משרד האוצר: לא יהיו שינויים בהסדר הפיצויים

ממשרד האוצר נמסר כי לא יהיו שינויים בהסדר שנחתם עם המעסיקים והעובדים בגין חודש יולי וכי במשרד האוצר לא שוקלים לשנותו. איגוד לשכות המסחר לא מוותר ומינה לעניין יועץ מיוחד – סגן שר האוצר לשעבר


00:00 ,07.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

ממשרד האוצר נמסר כי לא יהיו שינויים בהסדר שנחתם עם המעסיקים והעובדים בגין חודש יולי וכי במשרד האוצר לא שוקלים לשנותו. איגוד לשכות המסחר לא מוותר ומינה לעניין יועץ מיוחד – סגן שר האוצר לשעבר
 
ממשרד האוצר נמסר כי הסדר הפיצויים לעובדים ומעסיקים בצפון אשר נחתם ב-27.7.06 גובש בתיאום עם נציגי ההסתדרות והמעסיקים, והינו תוצר של נתונים וחוות דעת מקצועיים פנים ממשלתיים, אך גם של עמדות ונתונים שהובאו במו"מ על ידי נציגי ההסתדרות והמעסיקים.
 
הסדר הפיצוי על נזקים עקיפים, נאמר בהודעת משרד האוצר, אשר נועד להביא פתרון פשוט ומהיר ככל האפשר לתושבי הצפון, אינו יכול לתת מענה לכל צרכי הנפגעים. הוא נותן פתרון ל-90 אלף בעלי עסקים במהירות, כמוה לא ידעה מדינת ישראל במלחמות אחרות ומסייע להם להתמודד עם מצוקת האשראי הבוערת עליה התריעו, אך אינו יכול לבחון כל מקרה לגופו ולתת פתרון מלא.
 
ההסדר כולל שורה של סעיפים שנועדו להקל על בעלי העסקים ולסייע בידם להתמודד עם המצב. מעבר לפיצוי על שכר ששולם בשל עובדים שנעדרו, ההסדר שנקבע נותן מענה ראוי גם כפיצוי על אובדן הרווחים, הן לעסק קטן המעסיק עובדים, והן לעצמאי שאינו מעסיק עובדים.
 
עצמאי, לדוגמה בעל מסעדה, המעסיק עובדים, יקבל פיצוי בשווי של 132.5% מהשכר של העובדים שנעדרו כולל פיצוי כפול (שתי משכורות) עבור עצמו. כך, שעבור אובדן הרווחים, בנוסף על 132.5% משתי משכורות לעצמו, הוא מקבל 32.5% משכר עובדיו.  יתרה מזאת, הפיצוי מחושב על בסיס משכורות הכוללות הטבות נלוות, כבונוסים והחזר הוצאות, ואילו המשכורות ששולמו בפועל לא כללו תוספות אלו כך שגם הפרש זה נשאר בידי המעסיק.
 
גם לעצמאי שאינו מעסיק עובדים ניתן במסגרת ההסדר מענה מעבר לאובדן יכולת ההשתכרות. עצמאי כזה שנעדר מעבודתו יקבל פיצוי על בסיס 132.5% מהכנסתו החייבת במס לשנת 2005.
 
יתרה מזאת, על אף שהסדר הפיצוי נקבע ככלל למי שנעדר מעסקו, עצמאי ללא עובדים שפתח את העסק בכל ימי הלחימה, יקבל בכל זאת פיצוי בגובה של מחצית מהפיצוי שיקבל בעל עסק שלא פתח את עסקו. ככלל נקבע  שגם מי שהיו לו הפסדים בשנת 2005 יקבל מענה מסוים על בסיס שכר מינימום.
 
איגוד לשכות המסחר מינה יועץ חדש בעניין - סגן שר האוצר לשעבר
 
רו"ח יחזקאל פלומין, סגן שר האוצר לשעבר ילווה את איגוד לשכות המסחר  כיועץ לעניין הסדר הפיצויים לעסקים בצפון וייתן שירותי ייעוץ בנושא הקריטריונים לשיפוי עסקים שניזוקו מהמלחמה.
 
רו"ח פלומין נענה לפנייתם של עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר ועודד פלר, נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, והסכים לשמש כיועץ האיגוד לצורך גיבוש הסדר פיצויים נאות לעסקים הקטנים והבינוניים ולמגזר המסחר והשירותים.
 
רו"ח פלומין, שכיהן שנים רבות כחבר ועדת הכספים של הכנסת, וכסגן שר האוצר, ידוע גם בפרסומיו השונים בתחומי המיסוי והכלכלה וכיום בעל משרד יחזקאל פלומין עו"ד רו"ח. לדבריו, "לאור המצב המעורפל שנוצר עם קביעת העקרונות לשיפוי שפורסמו, חשוב לקבוע עקרונות מעודכנים לפיצוי, שהינם גלויים, ברורים ושקופים, ואשר יתבצעו באופן מיידי".
 
לין ציין כי הצטרפותו של איש מקצוע עתיר ניסיון כיחזקאל פלומין, המכיר גם היטב את מערכות הממשל בישראל, תתרום רבות בגיבוש הסדר נאות והוגן לפיצוי המגזר העסקי בחיפה והצפון. "העובדה שמצב הלחימה לא הסתיים בסוף יולי אלא ממשיך עמוק לתוך חודש אוגוסט מחייבת כבר עתה לגבש ובדחיפות עקרונות חדשים שיתנו מענה הולם, צודק והוגן למגזר העסקי על כל ענפיו".