אלי יחזקאל הגיש שורת הצעות תיקון לחוק סוכני המכס בדבר "עיצום כספי"

בכנס סיום מחזור ג' וקבלת תעודות סיום קורס פקידי רישוי אשר נערך ב"כפר המכביה" מטעם לשכת סוכני המכס ת"א, בהשתתפות מר רפי קסיס ממונה תש"ר מכס נתב"ג, הציג יו"ר לשכת סוכני המכס, אלי יחזקאל את עמדתו לשינוי המוצע לחוק בנושא תיקון חוק סוכני המכס


00:00 ,16.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בכנס סיום מחזור ג' וקבלת תעודות סיום קורס פקידי רישוי אשר נערך ב"כפר המכביה" מטעם לשכת סוכני המכס ת"א, בהשתתפות מר רפי קסיס ממונה תש"ר מכס נתב"ג, הציג יו"ר לשכת סוכני המכס, אלי יחזקאל את עמדתו לשינוי המוצע לחוק בנושא תיקון חוק סוכני המכס

בדבריו הביע את הסתייגותו מכמה סעיפים עקרוניים בהצעה לתיקון החוק, שעלולים לפגוע בציבור סוכני המכס מחמת העונשים החמורים והכספיים אשר יוטלו בגין טעויות שנעשו בתום לב. יחזקאל ציין כי לדעתו, תהליך הטלת העיצום הכספי סותר במובנים מסויימים את חוק יסוד חופש העיסוק ועלול למוטט או להביא לסגירת חברות ופטורי עובדים.

כזכור, מנהל רשות המסים בישראל, איתן רוב, אימץ המלצות ועדה מקצועית שגיבשה שורת שיקולים מנחים להטלת כופר כסף בעבירות מס. רוב הדגיש כי לראשונה יבחנו מקרים בהם נשקלת הטלת כופר תחת קריטריונים אחידים תוך שקיפות מרבית לציבור ולמיצגים. בוועדה, בראשות עו"ד משה מזרחי היועץ המשפטי של רשות המסים ,חברים נציגי המחלקות המשפטיות וראשי מחלקות החקירות במס הכנסה ומע"מ וכן נציג פרקליטות המדינה.

אלי יחזקאל שיגר מכתב בנושא אל מר ראובן מלצר, מנהל תחום בכיר ברשות המסים, ובו הוא מציע שורת תיקונים לחוק המוצע. את פנייתו פתח בציינו כי על פי ההצעה לתוספת לחוק, מדובר בהקמת ועדה המונה שלושה "עובדי משרד המכס" אשר יכריעו את גורלו של סוכן מכס עד כדי להיות או לחדול. אך, לטענת יחזקאל, לוועדה הנ"ל אין שיקול דעת מעבר לבירור האם מדובר במעשה של "תום לב" או "במזיד" ובמידה ויקבע כי המעשה נעשה במזיד, הרי שלוועדה אין שיקול דעת לגבי גובהו של "עיצום כספי", מאחר והיא אמורה להחליט בין חוק העונשין סעיף 61 (א) (4), לבין סכום מיסי היבוא שנחסכו או שאמורים להיחסך, "הגבוה מביניהם". "מצב זה אינו עולה בקנה אחד עם קיום המידתיות והאיזון שבכל מקרה ומקרה לגופו", כתב.

בפנייתו אל ראובן מלצר, הציע יו"ר לשכת סוכני המכס ת"א שורת הערות לתיקון הצעת החוק. התייחסות ראשונה היא בכך שמשתמע מתוכן הצעת החוק, שהנתבע עלול לשלם כפל קנס עבור אותה עבירה, פעם על פי החלטת "ועדת עיצום כספי" ופעם נוספת ע"י בית המשפט.

אלי יחזקאל ציין נקודה נוספת שעל פיה, במסגרת העבודה היום יומית בבתי המכס, קיימת סבירות סטאטיסטית מוכחת כי מתוך אלפי שחרורים ביום, יטעו סוכני המכס במספר לא מבוטל של תיקים, העלולים להתפרש ע"י הוועדה כמעשה אשר נעשה בחוסר "בתום לב" . מאידך, הוסיף יחזקאל, קיימת באותה מידת הסבירות האפשרות לטעויות מצד פקידי המכס ולראיה, דרישות רבות לגרעונות המתבטלות בסופן לאחר בירור מקצועי עם סוכני המכס. ולכן, המסקנה המתבקשת היא שחייב להיות לוועדה שיקול דעת רחב ככל האפשר, בכדי לקיים ולברר את המידתיות והאיזון בכל מקרה ומקרה.

התייחסות נוספת לתיקון המוצע בחוק היא שסוכן מכס אשר יורשע ע"י הוועדה ויוטל עליו עיצום כספי גבוה, בסכום שלא יוכל לעמוד בו, למעשה נגזר עליו מלעסוק במקצועו ואולי אף סגירת חברתו ופיטורי עובדיו. לכן, מציין יחזקאל, יש מקום לבחון האם החלטה כזו איננה מהווה פגיעה בעקרונות "חוק יסוד חופש העיסוק". במידה והוועדה תיטעה בשיקול דעתה ותחליט שאכן מדובר בזדון ומאידך בית הדין ישפוט אחרת, לא יהיה אפשר להחזיר את הגלגל לאחור. התיקון אותו מציע יו"ר לשכת סוכני המכס הוא שהגשת ערעור לבית המשפט על החלטת הוועדה תעכב את הליכי גביית העיצום הכספי, וזאת עד למתן פסק דין חלוט בענין.

אלי יחזקאל אף קרא לראובן מלצר לאמץ את הצעתו כי הרכב הועדה יכלול לפחות נציג אחד (עו"ד) מטעם ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים "וזאת על מנת שהחלטות הועדה יהיו עוד יותר אובייקטיביות". בנוסף, הוא מציע לאפשר לסוכן המכס להגיש ערר על החלטת הועדה, לוועדה עליונה בהרכב של חמישה, כאשר אחד מהם יהיה נושא משרה בכירה כגון סגן מנהל המכס.

ולבסוף מציע יחזקאל כי הערעור לבית הדין יוגש תוך 90 יום מיום קבלת ההודעה על "עיצום כספי" כמקובל במקרים כגון "תשלום אגב מחאה", אשר מאפשר להגיש תובענה נגד הרשות תוך 3 חודשים."שינוי זה בהצעת חוק יקל על הנתבע לגייס עורך דין אשר אמור לאסוף ראיות ועובדות לצורך הגשת ערר הולם".

"אני פונה לכבודו, לקבל ולדאוג לשינויים המוצעים כאן, משום שאישור תיקון החוק במתכונתו הנוכחית עלול לפגוע קשות בציבור סוכני המכס העושה את עבודתו נאמנה ימים כלילות כשליח שלטונות המכס ובאופן שהמחוקק לא התכוון ואולי יעמוד נבוך בפני בג"צ", סיכם.