רפורמה במיסוי משק האנרגיה - השוואת הבלו על סולר ובנזין עד 2009 והחזרי מס סלקטיביים

תחילתו של המהלך ב-1 בינואר 2005 וסופו ביולי 2009; רוב: הרפורמה מהווה קפיצה קדימה תוך "יישור קו" הכרחי עם אירופה, זאת כדי לאפשר בעתיד השתלבות במדיניות "המיסוי הירוק" המאומצת בהדרגה במדינות ה-EU


00:00 ,27.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

שר האוצר חתם על צו הקובע כי בתוך חמש שנים ישווה המס המוטל על סולר למס המוטל על בנזין, זאת במקביל להחזרי בלו סלקטיביים לקבוצות משתמשים מצומצמות (תחבורה ותעשייה). מדובר בהסדר לחמש השנים הקרובות המאפשר היערכות מתאימה מצד כל הגורמים הנוגעים בדבר. תחילתו של המהלך ב-1 בינואר 2005 וסופו ביולי 2009.

איתן רוב, מנהל רשות המיסים בישראל, מסר היום כי הרפורמה שאושרה על ידו לפני מספר שבועות הובאה לאישור שר האוצר בימים האחרונים, שחתם כאמור על הצווים הרלבנטיים. צווים אלה יובאו לאישור ועדת הכספים בימים הקרובים. הרפורמה גובשה בחטיבה לתכנון וכלכלה ברשות המיסים, בשיתוף משרדי התחבורה, התשתיות ואיכות הסביבה.

רוב ציין כי כיום, עקב הוראת שעה, עומד הבלו על הסולר על 58 אג' לליטר. השלב הראשון ברפורמה קובע כי ב- 1 בינואר 2005 יעמוד הבלו על הסולר על 68 אג' לליטר. תוספת ההכנסות של כ- 1.2 מיליארד ₪ מתייחסת להפרש בין 68 אג' ל-38 אג' לליטר עם סיום תוקפה של הוראת השעה. הכנסות אלה הוצגו כחלק בלתי נפרד מתקציב המדינה לשנת 2005 שאושר בממשלה ב-15 באוגוסט 2004.

החל מיולי 2005 ועד יולי 2009, במקביל להפעלת ההסדר, יועלה הבלו על הסולר בכ-30 אג' לליטר בכל שנה. בשנת 2005 המשמעות היא תוספת הכנסות של כ-350 מיליון ₪, כולל החזרי הבלו הנובעים מההסדר. סכום זה יוקצה למימון ההסכם עם ההסתדרות. יחד עם זאת, אגרת הרישוי המוגדלת המוטלת על רכב דיזל (פרטי ומסחרי), תופחת בהדרגה ובמתואם לעליית הסולר אולם ביטולה המוחלט ייעשה כבר בשנת 2007 כבנייה של צעד מעורר אמון.

רוב הדגיש כי הרפורמה מהווה קפיצה קדימה תוך "יישור קו" הכרחי עם אירופה, זאת כדי לאפשר בעתיד השתלבות במדיניות "המיסוי הירוק" המאומצת בהדרגה במדינות ה-EU.

"פער המס בין בנזין וסולר (פי ארבעה נכון להיום) - לא רק שאין לו אח ורע בעולם המערבי, אין לו כל הצדקה כלכלית, זאת כיון שהנזק הכולל לתשתית, לאיכות הסביבה ולבריאות הציבור - דומה. מצב זה יוצר עיוות בהקצאת המקורות, התערבות בשיקולי הצרכן, וחוסר יעילות במשק האנרגיה", הוסיף מנהל אגף המסים.

רוב הבהיר כי מדובר ברפורמה כוללת, כאשר ההסדר מתייחס לשתי קבוצות עיקריות של משתמשים שיקבלו החזרי בלו חלקיים: תחבורה (ובכלל זה אוטובוסים) ישלמו בסוף התהליך בלו אפקטיבי של 1.1 ₪, ומפעלי תעשייה (68 אג', בדומה למצב כיום). רוב הבהיר כי מתוך התחשבות בקשיים בענף ההובלה הרי שעד שנת 2008 יעמוד הבלו האפקטיבי המוטל על המובילים על רמתו הנוכחית. הוא ציין כי ההשפעה המירבית על עלות ההובלה בטווח הארוך נאמדת בכ-5% בלבד וההשפעה המצטברת על המדד נאמדת בכ-0.3%-0.4%.

עוד נמסר כי לצורך יישום ההסדר תוקם מערכת בקרה ממוחשבת המתבססת על מודלים כלכליים ולא רק על אכיפה בשטח, המחייבת הקצאת כוח אדם רב. ההחזרים יינתנו למשתמשים שיפעלו לפי החוק ובהתאם לכללים שיקבע מנהל רשות המיסים, ובכלל זה העדר חובות לרשויות המס. "בכך יינתן יתרון בולט למשתמשים חוקיים בכל הנוגע למחירי ההובלה".

לדברי רוב, מדובר בהמשך ישיר למדיניות האוצר לפיה יש להמשיך ולבטל עיוותים ופטורים במערכת המס לסקטורים שונים, כך שתתאפשר המשך הפחתת המיסים לכלל הציבור. רוב מבהיר כי באופן עקרוני הרפורמה לא תשפיע על מחירי התחבורה הציבורית. יצויין כי לאחר העלאת המס הצפויה הרי שב-1 בינואר צפויה הוזלה של מחירי הסולר עקב ירידת מחירי הנפט בעולם.