עודד טירה בהפגנת המחאה נגד השביתה : כ-4,000 עובדים איבדו את מקומות עבודתם בגין השביתה

יותר מ-4,000 עובדים איבדו את מקומות עבודתם בגין השביתה במשק והצטרפו למעגל האבטלה. הנזק המצטבר עד כה למשק כ-3 מיליארד ש"ח בגין הפסד תוצר ישיר ונזקים עקיפים כתוצאה מהשבתת משרדי ממשלה ועוד. כמו כן מעוכבות בנמלי הים סחורות בשווי של כ-1.8 מיליארד ש"ח ועוד סחור


00:00 ,15.05.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
יותר מ-4,000 עובדים איבדו את מקומות עבודתם בגין השביתה במשק והצטרפו למעגל האבטלה. הנזק המצטבר עד כה למשק כ-3 מיליארד ש"ח בגין הפסד תוצר ישיר ונזקים עקיפים כתוצאה מהשבתת משרדי ממשלה ועוד. כמו כן מעוכבות בנמלי הים סחורות בשווי של כ-1.8 מיליארד ש"ח ועוד סחורות בשווי של כ-900 מליון ש"ח מתעכבות בעסקים. כך אמר היום (15/5) עודד טירה, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים בהפגנה ללא תקדים בת"א שארגנה לשכת התאום בהשתתפות אלפים מעובדי המגזר העסקי. עשרות משאיות של ארגון המובילים חצו בעת ההפגנה את כביש חיפה ת"א, צפרו ליד ההפגנה צפירת הזדהות ועברו להפגין מול בניין וועד הפועל של ההסתדרות.

בהפגנה השתתפו בכירי לשכת התאום של הארגונים הכלכליים - עודד טירה, אוריאל לין (נשיא איגוד לשכות המסחר); סם אולפינר (נשיא הקבלנים); זאב וינר (נשיא העצמאים); יהודה אלחדיף (נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה הזעירה) וכן עובדים ומנהלים ממפעלים, חברות שירות, הובלה, חברות סחר ואזרחים מהשורה.

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר אמר כי ההסתדרות אינה מגינה על החלשים ואין לה כל כוונה להגן עליהם, היא רק פוגעת בהם. אם ההסתדרות היתה רוצה להגן על החלשים, אמר לין, היא לא היתה סוגרת את שירות התעסוקה, את הביטוח הלאומי ולא היתה מפריעה לעבודת בתי החולים. כל רצונה הוא להגן על בעלי השכר הגבוה בשרות הציבורי ועל הוועדים החזקים. השכבות החלשות בישראל נפגעו קשה בשל העובדה שעוברי המגזר הציבורי לא היו מוכנים להשתתף בביצוע הקיצוץ התקציבי.

זאב וינר, נשיא לשכת ארגוני העצמאים אמר כי המגזר העסקי כולו אינו מוכן להשלים עם פגיעה חמורה ואנושה בחיי הכלכלה של המשק ולהכתבות של גורמים אינטרסנטיים, אשר מבקשים באורח בלתי דמוקרטי לקעקע יסודות של מנהל תקין. הגיע העת שהמגזר העסקי כולו יפסיק להיות קורבן להשתוללות חסרת רסן של נציגי העובדים במגזר הציבורי.

יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה הזעירה אמר כי ההסתדרות מתנגדת לחקיקה בתחומי השכר רק כשזו עלולה לפגוע במקבלי השכר וללא התחשבות במצב הקופה הציבורית. שכן רק לאחרונה היתה זו ההסתדרות עצמה אשר פעלה להעלאת שכר המינימום. אלחדיף קורא לכל הצדדים הנוגעים בדבר, לעשות את מירב המאמצים על מנת שהשביתה תפסק והמשק יעלה על פסים אשר נראו חיוביים עם תום המלחמה בעיראק.

יצויין, כי מאז פרוץ השביתה והעיצומים, הולכת וגוברת הדרישה מחברות עסקיות ללשכת התאום לנתק כל קשר עם ההסתדרות ושלשכת התאום תורה לחבריה להפסיק לגבות דמי חבר ודמי טיפול ארגוני עבור ההסתדרות, המסתכמים במליוני ש"ח בשנה.

יצויין כי לשכת התאום החלה בנקיטת צעדים משפטיים הכוללים תביעות נזיקין נגד ההסתדרות הכללית ונגד וועדי העובדים במכס ובנמלים. לשכת התאום פנתה לחבריה לדווח לה על כל נזק שנגרם או עלול להגרם כתוצאה מהשביתה במכס ובנמלים. הלשכה תרכז את הפניות ותטפל בהן מבחינה משפטית באופן מרוכז.

לשכת התאום פונה במקביל לבית המשפט המחוזי על מנת לקבל צו מניעה נגד השביתה במכס ובנמלים.

לשכת התאום תקפה בחריפות את עמיר פרץ וטענה כי העובדים משמשים עבורו שעיר לעזאזל שכן בסופו של דבר הם ישלמו את המחיר. פרץ מוביל את אנשיו למקום שאינם רוצים להיות בו ומסכן את מטה לחמם, אומרת הלשכה.

לא יעלה על הדעת, אומרת לשכת התאום, שארגונים המתיימרים לייצג עובדים, כמו ההסתדרות, יביאו למצב שאת מחיר המאבק ישלמו עובדי המגזר הפרטי.

לשכת התאום קראה לוועדים ולעובדים השובתים להפר את השביתה הפראית ולחזור לאלתר למקומות עבודתם ובכך להפסיק את ההפקרות הלאומית.

במעשיו, אומרת הלשכה, פועל עמיר פרץ לטובת הסקטור הבלתי סחיר ומפקיר את הסקטור הסחיר – זה המתמודד בתחרות עם העולם הרחב ואת העובדים בסקטור זה. לשכת התאום מאשימה את פרץ בכך שהוא נותן תירוץ לאלו הרוצים להפסיק לסחור אתנו, בכך מקל עליהם להטיל עלינו סנקציות מסיבות פוליטיות, דבר שחלקית כבר מתרחש.

לשכת התאום מתריעה, כי המשך השביתה במכס ובנמלי הים תגרום למצב בו יותר ויותר עסקים יעדיפו לקיים את מרכז פעילותם בחו"ל ולא בישראל. וחברות זרות יחשבו פעמיים לפני שיבואו להשקיע שוב בתעשייה בארץ אם בכלל.