ארגון הגג מברך על התיקון לחוק שרותי הובלה

ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים קיבל בסיפוק רב את התיקון שכלל את מרבית דרישותיהם. התיקון בנוסחו הסופי מטיל את חובת בדיקת התאמת המשקל על "מוסר המטען" ולא על "מזמין שירות ההובלה", ובכך החשיבות הרבה של התיקון


00:00 ,20.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ביום 21.11.05 התקבל בכנסת בקריאה שניה ושלישית תיקון לחוק שירותי הובלה, תשנ"ז-1997. התיקון לחוק קובע ומגדיר חובות ונטלים, בהקשר להובלת מטענים המיועדים לשימוש מסחרי, על "מזמין שירות ההובלה", על "מוסר המטען" ועל "בעל רישיון מוביל".
 
ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים קיבל, לאחר ארבע שנים של מאבק בו ניסה לשכנע את חברי ועדת הכלכלה של הכנסת, בסיפוק רב את התיקון שכלל את מרבית דרישותיהם.
 
עו"ד שמואל גרוסמן, בא כוח ארגון הגג של סוכני המכס, ציין הבוקר שההצעה המקורית לתיקון החוק העמידה בסיכון את סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, היות וניתן היה להבין ממנה כי סוכני המכס הם מזמיני שירות ההובלה והם אלו המחוייבים לבדוק את התאמת משקל המטען למשקל המותר להובלה על גבי הרכב המסחרי. לטענתו, לאחר שהצליחו להביע היטב את עמדתם בפני ועדת הכספים, התיקון בנוסחו הסופי מטיל את חובת בדיקת התאמת המשקל על "מוסר המטען" ולא על "מזמין שירות ההובלה", ובכך החשיבות הרבה של התיקון.
 
עפ"י התיקון לחוק, מזמין שירות הובלה ימסור למוביל הודעה בכתב, ובה פרטים לגבי סוג המטען שהוא מבקש להוביל ומשקלו, ואם המטען הוא חומר מסוכן, גם פרטים לענין זיהויו וסיווגו, הסיכונים הכרוכים בו ובהובלתו ודרכי הטיפול בו.
 
חובה נוספת שהוטלה במסגרת התיקון לחוק מתייחסת ל"מוסר מטען". התיקון לחוק קובע כי "מוסר מטען יבדוק, בעת העמסת מטען על רכב מסחרי, את התאמת משקל המטען למשקל המטען שהותר להובלה ברכב לפי רישיון הרכב וידרוש מהמוביל להפסיק לאלתר העמסה על הרכב של מטען שמשקלו עולה על המשקל המותר".
 
חובה נוספת שמטיל התיקון לחוק, מתייחסת לבעל הרישיון למתן שירותי הובלה. התיקון קובע כי הוא חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות הנוגעות להובלת מטענים, בידי נוהג הרכב המסחרי, בעת מתן שירות ההובלה. התיקון מוסיף וקובע כי אם נעברה עבירה, כאמור, חזקה היא כי בעל רישיון מוביל הפר את חובתו, אלא אם הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו.