שמחון קצב למשרד התמ”ת חודש להודיע אם יתמוך בהצעת החוק שלו ושל ח”כ איציק להקמת רשות לסחר הוגן

מטרת הצעת החוק לרכז את סמכויות הגנת הצרכן המפוזרות כיום בין רשויות שונות בהן הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ”ת, המפקח על הבנקים והמפקח על הביטוח. הרשות תהיה חלק ממשרד התעשייה ולא ינתן לה מעמד משפטי נפרד


00:00 ,17.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ שלום שמחון, קצב למשרד התמ”ת חודש ימים בכדי לגבש את עמדתו בנוגע להצעת החוק שלו ושל ח”כ דליה איציק הקובעת הקמתה של רשות לסחר הוגן. מטרת הצעת החוק לרכז את סמכויות הגנת הצרכן המפוזרות כיום בין רשויות שונות בהן הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ”ת, המפקח על הבנקים והמפקח על הביטוח. הרשות תהיה חלק ממשרד התעשייה ולא ינתן לה מעמד משפטי נפרד. עם זאת כדי להבטיח כי התקציב שיוקצה לפעילותה ייועד לטובת המטרות שלשמן הוקמה, קובעת הצעת החוק כי תקציב הרשות יקבע כסעיף תקציב נפרד.

ח”כ שמחון אמר כי הצעת החוק נועדה להקים גוף ולתת לו את הכלים על מנת שיוכל להגן ביעילות על הצרכן. לדבריו, אין פלא שהמפקח על הבנקים והמפקח על הביטוח מסתייגים מהצעת החוק הנוגסת בסמכויותיהם, אך טובת האזרח מחייבת זאת. שמחון הודיע כי בכוונתו לסיים את הליך החקיקה עד חודש יוני 2005. ח”כ דליה איציק, שיזמה הצעת חוק זו בהיותה שרת התמ”ס, אמרה כי הפקידות במשרד התמ”ס לא אהבה את הצעת החוק וכי נוכחה לדעת כי קיימת ”לקונה” גדולה ביחסים בין הסוחר לצרכן. איציק אמרה כי הענקת סמכויות לממונה על הרשות לסחר הוגן תעניק לו כוח רב, בדומה למעמד שצבר הממונה על ההגבלים העסקיים. לדברי איציק הצעת החוק עונה על מרבית הבעיות שעלו בסקר שעשה משרד התמ”ס וממנו עלה כי עיקר תלונות הציבור בנושאי צרכנות נוגעות לרכישת דירה, מטבחים, מכוניות ורהיטים. איציק הוסיפה כי מנכ”ל משרד התמ”ת אמר לה כי אינו מתנגד להצעת החוק, אך ביקש לערוך מספר שינויים. שר האוצר ביקש ללמוד את הנושא אך לדברי איציק ”יש לו סימפטיה לחוק”. איציק הזכירה כי לנציגי האוצר כי לפני שנתיים הסכים האוצר להקצות לרשות 20 מיליון ₪. ח”כ אליעזר כהן ביקש לוודא כי הצעת החוק לא תביא לסרבול מערכות ולהקמת גוף גדול ולא יעיל.

נציגי המפקח על הבנקים ונציגי המפקח על הביטוח התנגדו נחרצות להכללת תחומי הביטוח והבנקאות בחוק זה. ”לא יתכן כי גוף אחד יקבל תלונות על סוכני הביטוח ועל הפוליסות וגוף אחר יעניק רשיונות לסוכני הביטוח ויוציא כללים והוראות המסדירים את התחום”, אמר ידין ענטבי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון והביטוח. עודדה פרץ, מהפיקוח על הבנקים, אמרה כי על אף הטענות על ניגוד עניינים מובנה בתפקיד המפקח על הבנקים הפיקוח עשה את עבודתו

חני מונין מרשות ההסתדרות לצרכנות אמרה כי הרשות לסחר הוגן צריכה להיות נפרדת ממשדר התמ”ת כדי שלא ישלטו בה בעלי אינטרסים. גלית אבישי מנכ”ל המועצה לצרכנות אמרה כי היא תומכת בהצעת החוק. לדבריה קיימת סתירה מובנית בתפקידי המפקח על הבנקים והמפקח על הביטוח היוצרת סכיזופרניזה בין הצורך להגן על הבנקים וחברות הביטוח לבין החובה להגן על הצרכן. המועצה לצרכנות הכינה תוספת להצעת החוק הכוללת את דרך הטיפול בצרכן.

עו”ד טל נד”ב מאיגוד הבנקים אמר כי אין טעם לפצל את הפיקוח על תחום הבנקאות בין שני גופים (הרשות החדשה והמפקח על הבנקים) שכן הדבר ייצור כפל חקיקה ואכיפה. לטענתו הפיקוח על הבנקים שלו ניתנו סמכויות הרישוי והבקרה צריך להמשיך לפקח על הבנקים ולהגן על הצרכנים.