סקר איגוד לשכות המסחר: 67% ממנהלי חברות ההיי-טק חוששים כי חברתם תסגור פעילותה בישראל

סקר מכון המחקר פאנלס בנושא התיקונים בדיני עבודה שהוכנסו לעסקת החבילה: 67% ממנהלי חברות ההיי-טק חוששים כי כתוצאה מהשינויים בחוקי העבודה חברתם תסגור את פעילותה בישראל. מנכ"ל התאחדות התעשיינים בתגובה: זהו סקר מגמתי, הפונה לאנשי ההייטק שאינם מכירים את חוקי הע


00:00 ,12.07.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

סקר מכון המחקר פאנלס בנושא התיקונים בדיני עבודה שהוכנסו לעסקת החבילה: 67% ממנהלי חברות ההיי-טק חוששים כי כתוצאה מהשינויים בחוקי העבודה חברתם תסגור את פעילותה בישראל. מנכ"ל התאחדות התעשיינים בתגובה: זהו סקר מגמתי, הפונה לאנשי ההייטק שאינם מכירים את חוקי העבודה
 
מסקר  שנערך ע"י מכון המחקר פאנלס, בהזמנת איגוד לשכות המסחר, שנערך בקרב 211 עובדי הייטק בדרגים ניהוליים ושאינם ניהוליים בנושא עמדתם לעניין 13 התיקונים בדיני עבודה שהוכנסו לעסקת החבילה, עולה כי כמחצית מעובדי ההיי טק מתנגדים לשינוי בחוקי העבודה. בנוסף, 67% ממנהלי חברות ההיי-טק מעריכים כי כתוצאה מהשינויים בחוקי העבודה החברה בה הם עובדים תסגור את פעילותה.
 
מבין המתנגדים לחבילת חוקי העבודה, 91% חוששים כי כתוצאה מחוקי העבודה החדשים חברות היי-טק יסגרו את פעילותן בישראל. בנוסף, 40% מעובדי ההייטק המתנגדים לחוקי העבודה החדשים, חוששים ממעורבות כפויה של ההסתדרות שתגרום לחברות הייטק רבות לסגור את פעילותן והשקעותיהן בארץ.
 
מסקר דומה שנערך ע"י מכון המחקר פאנלס בקרב 151 בעלי חברות ומנהלים בכירים במגזר העסקי עולה כי בקרב בעלי דעה 56% מהמנהלים ובעלי חברות בענפי המסחר, השירותים, התעשייה והבנייה מתנגדים לחוקי העבודה החדשים שהוכללו במסגרת עסקת החבילה לה שותפים שרגא ברוש ועופר עיני.
 
מפילוח תוצאות הסקר, לפי תחומי עיסוק עולה כי 58% בקרב מנהלים ובעלי חברות במגזר התעשייה מתנגדים לחוקי העבודה החדשים, 54% מתנגדים חלוקים בענפי המסחר והשירותים , ו- 52% בענפי הבנייה והנדל"ן .
 
מעמדתם על תפקודו של שרגא ברוש, כיו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים בעניין זה, עולה כי מעל ל- 60% מהמנהלים ובעלים של חברות בישראל, שהביעו את דעתם בסקר, טוענים כי שרגא ברוש לא ייצג נאמנה את המגזר העסקי. 40% מתוכם חושבים שהוא מעל באמון אלו ששלחו אותו לייצגם.
 
כזכור, איגוד לשכות המסחר החל לפני מספר שבועות במאבק נגד חבילת החוקים כאשר עיקר הטענות של איגוד לשכות המסחר הינם על ההחלטות שהתקבלו באישון ליל בפורום "השולחן העגול" טרם יציאתו של ראש הממשלה נתניהו לארה"ב. עיקר הטענות היו נגד הכללתם בחוק ההסדרים החקיקה סעיפים המעניקים אפשרות לנציג הסתדרות העובדים להיכנס לכל עסק ללא הגבלה כלשהי, להתסיס את העובדים ולכפות הסכם עבודה קיבוצי, העברת חלקים גדולים מדיני עבודה לתחום המשפט הפלילי, הרחבה מסיבית של מסגרת סכסוכי העבודה וגרירת מעסיקים לבתי משפט, והטלת עלויות נוספות על המגזר העסקי.
 
לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, יותר ויותר בעלי עסקים החלו להבין ולהפנים את החומרה שבחבילת החוקים החדשה ויותר ויותר גופים הבינו כי מציגים להם מצג שווא כאילו אין בחוקים החדשים שינוי לעומת המצב הקיים היום. "על כל ארגוני המעסיקים להתעשת במיידית ולא לתת להצעות חקיקה חפוזות, הפוגעות בזכויות היסוד של המגזר העסקי להפוך לבכייה לדורות, שתיפגע במשק, באלפי בעלי עסקים ובעשרות אלפי עובדים דווקא בתקופה זו".
 
לדברי לין, חבילת החקיקה בדיני העבודה, תגזול מחברות ההייטק את זכויות היסוד החוקתיות שיש להן כמעסיקים ותפגע בהן קשות. חברות ההייטק אולי לא ירגישו במיידית את עוצמת השינויים, אך במהלך השנים הן תיסוגנה מלהמשיך ולהשקיע בישראל".
 
 
התאחדות התעשיינים בתגובה: זהו סקר מגמתי
 
בתגובה לסקר של  איגוד לשכות המסחר לפיו כביכול "בכירי ההייטק מתנגדים לחוקי העבודה החדשים", אומר יהודה (יודקה) שגב – מנכ"ל התאחדות התעשיינים, כי זהו סקר מגמתי, הפונה לאנשי ההייטק שאינם מכירים את חוקי העבודה.
 
שגב מציין, כי חוקי העבודה במשק לא השתנו בעקבות עסקת החבילה וכי גורמים אינטרסנטים ממשיכים ללבות את מערכת יחסי העבודה במשק.
 
האמת היא, אומר שגב, כי שרגא ברוש, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים ונשיא התאחדות התעשיינים מייצג את 14 הארגונים הכלכליים הגדולים והמשפיעים במשק וכי כל ההחלטות נתקבלו פה אחד, במוסדות לשכת התאום.
 
שגב מדגיש, כי חוקי העבודה המתירים לארגוני העובדים לנהל משא ומתן עם המעסיקים, חוקקו כבר בשנת 2001 ואין חדש בחוקים אלו כפי שנתגבשו בעסקת החבילה.
 
מנכ"ל התאחדות התעשיינים טוען, כי החשש של מנהלי ההייטק, כפי שמופיע בסקר של איגוד לשכות המסחר, נובע מקמפיין אינטרסנטי המטעה את הציבור ושאין לו כל אחיזה במציאות.