שרגא ברוש: הגענו להסכמה עקרונית עם ההסתדרות

ברוש אמר את הדברים בכנס הארצי לעבודה. על פי ההסכמה, יעדיפו המעסיקים וההסתדרות לפתור ביניהם בהידברות ובהסכמה נושאים הקשורים ביחסי עבודה במקום להשתמש בהצעות חוק פרטיות וממשלתיות. מעריך כי האבטלה תרד השנה ל-8.6% - 243 אלף מובטלים


00:00 ,12.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

ברוש אמר את הדברים בכנס הארצי לעבודה. על פי ההסכמה, יעדיפו המעסיקים וההסתדרות לפתור ביניהם בהידברות ובהסכמה נושאים הקשורים ביחסי עבודה במקום להשתמש בהצעות חוק פרטיות וממשלתיות. מעריך כי האבטלה תרד השנה ל-8.6% - 243 אלף מובטלים
 
לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים הגיעה להסכמה עקרונית עם ההסתדרות לחתום על הסכם שבו הצדדים יעדיפו לפתור ביניהם בהידברות ובהסכמה את כל הנושאים הקשורים ביחסי עבודה, וימנעו מליזום, לקדם ולתמוך בהצעות חוק פרטיות או ממשלתיות בנושאים שעניינן חוקי עבודה. כך אמר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, בכנס הארצי העשירי לנושאי עבודה שהתקיים בסוף השבוע באילת.
 
ברוש הוסיף כי גם שינויים המתבקשים בחוקי עבודה, כדי להתאים למציאות המשתנה, יוגשו לכנסת בהסכמה בין הצדדים. במקרים בהם הצדדים לא יגיעו להסכמה ניתן יהיה להיעזר בגופים כגון גישור.
 
ברוש קרא לממשלה ולהסתדרות להגיע לאמנה משותפת יחד עם המעסיקים כדי למנוע שביתות בשירותים חיוניים, שיפגעו במשק ובעובדים כאחד.
 
בהתייחסו לשכר המינימום הציע ברוש להקים ועדה משותפת עם ההסתדרות והממשלה כדי לגבש הסכמה לגבי יישום חוק שכר המינימום הקיים. לדבריו יש תחילה לדאוג לאכיפת חוק שכר המינימום הקיים ורק לאחר מכן להגיע להסכמה על הכללת רכיבים נוספים בשכר המינימום.
 
בכל מקרה, אמר ברוש, מדובר בהעלאה הדרגתית של שכר המינימום שתתחשב בצמיחה, בעליית הפיריון ובמצב התעסוקה.
 
הסכמה בנושא זה תאפשר לקחת בחשבון גם חריגים זמניים ולנהוג בגמישות בגובה שכר המינימום בענפים או באזורים מסוימים - דבר שהחוק הקיים אינו מאפשר זאת.
 
בהתייחסו לעובדים הזרים בתעשייה, ציין ברוש כי התאחדות התעשיינים הציעה לצמצם משמעותית תוך מספר שנים את מספרם בתעשייה, העומד כיום על כ-1,500 בלבד - פחות מחצי אחוז מכלל המועסקים בסקטור התעשייה. זאת כאשר על הממשלה להקצות תקציב משמעותי להכשרת עובדים ישראלים בענפים הנדרשים, מתן פיצוי למעסיקים בענפים שיפגעו עקב כך ומתן סבסוד ותמריצים הן לעובדים והן למעסיקים.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מעריך כי בשל הגלובליזציה, ענפים מסוימים בתעשייה יצטמצמו, בעיקר אלו שהם עתירי ידיים עובדות בלתי מקצועיות ובמקביל יגבר הביקוש לעובדים מקצועיים שיוכלו לתפעל את הטכנולוגיות החדשות. בד בבד, יש להגיע תוך הידברות עם ההסתדרות לשינוי הסכמי עבודה ישנים המגבילים את האפשרויות להיערך לקראת השינויים הנדרשים להתמודדות בתנאים המשתנים.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מעריך, כי השנה צפויה ירידה נוספת בשיעור האבטלה והיא תגיע ל- 8.6% שהם כ-243 אלף מובטלים, זאת לעומת כ- 9%, (247 אלף מובטלים) ב-2005 ו-10.4% (278 אלף) בשנת 2004.
 
להערכתו, השנה צפוי גידול של 2.8% במצבת העובדים במשק שהם כ-71 אלף איש.
 
ברוש מעריך כי השנה תימשך מגמת העלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה והוא יגיע ל-55.6% (לעומת 55.2% בשנת 2005) - זו הסיבה לכך שלמרות הגידול במספר המועסקים הישראלים במשק הצפוי השנה, צפויה ירידה קלה יחסית במספר המובטלים (4,000 איש).