נחתם הסדר הפיצויים לחודש אוגוסט

שר האוצר, יו"ר ההסתדרות ויו"ר לשכת הארגונים הכלכליים חתמו על הסדר הפיצויים. ההסדר ייכנס לתוקף עם אישור ועדת הכספים של הכנסת אשר תדון בו ביום שני הקרוב. לין בתגובה: "עיכוב בלתי סביר"


00:00 ,07.09.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

שר האוצר, יו"ר ההסתדרות ויו"ר לשכת הארגונים הכלכליים חתמו על הסדר הפיצויים. ההסדר ייכנס לתוקף עם אישור ועדת הכספים של הכנסת אשר תדון בו ביום שני הקרוב. לין בתגובה: "עיכוב בלתי סביר"
 
שרי האוצר, אברהם הירשזון, יו"ר ההסתדרות, עופר עיני ויו"ר לשכת הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש חתמו היום (7 בספטמבר) על הסדר פיצויים למעסיקים ולעובדים שנפגעו עקב הלחימה בצפון בתקופה שבין 1 עד 14 באוגוסט 2006. שר האוצר ציין כי "אנו מודעים לבעיות שהתגלעו כתוצאה מן הלחימה הארוכה בצפון ופעלנו בכל דרך וללא הרף על מנת לוודא מתן פיצוי הולם לכל מי שנפגע".
 
הסיכום הושג לאחר הידברות ממושכת שהתקיימה בימים האחרונים בין הממונה על התקציבים באוצר, קובי הבר, ומנהל רשות המסים, ג'קי מצא, לבין יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני.
 
יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בירך על ההסכם ואמר כי כל העובדים בצפון יקבלו את שכרם והתנאי לפיצוי לעסקים הוא תשלום המשכורת לכלל העובדים, כך יובטח שכרם של כלל העובדים הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי.
 
עיקרי ההסדר מדברים על פיצוי בעד נזק עקיף שאירע במהלך חודש אוגוסט אשר יינתן למי שניזוק בתחום ענפי תעשייה, מסחר ושירותים, הכולל גם את תשלום השכר לעובדים שלא הגיעו למקום העבודה בשל המצב הביטחוני. הפיצוי יבוצע באחד משני מסלולים, לפי בחירתו של הניזוק: מסלול השכר או מסלול מחזורים.
 
פיצוי במסלול השכר יחושב בדומה לפיצוי שנקבע בחודש יולי, אלא ששיעור  הפיצוי יהיה בגובה 145% משכרו היומי של עובד, כשהוא מוכפל בסך ימי ההיעדרות כאמור של העובדים. כמו כן, סוכם גם על אופן הפיצוי לעצמאי שאין לו עובדים, לקבלני כוח אדם וכולי.
 
פיצוי במסלול המחזורים – פיצוי על פי מחזור הפעילות השנתי בשנת 2005 כמפורט להלן:
מסלול זה יפצה בגין ירידת מחזור של חודש אוגוסט 2006, בהשוואה לאוגוסט 2005 (מסלול זה אינו כולל את ענפי חקלאות, קבלני בניין, מוסדות כספיים וקבלני כוח אדם.
 
עסק שמחזורו השנתי הוא מ-0 ועד 1.5 מיליון ₪, יהיה זכאי לפיצוי של 65% מירידת המחזור החודשי. עסק שמחזורו השנתי הוא מ-1.5 מיליון ₪ ועד 10 מיליון ₪, יהיה זכאי לפיצוי של 55% מירידת המחזור החודשי. עסק שמחזורו השנתי הוא מ-10 מיליון ₪ ועד 30 מיליון ₪, יהיה זכאי לפיצוי של 50% מירידת המחזור החודשי. עסק שמחזורו החודשי הוא 30 מיליון ₪ ויותר יהיה זכאי לפיצוי של 45% בגין ירידת המחזור, אך לא יותר מפיצוי של 3 מיליון ₪.
 
כמו כן סוכם כי יינתן פיצוי  נרחב יותר לעסקים שנפגעו פגיעה פיזית ישירה או שהספק העיקרי שלהם נפגע כאמור, כך שהפיצוי יחושב גם בגין ירידת המחזורים בספטמבר ככל שעסקו לא שב לפעילות מלאה עד ל-30/09/06, (להלן סעיף 5 בהסדר).
 
עוד סוכם בין הצדדים כי תשלום המשכורות לעובדים שנעדרו מעבודתם עקב הלחימה ישולמו במועד בניכוי 20% על חשבון ימי חופשה, וכי התנאי לקבלת פיצוי מהמדינה הוא תשלום משכורות לעובדים אלו.
 
סיכום זה ייכנס לתוקף עם אישור תקנות הוראת שעה ע"י ועדת הכספים של הכנסת, וחתימת שר האוצר. שר האוצר יביא את הסדר זה לאישור ועדת הכספים ביום שני הקרוב, ב-11 בספטמבר.

נשיא איגוד לשכות המסחר: "ככה לא משקמים את הצפון"

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, הגיב לחתימה על ההסכם ואמר: "עיכוב בלתי סביר של האוצר בביצוע הסדר הפיצוי לחודש אוגוסט גרם כבר נזק לעשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים".
 
לין העביר ביקורת חריפה על הפיגור הניכר בביצוע ההסדר מאחר וכל פרטיו סוכמו כבר ב-27 באוגוסט."משרד האוצר יהיה חייב הסבר לכל העסקים בצפון מדוע עוכב ביצוע ההסדר לאחר שסוכם בסוף חודש אוגוסט".
 
"מאז שההסדר סוכם, האוצר היה צריך לאשרו בוועדת הכספים של הכנסת ובמקביל להכין את כל התשתית הנחוצה לביצועו - הכנת טפסים, נהלים והנחיות מתאימות. למרות זאת, וכנראה בגלל הרצון לבצע טקס חתימה מיותר ונטול תועלת, התעכב ביצוע ההסדר בשבועיים", הדגיש לין.
 
"למרות החשיבות הקריטית של תשלום דחוף של הפיצויים לעסקים, התנהלות האוצר מאז שההסדר סוכם היתה בלתי סבירה ובלתי מקובלת. התנהלות זו כבר גרמה נזק גדול לעשרות אלפי עסקים בצפון", טוען לין.
 
לין הסביר עוד כי אם היה צורך בתיקונים מסוימים בהסדר היה צריך להגיש זאת בנפרד, כפי שנעשה בהסדר לחודש יולי לענפי החקלאות והתיירות, ולא לעכב את ההסדר הכולל על חשבון עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים.
 
לין מפריך את הטענה לפיה את תביעת הפיצוי ניתן להגיש רק ב-15 לחודש ספטמבר: "זהו המועד האחרון לתשלום המע"מ לחודש החולף. כל עסק יכול לבחור להגיש את דו"ח המע"מ מוקדם יותר. את הסדר הפיצוי ניתן לבצע בספטמבר השנה מאחר וכל נתוני המחזור משנה קודמת זמינים, והדיווח באשר למחזור אוגוסט השנה יכול להיעשות מיידית וכך גם חישוב סכום הפיצוי המגיע לעסקים".