לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון: לקבוע מנגנון לפיצוי עסקים בעת מעשי איבה

ד"ר גד שפר, המכהן גם כיו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, קבל בפני שרי האוצר והתחבורה שהממשלה אינה מיישמת הסדר לביטוח סיכוני מלחמה לאוניות


00:00 ,14.03.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכות המסחר והתעשייה חיפה והצפון ד"ר גד שפר פונה לשרי האוצר והתחבורה בדרישה לקבוע מנגנון פיצוי לתושבי ולעסקים להם נגרם נזק בגלל מעשי איבה.

כדוגמא נותן שפר את מודל הפיצוי לעסקים שאליו הגיעה לשכת המסחר בזמן מלחמת לבנון השנייה. לשכת המסחר הובילה מאבק ציבורי, שבעקבותיו נקבע כי הפיצוי יהיה על בסיס הפסד מחזור המכירות; השוואה בין מחזור המכירות של העסק בזמן פעולת האיבה לעומת המחזור שהיה בשנה שקדמה, ומתן פיצוי על בסיס אחוזים מההפרש.

שפר, שהוא גם יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, התריע, כי למרות דרישות חוזרות ונשנות של האיגוד, הממשלה אינה מיישמת הסדר לביטוח סיכוני מלחמה לאוניות המגיעות לישראל בזמן פעולות איבה. אוניות אלה חשופות לתביעה לשלם היטל סיכוני מלחמה המעלה את עלות ההובלה הימית וגורם להתייקרויות במשק. היעדר הסדר קבע כזה צויין כאחד המחדלים במלחמה על ידי ועדת טוניק, שהוקמה לבדיקת לקחי המלחמה בנושאי תחבורה.

במכתב לשרים יובל שטייניץ וישראל כץ ציין שפר שהנושא נמצא בדיונים כבר 11 שנים ובעקבות תביעות האיגוד מונה באוצר צוות בדיקה מיוחד, שהגיש את מסקנותיו ב-2007 עם פתרון הולם. למרות חמש שנים של הבטחות ליישום ההסדר, הן לא מומשו.

כתב שפר: "הסחבת בטיפול בביטוח סיכוני מלחמה הינה מרשם להוצאות מיותרות של סכומי עתק למשק. סביר שתוך זמן קצר "יקפיצו" המבטחים הבינלאומיים את תעריפי הביטוח לאוניות המגיעות לישראל, וכל מכולה העוברת בנמלי הארץ תשלם מאות דולרים נוספים ומיותרים לחברות הספנות. בסופו של יום, ההוצאה תושת על אזרחי המדינה".