עודד טירה : לשכת התאום של הארגונים הכלכליים מתנגדת לתוכניות האלטרנטיביות של ההסתדרות

עודד טירה, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים מתנגד להצעות האלטרנטיביות של יו"ר ההסתדרות להפחתת שכר במשק. זאת מאחר והדבר עלול לגרום לקריסה מבנית ותעסוקתית במשק


00:00 ,27.04.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
עודד טירה, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים מתנגד להצעות האלטרנטיביות של יו"ר ההסתדרות להפחתת שכר במשק. זאת מאחר והדבר עלול לגרום לקריסה מבנית ותעסוקתית במשק.

טירה הביע התנגדות זו בפגישת עדכון עם שר האוצר, בנימין נתניהו שנערכה בסוף השבוע (יום ו' 25/4) בצהריים בת"א.

יצויין כי עמיר פרץ הציע כחלופה להורדה של 8% בממוצע בשכר של עובדי המגזר הציבורי, להוריד שכר מכל העובדים במשק, כולל אלו של המגזר הפרטי, עובדי המפעלים היצרניים והעסקים. יו"ר ההסתדרות הציע להטיל היטל בשיעור של כ-2% על כל העובדים במשק וכן לא לשלם לכלל העובדים במשק תוספת יוקר בשיעור של כ-2% על שכר, שבין שכר המינימום לבין השכר הממוצע במשק. תשלום זה אמור היה להינתן ב-1 בינואר 2004. התוכנית של האוצר לעומת זאת, איננה פוגעת בשכרם של עובדי המפעלים והעסקים. יחד עם זאת, היא מסייעת לעסקים לצמוח ולהעסיק עובדים.

טירה טוען, כי התוכנית האלטרנטיבית של ההסתדרות מהווה למעשה מעילה בשליחות שבייצוג הפועלים והעובדים היצרניים, לטובת הוועדים הגדולים והפקידים שמחזיקים את המדינה בגרון, בכך שהיא מציעה למעשה להוריד משכרם של העובדים היצרניים ולהעביר כספים לעובדי המגזר הציבורי.
הסכום המועבר הוא כ-2,700 ש"ח לשנה, מעובד ממוצע במגזר העסקים והמפעלים היצרניים לטובת העובד הממוצע במגזר הציבורי. זאת, לאחר ששכרו של העובד במגזר העסקי ירד בשנה האחרונה, בהשוואה לזה של העובד במגזר הציבורי (נמלים, ממשלה, וכד') בכ-1,700 ש"ח. כלומר, הפער גדל ב-4,400 ש"ח לשנה.

יו"ר לשכת התאום מסביר, כי בשנת 2002 ירד שכרו של העובד הממוצע במפעלים היצרניים ובעסקים, בהשוואה לזה של עובד במגזר הציבורי ב-1,700 ש"ח לשנה. עתה, מציע פרץ להגדיל את הפער, בגין ההיטל שיוטל על המגזר העסקי ואי תשלום תוספת היוקר למגזר העסקי, בשיעור של 2,700 ש"ח נוספים בממוצע. כך שהפער בסוף השנה יהיה כאמור 4,400 ש"ח לפחות, לעומת המצב המוצע ע"י האוצר.

טירה אמר לשר האוצר כי פרץ מציע למעשה להעביר לעובדי המגזר הציבורי, על חשבון פועלי ועובדי העסקים היצרניים והמפעלים, סכום של כ-3.5 מיליארד ש"ח, המורכבים מכ-700 מליון ש"ח בגין אי תשלום תוספת היוקר ועוד כ-2.8 מיליארד ש"ח בגין ההיטל של 2%.

טירה ציין בפני שר האוצר את הקושי של הבנקים לממן השקעות במשק ולכן נדרשים חוקים לעידוד השקעות ויצוא באמצעות מענקים, במקביל להטבות מס. שר האוצר הבטיח לטירה כי צימצום קרן השיווק ליצוא וחוק לעידוד השקעות הון, ישקלו מחדש במהלך תהליך הצגת התוכנית הכלכלית ובמסגרת ועדת מראני.

כן הבטיח נתניהו לזרז את תהליך קביעת הקריטריונים החדשים לקרן לעסקים קטנים.