תיפתח חקירה נגד בתי זיקוק חיפה בגין חשד לזיהום נחל גדורה

המשרד להגנת הסביבה יפתח בחקירה נגד בתי זיקוק חיפה והחברה לתשתיות נפט בגין חשד לזיהום נחל גדורה. המשרד החליט על סגירה לאלתר של שני קווים שנתגלו כדולפים


00:00 ,26.01.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

המשרד להגנת הסביבה יפתח בחקירה נגד בתי זיקוק חיפה והחברה לתשתיות נפט בגין חשד לזיהום נחל גדורה. המשרד החליט על סגירה לאלתר של שני קווים שנתגלו כדולפים
 
מנהל מחוז חיפה שבמשרד להגנת הסביבה, רוברט ראובן, קיים אמש שימוע במהלכו השתתפו נציגי בתי זיקוק חיפה והחברה לתשתיות נפט (תש"ן).
 
רקע לשימוע: בתאריך 18.11.08 נתגלה זיהום מדלק של נחל גדורה באתר ליד גשר הפטרוכימיה בקטע נחל המקביל לבז"ן עד לאזור צומת וולקן וכן של קרקע בגדה המערבית של הנחל. עם גילוי הזיהום בוצעו חפירות גישוש בגדה המערבית של הנחל והתברר כי הקרקע ומי התהום במקום מזוהמים בדלק המתנקז לנחל. סמוך למקום בו נתגלה הזיהום נמצאים שבעה צינורות דלק השייכים לחברת בתי הזיקוק לנפט בע"מ וצינור אחד השייך לחברת תשתיות נפט ואנרגיה בע"מ.
 
בסיכום השימוע החליט מנהל המחוז כי עקב הזיהום החמור של מקור מים וקרקע מדלק, הפוגע בנחל ובמערכת האקולוגית ששוכנת בתוכו ובסביבתו, בין היתר על הצעדים הבאים:
 
סגירה לאלתר של שני הקווים שנתגלו כדולפים (קו הבנזין מבז"ן לקמ"ד לגביו אף אחת מן החברות לא מודה בבעלות עליו) וקו הקירוסין (דס"ל) מבז"ן לנמל שחוצה מתחת לכביש ההסתדרות).
 
במידה ותוך 7 ימים מהיום לא יחלו מהלכים ממשיים לטיפול ולשיקום האזור לרבות פינוי הקרקע המזוהמת הן בנחל גדורה והן בתעלת הניקו הסמוכה לקמ"ד, ולא תוגש תוכנית מפורטת לטיפול במים שזוהמו יעשה שימוש בסמכותו ויוציא צו ניקוי וצו פינוי רעלים.
 
ביצוע בדיקות אטימות של כל הקווים באמצעות בודק חיצוני שהוסמך לכך ולהגיש למשרד להגנת הסביבה את התוצאות.
 
פנייה למשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה לפתוח בחקירת האירועים לרבות הימנעות החברות מלפעול לצמצום הנזק ומניעת זיהום נוסף בנחל ובסביבתו.