בכבישים המפוקקים. לא נעניתי. היום עומדות בפקקים שיירות של משאיות עם חומרים מסוכנים, יוצרות "קוקטיילים" של חומרים מסוכנים שהאפקט המשולב שלהם עלול להיות כמו של פצצת אטום".
 
גד שפר,  יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית וסגן נשיא לשכת המסחר, ציין כי הבעייה אינה רק בתכנון גרוע, אלא בהעדר עשייה: "הכביש הרב מסלולי חיפה תל אביב – מאז שבנו אותו לא עשו דבר. יש בכביש מקומות שאין בהם שוליים של מטר, כביש לא מואר. הריבוד של הכביש מחדרה עד חיפה הוא פשוט קטסטרופה. העלות למשק בגלל השעות המתבזבזות בשל מצבו של הכביש עולה בהרבה על ההשקעה הדרושה, כ-150 מיליון שקלים.. גם מצבו של כביש מגידו חיפה הוא שערורייתי. משאיות שאי אפשר לעקוף אותן סותמות את כבישי הכניסה לחיפה. מי יגיע לנמל חיפה כשיש פקקים כאלה? אפילו מפעלים שהם קהל היעד הטבעי של חיפה, כמו מפעלי נייר חדרה, מעדיפים היום לעבוד עם נמל אשדוד".
 
דב מרום, מנכ"ל לשכת המסחר, ציין כי מצב התשתיות פוגע גם בנושאים שחשובים לישראל מהיבטים אחרים, לא רק כלכליים: "ממגעים עקיפים עם הירדנים נודע לנו שיש יצואנים ויבואנים מירדן שנמנעים מלהשתמש בנמל חיפה בגלל התשתיות הגרועות הגורמות להמתנות בלתי נסבלות ויקרות בכניסה לנמל. אם מדברים על כוונה לשלש את היצוא מירדן, ושנמל חיפה יהפוך לנמל הבית של הירדנים, קשה לי להאמין שניתן לעשות זאת בתשתיות הקיימות".
 
הפורום  החדש ירכז מאבק  ציבורי להשגת תקציבים ותכנונים הולמים שיאפשרו גישה הולמת ללקוחות נמל חיפה והקלת העומס התחבורתי בעיר לטובת כל תושביה.