סבסוד תעסוקה באזורי עדיפות לאומית - תיקון ולא התערבות בשוק העבודה

מנכ"ל התמ"ת דיבר בכנס על "גלובליזציה הוגנת", שנערך ע"י ארגון העבודה הבינ"ל, בשיתוף עם משרד התמ"ת, האגודה הישראלית ליחסי עבודה, ההסתדרות, התעשיינים וקרן אברט הגרמנית."היכולת להתמודד בשוק הגלובלי מותנית בחוסן חברתי פנימי - לא תמיד נוכל לשמור את מרכזי המו"פ


00:00 ,27.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל התמ"ת דיבר בכנס על "גלובליזציה הוגנת", שנערך ע"י ארגון העבודה הבינ"ל, בשיתוף עם משרד התמ"ת, האגודה הישראלית ליחסי עבודה, ההסתדרות, התעשיינים וקרן אברט הגרמנית."היכולת להתמודד בשוק הגלובלי מותנית בחוסן חברתי פנימי - לא תמיד נוכל לשמור את מרכזי המו"פ בישראל"
 
"סבסוד שוק התעסוקה, במיוחד באזורי עדיפות לאומית, איננו התערבות כנגד כוחות השוק, אלא תיקון הכרחי של כשלי שוק ושל תקלות כתוצאה מתהליך החשיפה, וזאת כדי לאפשר למשק להתמודד בתחרות הגלובלית". כך אמר מנכ"ל משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, רענן דינור, בכנס של ארגון העבודה הבינלאומי  (ILO)על הדרכים להבטיח גלובליזציה הוגנת.
 
הכנס ננעל בסוף השבוע בת"א והתקיים בשיתוף עם האגודה הישראלית לחקר יחסי עבודה, משרד התמ"ת, קרן פרידריך אברט הגרמנית הפועלת בישראל, ההסתדרות והתאחדות התעשיינים.
 
רענן דינור מסר, כי הניסוי שנערך בעיר שדרות לסבסוד שוק התעסוקה, כחלק ממסלול התעסוקה בחוק עידוד השקעות הון, יימשך במסגרת המאמץ להקטנת פערי תעסוקה בין אזורים וקבוצות שונות באוכלוסייה. עלות הניסוי כ-450 מיליון שקלים. לדברי דינור, מסלול התעסוקה מאפשר למשרדו ליצור תחרות על רמות השכר, מבלי לגרום לעליית השכר, תוך מתן עדיפות מתקנת לקבוצות הסובלות מתת ייצוג בשוק העבודה, כמו חרדים וערבים.
 
להערכת דינור, תאשר ועדת הכספים של הכנסת השבוע את המענק לחברת "אינטל" במטרה לעודד השקעת ענק של החברה בסך כחמישה מיליארד דולר.המדובר במענק שאושר ע"י מרכז ההשקעות שבמשרד התמ"ת, בגובה של 525 מיליון דולר, המיועד עבור בניית המפעל השלישי של החברה בארץ.
 
מנכ"ל משרד התמ"ת מנה מספר תחומים בהם משרדו פועל במטרה להגדיל את שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולהקטין את האבטלה. במסגרת הטיפול בביקושים בשוק, הכוונה היא למנוע אפליה כנגד תוצרת הארץ, לעודד תעסוקת נשים ומשפחות חד-הוריות, לסייע למפעלים עתירי עבודה, לפעול לשדרוג טכנולוגי של התעשיות המסורתיות ולתמרץ מעסיקים להקמת מפעלים באזורי עדיפות באמצעות מס שבח.
 
בתחום ההיצע בכוונת משרד התמ"ת לשפר משמעותית את כישורי העבודה, בעיקר בקרב אוכלוסיות חלשות, להמשיך את הפעלת תוכנית ויסקונסין, לפעול להשוואת הזדמנויות תעסוקה בין אוכלוסיות שונות ולעודד תעסוקת אנשים עם מוגבלויות.
 
ביחס לתוכנית ויסקונסין, הדגיש דינור כי היא הוכיחה את עצמה יפה בשלושת החודשים בהן היא מופעלת, בעיקר בכל הקשור להוצאת אנשים מהגרעין הקשה של האבטלה לשוק העבודה. 
 
מנכל התמ"ת התייחס גם לנושא ההוגנות בעבודה וציין, כי לאחרונה נחתם הסכם עם החשב הכללי באוצר, לפיו יישאו משרדי הממשלה השונים באחריות להעסקה פוגענית של עובדי קבלן המועסקים על ידם, במישרין או בעקיפין. כן מתכוון משרדו להגביר את האכיפה בתחום העבודה.
 
רענן דינור קבע, כי היכולת להתמודד בשוק הגלובלי מותנית בחוסן חברתי פנימי: "אני שומע את התחזיות לפיהן הייצור יעבור לחו"ל ואילו בישראל נוכל לשמור את מרכזי הפיתוח. אני סבור שלא תמיד נוכל לשמור את מרכזי המו"פ בישראל, בפרט נוכח התחרות המתפתחת מכיוון סין והודו, ולכן תנאי בסיסי לתחרות גלובלית הוא חוסן חברתי. זה יכול להיעשות ע"י הבנייה עמוקה שהכלי המרכזי לצמצום הפערים הוא באמצעות תעסוקה".