ארגון התאגידים של סוכני המכס: עובדי המכס קיבלו את אישור ההנהלה ליירט 30% מהתיקים

אמיר שני : "למיטב הבנתנו, עובדי המכס קיבלו את אישור ההנהלה ליירט תיקים המשודרים לתהליך"; מביע תרעומת על כך כי מל"מ מציעה התחברות בתשלום אל מחשבי המכס, בשעות הלילה, וזאת למרות העיצומים ;


00:00 ,22.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
אמיר שני : "למיטב הבנתנו, עובדי המכס קיבלו את אישור ההנהלה ליירט תיקים המשודרים לתהליך";  מביע תרעומת על כך כי מל"מ מציעה התחברות בתשלום אל מחשבי המכס, בשעות הלילה, וזאת למרות העיצומים ; דורש כי בתקופת העיצומים יתאפשר לכל המעוניין לשדר רשומונים ללא כל תוספת עלות
 
מר אמיר שני, יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל, שיגר אמש מכתב חריף למנהל אגף המכס ומס ערך מוסף, מר איתן רוב, בנושא העיצומים שנוקטים עובדי המכס וההשלכות הקשות שיש לכך על מגזר סוכני המכס בישראל.
 ארגון התאגידים של סוכני המכס: עובדי המכס קיבלו את אישור ההנהלה ליירט 30% מהתיקים
את מכתבו פותח מר שני ומציין כי ציבור סוכני המכס מוצא עצמו בשבועות האחרונים בכלל ובימים האחרונים בפרט במציאות בלתי אפשרית וכבן ערובה במאבק חסר הפשרות, המתנהל כיום בין הממשלה וציבור עובדי המדינה.
 
לדבריו, העיצומים מונעים מסוכני המכס לתת שירות מינימלי לציבור לקוחותיהם ובנוסף, גורמים לכך שסוכני המכס נתונים מדי יום ביומו, לחסדיהם של עובדי המכס אשר, לדבריו, קיבלו את אישור הנהלת המכס ליירט תיקים המשודרים לתהליך וגורמים בכך נזק בלתי הפיך לחברות עצמן ולמערכת היחסים העדינה בין עובדי המכס לבין ציבור סוכני המכס, אשר שרותם לאוצר המדינה אינו נתון לויכוח.
 
"ציבור סוכני המכס אינו מוכן לעבור לסדר היום ושוקל נקיטת אמצעים כנגד המדינה על אוזלת יד מוחלטת בטיפול בנושא ועל תרומתה ביודעין לפגיעה בתאגידי המכס ובעובדיהן", כתב.
 
"כגורם חיוני ובעל משקל בעבודת המכס", מוסיף מר שני, "ציפו סוכני המכס כי הנהלת המכס תפעל למציאת דרכים כדי לתמוך בתאגידים ותגלה הבנה למצוקתם. אולם להפתעתנו, נותקנו כליל מתהליך קבלת ההחלטות ורבים מאיתנו חשים, זו הפעם הראשונה בהיסטורית יחסי העבודה בינינו, כי הולכנו שולל וכי דברים נעשו לכאורה, מאחורי גבם של תאגידי המכס".
 
טענתו העיקרית, כפי שבאה לידי ביטוי במכתב, מתייחסת לכך שלדבריו, קיים הסדר בין הנהלת אגף המכס ונציגי הוועד, אשר במסגרתו הסכימה ההנהלה לאפשר לנציגי הוועד ליירט 30% מהתיקים. לטענתו של מר שני, הסדר זה מציב שורה של סמני שאלה המתמקדים בשאלת שיקול הדעת של "ועדת החריגים", בשאלה כיצד יכולה הוועדה לגזור גורלם של יבואנים ויצואנים "לשבט או לחסד", והאם נקבעו קריטריונים ברורים העומדים בביקורת ציבורית.
 
על כן, חברי ארגון התאגידים דורשים כי תבוטל הרשאת העובדים ליירט תיקים בתהליך, דבר אשר לדעת הארגון אינו חוקי ונוגד את כללי התקשי"ר. בנוסף, דורש ארגון התאגידים כי עבור ציבור סוכני המכס ייפתחו לתקופת השביתה, קווי התקשורת 24 שעות ביממה. ולבסוף, ארגון התאגידים דורש כי הנהלת המכס תפרסם הסבר בעיתונות המקצועית והאלקטרונית אשר יסביר לציבור את מדיניות האגף בכל הנוגע להסדר ה – 30% עם הועד ואת הקריטריונים שהוצבו בפני וועדת החריגים.
 
 
המכתב נשלח עם העתקים אל כב' שר האוצר מר בנימין נתניהו, מר עודד טירה, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.
 
 

"המדינה שובתת מל"מ חוגגת"

 
במכתב נוסף ששוגר הבוקר אל מר איתן רוב, מביע מר שני תרעומת על כך שהוגשה אל הנהלת איגוד סוכני המכס הצעה שלפיה יועמד לשירות כל סוכני המכס, המחשב המרכזי של המכס, לצורך ביצוע פעילויות בתחום היבוא והיצוא מחוץ לשעות העבודה הרגילות.
 
הצעת המחיר שהוגשה, כוללת את העלויות הבאות : (הפעלת המחשב אינה כוללת איוש כח אדם)
 
3325 ₪
תשלום חודשי על בסיס קבלני לעבודה בימים א'-ה' בין השעות 20:00-02:00
1555 ₪
תשלום חודשי לעבודה בימים א'-ה' בין השעות 02:00 עד 07:00
1126 ₪
תשלום חודשי לעבודה בשבת משעה 10:00 עד צאת השבת
826 ₪
תשלום חודשי לעבודה במוצ"ש (30 דקות לאחר צאת השבת) עד השעה 02:00
 
מר שני, על סמך הצעה זו שנתקבלה, טוען בתוקף כי דרישתה של מל"מ מהווה לדבריו ניצול ציני של העצומים על מנת לעשות רווחים על גבם של סוכני המכס אשר אינם מסוגלים להעביר את תוספת העלויות ליבואנים.
 
עוד כתב מר שני כי המניע להצעה זו היא העובדה שסוכני המכס חוששים, עקב העיצומים, לשדר רשומונים בשעות היום ומעדיפים לשדרם בשעות הלילה המאוחרות, מועד שבו קווי השידור חסומים, אלא אם לחברה יש הסדר כספי עם המל"מ לעבודה בשעות הלילה.
 
"אנו דורשים כי הנהלת המכס תתערב במל"מ לביטול הדרישה הכספית וכי החברה תאפשר, בתקופת העיצומים, לכל המעוניין לשדר רשומונים ללא כל תוספת עלות", סיכם.