בכנס FIATA: השוואת מעמדם של המשלחים הבינ"ל למעמדם של המובילים בפועל

בכינוס מליאת FIATA, הארגון העולמי לחברות שילוח בינלאומי, שהתקיים בציריך בין ה- 9 ל- 13 למרץ, השתתף כנציג הישראלי, עו"ד שמואל גרוסמן, החבר בוועדה לייעוץ משפטי של FIATA


00:00 ,17.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בכינוס מליאת FIATA, הארגון העולמי לחברות שילוח בינלאומי, שהתקיים בציריך בין ה- 9 ל- 13 למרץ, השתתף כנציג הישראלי, עו"ד שמואל גרוסמן, החבר בוועדה לייעוץ משפטי של FIATA. הארגון העולמי מאגד במסגרתו את ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים.
 
במהלך ישיבת הוועדה המשפטית סקר עו"ד גרוסמן את פסק הדין שניתן לפני כחודש ימים על ידי בית המשפט לחוזים אחידים בעניין החלתן של האמנות הבינלאומיות החלות על מובילים ימיים ואוויריים גם על משלחים בינלאומיים. פסק הדין ניתן בעקבות תביעת חב' טרנסכלל בשם ארגון התאגידים.
 
על פי קביעות פסק הדין, ניתן להשוות את מעמדו של המשלח, בכל הנוגע לחובותיו החוזיות כלפי לקוחותיו בקשר להובלת המטען, למעמדם של המובילים בפועל, המובילים הימיים והאוויריים. כידוע, אמנות האג וורשה מגבילות את אחריות המובילים כלפי שוגרי המטען, בעיקר בכל הקשור להגבלת סכום הפיצויים שניתן לפסוק נגדם וקביעת תקופות התיישנות מקוצרות. על פי פסק הדין, השוואת מעמד המשלחים לזה של המובילים, נועדה, בין היתר, למנוע מצב בו תוטל על המשלחים הבינלאומיים אחריות לנזקים אשר נגרמים למטען הנמצא בחזקתו של המוביל בפועל, למרות שמניעתם של נזקים אלו נתונה בידי המוביל בפועל ולא בידיו של המשלח. זאת ועוד, המוביל בפועל פטור מאחריות לנזקים אלו, בכפוף להוראות האמנות, ולפיכך אין בידי המשלח לחזור אליו. השוואת המעמד תוביל ליצירת אחידות באמות המידה הקשורת באחריות לנזקים העלולים להיגרם למטען.
 
משתתפי הדיון גילו עניין רב בפסק הדין וביקשו לקבל את נוסחו המלא.
 
עניין מיוחד בקביעות פסק הדין, גילה פרופ' יאן רמברג, מומחה בעל שם עולמי במשפט השלוח הבינלאומי, שהשתתף אף הוא בדיון.
 
פרופ' רמברג הוזמן בשעתו על ידי ארגון התאגידים לשמש כעד מומחה תביעה נשוא פסק הדין, על מנת לשכנע את בית המשפט בנחיצות ההשוואה בין מעמד המשלח הבינלאומי ומעמד המובילים בפועל, כנהוג בסחר הבינלאומי העולמי.
 
אחת ההשלכות העשויות להיות לקביעות פסק הדין, קשורה בצימצום הסיכונים המוטלים על המשלח הבינלאומי עקב השוואת מעמדו לזה של המוביל בפועל והחלת ההגנות החלות על המובילים גם על פעילותו שלו. צמצום סיכונים זה עשוי להשליך על הקטנת פרמיות הביטוח הגבוהות הנדרשות כיום מן המשלחים הבינלאומיים המבקשים לבטח את אחריותם המקצועית. "זהו אחד הנושאים שיש לבדוק אותם כעת בעקבות פסק הדין", אמר גרוסמן.