"פתחו את נמלי הים של ישראל לתנועת סחורות"

הנזק של השבתת הנמלים ליום עבודה מוערך ב-30 מיליון שקל. התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר פנו בעתירה לבית הדין לעבודה ודורשות צו הפסקה מיידי לשביתה


00:00 ,29.11.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

הנזק של השבתת הנמלים ליום עבודה מוערך ב-30 מיליון שקל. התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר פנו בעתירה לבית הדין לעבודה ודורשות צו הפסקה מיידי לשביתה
 
התאחדות התעשיינים הגישה הבוקר לבית הדין הארצי לעבודה עתירה לפיה מתבקש בית הדין להוציא צו המורה להסתדרות להפסיק באופן מיידי את השביתה במגזר הציבורי. במקביל לכך, גם איגוד לשכות המסחר יעתור היום לבית הדין הארצי לעבודה בדרישה שיורה על הפסקה מיידית של השביתה במשק וינחה את לצדדים לנהל משא ומתן עד למציאת פתרון מתאים.
 
השביתה במשק מתקיימת גם בנמלי הים והאוויר של מדינת ישראל וגורמת נזק כספי אדיר ליבואנים, ליצואנים ולכלל המגזרים המשרתים ענף זה.
 
במקביל מבקשת התאחדות התעשיינים בעתירה כי בית הדין ייתן צו המורה למרכז השלטון המקומי, משרד האוצר ומשרד הפנים להגיע לפתרון מלא בסיכום עם ההסתדרות, בכל הקשור לסוגיית אי תשלום השכר וההפרשות של העובדים בשלטון המקומי, בתוך פרק זמן שלא יעלה על 7 ימים. כל זאת בכפוף לפיקוחו ואישורו של בית הדין הארצי לעבודה.
 
עוד מבקשת התאחדות התעשיינים בעתירתה, כי בית הדין יקבע דיון דחוף עוד היום (29/11) במעמד כל הצדדים, אליו יוזמנו גם שר האוצר, שר הפנים, יו"ר ההסתדרות ונשיא התאחדות התעשיינים. במסגרת הדיון, נאמר בעתירה, ינסו כל הגורמים המוסמכים והבכירים ביותר במשק להביא לפתרון מלא, כולל וסופי של הסכסוך בעניין השכר וההפרשות של העובדים בשלטון המקומי.
 
להערכת כלכלני התאחדות התעשיינים הנזק למשק בשל השביתה היום הינה כ-350 מליון שקל, בגין אובדן תוצר. מבדיקת איגוד לשכות המסחר עולה כי עלות יום השביתה למשק נאמד בכ-500 מיליון ₪ (לא כולל בנקאות, בריאות, חשמל ומים). במידה והשביתה תכלול את כל מגזרי המשק עלותה תסתכם בכ-900 מיליון ₪ ליום. 
  
במקביל לפניות אלו לבית המשפט לעבודה פנה יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, יונתן מלמד, ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני בבקשה להורות על פתיחת נמלי הים של ישראל.
 
לדברי מלמד, יש הסכמה רחבה על כך שסיבת השביתה – אי תשלום משכורות ברשויות המקומיות – היא מוצדקת ביסודה, אך פגיעה מיותרת ביכולת התפקוד של מפעלי התעשייה וביצוא הישראלי לא תסייע בהשגת יעד זה ותזיק לעובדים נוספים. מהערכות ראשוניות של איגוד התעשייה הקיבוצית, הנזק של השבתת הנמלים ליום עבודה מוערך ב-30 מיליון שקל.
 
יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית אמר שמפעלי התעשייה הקיבוצית התמודדו במהלך הקיץ עם קשיים אדירים ביכולת היצור והיצוא בשל המלחמה בצפון והפגיעה בתפקוד נמל חיפה. אין זה הוגן להנחית על המפעלים מכה נוספת – והפעם מתוך הבית.
 
מלמד ציין שבמפעלי התעשייה הקיבוצית ובמפעלים האזוריים מועסקים 40 אלף עובדים שמקבלים את משכורתם בזכות הפעילות העסקית של המפעלים. פגיעה כלכלית במפעלים עלולה לבוא לידי ביטוי בסיכון מקום עבודתם של העובדים ואיש אינו רוצה שכך יקרה.
 
אני משוכנע, אמר מלמד, שהשביתה תהיה מספיק אפקטיבית גם בלי הפגיעה בנמלי הים.