פרופ׳ אבי שמחון: ״מטרופולין חיפה בדעיכה״

ראש המועצה הלאומית לכלכלה ציין במסגרת וועידת השיווק של הצפון כי ״מטרופולין חיפה בדעיכה דמוגרפית וכלכלית כבר כמה עשורים - ואחת הסיבות המרכזיות: זיהום האוויר במפרץ חיפה״


14:23 ,23.06.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

״מטרופולין חיפה בכלל והעיר חיפה בפרט נמצאים בדעיכה דמוגרפית וכלכלית מזה כמה עשורים, למרות שמדובר באחד האזורים בעלי פוטנציאל הצמיחה הגדולים בארץ, חיפה היא העיר היחידה  בישראל  עם שתי אוניברסיטאות, נמל והחל משנת 2021 נמל שני, פארק הייטק ובו כל החברות הבינלאומיות הגדולות, נוף יפה, רצועת חוף ארוכה ופנינות תיירות כמו הגנים הבהאים - ובכל זאת, ב-20 השנים האחרונות הצמיחה במטרופולין חיפה היא הנמוכה בארץ״. כך התריע פרופ׳ אבי שמחון, יו״ר המועצה הלאומית לכלכלה בהרצאה על ״פיתוח חיפה והצפון כמשימה אסטרטגית - הזדמנויות ואתגרים״, שנשא בוועידת השיווק של הצפון ביום חמישי.

 

שיעור גידול האוכלוסייה בנפת חיפה בעשרים השנים האחרונות הוא הנמוך בארץ - 15.4%. הגבוה ביותר היה בנפת רמלה (106.6%) ובנפות חדרה, באר שבע, ורחובות - היה הגידול בסביבות 70%. על פי נתוני לשכת השמאים, שטחי המשרדים שנוספו בשני העשורים האחרונים במטרופולין חיפה היה 5,000 מ״ר. בתל אביב נוספו בתקופה זו 837,000 מ״ר, בירושלים 234,000 מ״ר.

 

פרופ׳ שמחון ציין כי להערכת המועצה הלאומית לכלכלה הסיבה המרכזית לדעיכה זו הינה  הזיהום במפרץ חיפה, והחיץ שהוא יוצר במטרופולין חיפה. לדבריו, המפעלים יוצרים אזור של 20 אלף דונם שאסור לגור בהם, בגלל שיש זיהום.

 

לנוכח הערכה זו הזמינה המועצה הלאומית לכלכלה דו״ח מחברת מקינזי, שבדק כמה סוגיות: כמה יעלה והאם ניתן לצמצם את הזיהום ממתחם בז״ן למדינה; האם ניתן להעתיק את המפעלים ממתחם בז״ן למקום פתוח ומה תהא האפשרות לסגור את מפעלים.

 

לדברי פרופ׳ שמחון יש ללמוד את העלויות, היתרונות והחסרונות של האפשריות השונות. ״המשרדים השונים במדינה, בדקו את ההשפעות של סגירת המתחם. אנחנו יכולים להעריך בערך אך לא יודעים בוודאות. אנשים לא מוכנים להתחייב שיש קשר בין התחלואה בסרטן לבין מתחם בזן לפי הידע הקיים שיש כרגע במדינה״.

 

בעקבות תגובות מהקהל על הצורך ביצירת מקומות תעסוקה איכותיים כדי להשאיר במטרופולין חיפה אוכלוסייה צעירה ומשכילה, השיב פרופ׳ שמחון כי ״הממשלה אינה יודעת להביא מקומות עבודה. היכולת של ממשלות פשוט להביא מקומות תעסוקה, היא מאד מוגבלת, לא מתוך חוסר רצון, וכמובן תוך מתן כסף, זו עובדה, הן פשוט לא יכולות לעשות זאת״.

 

משתתפים בוועידה הזכירו בתגובה את השקעות העתק בבאר שבע ואת מתן אזור פיתוח א׳ ליישובים סמוכים, כמו יוקנעם, שבה התחזקה התעשייה המתקדמת במידה רבה על חשבון חיפה – כדוגמאות ליכולות של הממשלה לעודד תעסוקה באזור שהיא רוצה לקדם.

יו״ר המועצה הלאומית לכלכלה אמר את הדברים במהלך ועידת השיווק של הצפון – השפעת המהפכה הדיגיטלית על העסקים, שארגנה לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה.

 

דוד קסטל, נשיא לשכת המסחר, אמר כי מדינה שלא תשקיע ותשתלב במהפכה הטכנולוגית - כלכלתה תקרוס. לדבריו, ישראל אמנם חזקה בחדשנות, אבל חלשה בשיווק שיתבסס על החדשנות זו. קסטל קרא למוסדות להשכלה גבוהה ללמד מקצוע חדש – מהנדס שיווק שיידע לנתח את כמויות המידע ולבנות על בסיסן תובנות שיווקיות.