יו״ר נמל אשדוד למנהל רספ״ן: לשלול את כתב ההסמכה של נמל המפרץ עד לסיום המלחמה

לטענת שאול שניידר סין מפעילה חרם סחורות באמצעות ההוראה לחברות הספנות קוסקו ו-OOCL להפסיק לפקוד את נמלי ישראל. טוען: נמל אשדוד לא יוכל להשתתף בהערכות מצב רגישות בנוכחות דירקטור המזוהה עם ממשלת סין. נמל המפרץ בתגובה: גורמים בעלי אינטרס רוצים לפגוע בתחרות


11:09 ,18.01.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

יו״ר חברת נמל אשדוד, שאול שניידר, הוציא אתמול מכתב למנהל רשות הספנות והנמלים (רספ״ן), ר/ח צדוק רדקר, שנושאו הוא: ״שלילת כתב ההסמכה של הנמל הסיני עד לסיום המלחמה והפסקת השתתפות נציגו בהערכות מצב רגישות״. עותקים מהמכתב נשלחו לשרת התחבורה מירי רגב, דוד אמסלם, השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, היועץ לביטחון לאומי וראש המל״ל, יוסי שלי, מנכ״ל משרד רוה״מ, משה בן זקן, מנכ״ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, עוזי יצחקי, יו״ר חנ״י, ואלי בר יוסף, מנכ"ל בפועל חברת נמל אשדוד. 

 

שניידר כותב כך: ״מדינת ישראל נמצאת במלחמה רחבה כבר יותר מ-100 ימים ועושה רושם כי עדיין צפויות התפתחויות אסטרטגיות בחזיתות נוספות. התפתחות המלחמה תלויה בגורמים המוגדרים על ידי המערב כ״ציר רשע״ וכוללות את סין, רוסיה ואיראן. ניתן לראות בנקל עד כמה התיאום בין המדינות הוא לא פחות ממושלם בכל הנוגע לפגיעה בחוסנה הלאומי והכלכלי של ישראל.

 

סין היא אחת מהמעצמות העולמיות אשר לא רק שהפנו גב לישראל, אלא אף פועלת בגלוי נגדה. למעשה היא מפעילה חרם סחורות על מדינת ישראל באמצעות הוראה ישירה לחברות הספנות קוסקו ואואוסיאל להפסיק לפקוד את נמלי ישראל. חמור מכך, סין שותפה למימושו של מצור ימי דה-פאקטו על ישראל בכך שהיא משתפת פעולה עם הפרוקסי של איראן, החות'ים, ומונעת מעבר של אוניותיה במיצרי באב-אל מנדב.

 

אם נביט באופן רחב יותר נגלה כי אנו ׳תורמים׳ למימושה של התכנית הסינית ״דרך אחת, חגורה אחת״, אשר נועדה להביא לשליטה של הסינים בנתיבי הסחר העולמיים, בכך שאפשרנו להם לבנות מוצב קדמי בדמותו של נמל המפרץ בחיפה. אגב כך, אנו גורמים במו ידינו נזק אסטרטגי ליחסינו מול ארה״ב, ומתעלמים מבקשתה של ארה״ב למנוע דריסת רגל סינית במתקן אסטרטגי בישראל.

 

אבקש להזכיר, שכתוצאה מכך הצי השישי האמריקאי הפסיק לפקוד את מפרץ חיפה. לצערי, למרות כל זאת, רספ״ן ממשיכה לפרוס את חסותה והגנתה על הנמל הסיני במפרץ חיפה״.

 

שניידר תוהה: ״איך יתכן הדבר, שבימים אלו ממש, רספ״ן מוסיפה להזמין דירקטור המזוהה עם הממשלה הסינית להשתתף בהערכות מצב רגישות, הנוגעות לתשתיות לאומיות קריטיות, לפורום בו נדון סטטוס הפעילות הימית בכל ההיבטים לרבות היערכות לתרחישי חירום, דרך הפעולה והתמודדות עם איומים אסטרטגיים.

 

נמל אשדוד כתשתית לאומית קריטית של מדינת ישראל ולא יכול להיחשף באופן כזה אל מול נציג הממשלה הסינית ובוודאי שלא נוכל להמשיך להיות שותפים מלאים ופתוחים לדיונים חשובים אלו. אין לדעתי מנוס מהפסקת זימון נציג הנמל הסיני לדיונים אלה וכן שלילת כתב ההסמכה של הנמל הסיני עד לסיום המלחמה״. 

 

נמל המפרץ בתגובה: ״אין לאפשר לגורמים אינטרסנטים לפגוע בתחרות בענף הנמלים״

 

מנמל המפרץ נמסר בתגובה למכתבו של יו״ר חברת נמל אשדוד כך: ״לצערנו, ישנם גורמים שמנצלים דווקא את הימים הללו כדי לפגוע בתחרות ולהחזיר את נמלי הים בישראל לימי המונופול הממשלתי. חברת נמל המפרץ היא חברה ישראלית בבעלות SIPG, החברה מעסיקה למעלה מ-130 עובדים ישראלים באופן ישיר ושלוש מאות עובדים נוספים המעניקים שירותי תפעול לנמל המפרץ. בזכות אמון הלקוחות, המעריכים שירות יעיל, איכותי ומהיר בתחומי פריקה וטעינת מכולות ומטען כללי, נמל המפרץ הצליח לטפל רק בשנת 2023 בלמעלה מ-800 אלף מכולות ולעקוף את הנמל המתחרה. רמת השירות לה זוכים לקוחות נמל המפרץ, מעודדת תחרות ותורמת לכלכלת ישראל. 

חברת נמל המפרץ מחויבת לקיום חוזה הזיכיון עם מדינת ישראל, כולל החובה להמשיך ולפעול גם בשעת חירום, כפי שהוכח בחודשים האחרונים. נמל המפרץ כפוף לכל מערכת החוקים והרגולציה בישראל ומקפיד על יישומם. נמל המפרץ ימשיך להעניק ללקוחותיו שירות ברמה הגבוהה ביותר בעולם, לתרום לקידום התחרות בענף הנמלים, לסייע לצמיחת המשק הישראלי. אין לאפשר לגורמים אינטרסנטים לפגוע בתחרות הבריאה בענף הנמלים״. 

 

נציין כי טרם נמסרה תגובת משרד התחבורה ורספ״ן לדברים.