לין: "מבנה התעסוקה במשק אינו סכסוך עבודה"

עו"ד לין מסביר כי אין עילה להשבתת המשק ובמידה ויו"ר ההסתדרות, עיני יניע לכיוון זה: "נפנה מיידית לביה"ד הארצי לעבודה"


00:00 ,05.10.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הודיע הבוקר כי אם אכן עופר עיני יכריז על סכסוך עבודה במשק או יניע את המגזר הציבורי לפתוח בשביתה, לשכת המסחר ת"א והמרכז תפנה מיידית לביה"ד הארצי לעבודה, על מנת להוציא צו מניעה שימנע את קיומה של השביתה. לדבריו, השביתה תגרום סבל מיותר למאות אלפי אזרחים, רק על מנת לשרת את מטרות האגו של עיני.

לין ציין כי הנושא אותו תוקף היום עיני – מבנה התעסוקה במשק – אינו סכסוך עבודה במובן החוק ואינו מהווה עילה להשבתת המשק. "ההסתדרות הכללית לא יכולה להשבית את המשק בדרך חוקית כל אימת שיש לה אינטרסים לטפל בנושא כזה או אחר. ישנן דרכים, במסגרת כללי המשחק הדמוקרטי, בהם ניתן לטפל בנושאים שונים וזה לא עובר תמיד דרך איומים ושביתות, על חשבון הציבור הרחב.

"האמת שנוצרה כאן דרמה מלאכותית. עיני, שנדחק החוצה מהמאבק לצדק חברתי, שואף לחזור אל מרכז הזירה, ולאחר חיפוש אחר נושא מתאים, ובאמצעות יועצי תדמית, בחר נושא שיוכל לשמש לו כעילה לכך. הוא מכריז על הצורך לשנות את מבנה התעסוקה. ועל מנת להוסיף למאבקו נופך דרמטי הוא פותח במחזות אימה קיקיוניים בהם הוא מודיע על כוונתו להשבית את המשק. אי אפשר למנוע מעסק לבצע עבודות באמצעות מיקור חוץ ואי אפשר לבצע עבודות זמניות באמצעות עובדים קבועים."

"אם עיני יתמיד בכוונתו להשבית את המשק, הוא ילמד מהר מאד כי גם אם ממשלות ישראל מוכנות להתקפל תחת לחץ האיומים של הועדים החזקים השולטים בשירותים החיוניים שבבעלות המדינה, בתי הדין לעבודה עדיין מקבלים החלטות על פי נורמות משפטיות. אי ציות להחלטות של בתי המשפט ובתי הדין הינה עבירה פלילית בהתאם לסעיף 287 לחוק העונשין."

לין אמר עוד כי עיני מטעה חלק מהאישים הפועלים למען המחאה החברתית. "כיום החוק מגן על עובדי חברות כ"א בכך שהוא קובע תקופת העסקה מרבית של 9 חודשים בלבד. ההסתדרות עצמה היתה זו שחתמה על הסכמי עבודה קיבוציים והכתיבה את תנאי העסקתם של העובדים הזמניים במשק. הסכמי עבודה קיבוציים אלה זכו לצווי הרחבה על כלל המשק. אם עיני רוצה לשפר את תנאי העסקתם של העובדים הזמניים, עליו לפתוח דיון מחודש בהסכמי עבודה אלה. כאשר הצדדים השותפים להסכמים אלה לא מפרים אותם, נשמטת העילה להכריז על סכסוך עבודה", הדגיש.

"אם עיני אכן שואף לפעול באמת למען עשיית צדק חברתי, עליו לגלות אומץ לב ומנהיגות אמת. עליו לפנות אל כל הועדים החזקים במשק, השולטים בשירותים החיוניים במגזר הציבורי כמו עובדי נמלים, חברת החשמל, רשות שדות התעופה, רכבת ישראל, מכון התקנים ועוד, ולדאוג כי הם יתייעלו ויפסיקו ליהנות , בלחץ הכוח שבידם, מתנאי עבודה מופרזים והכל תוך הטלת עלויות נוספות על הציבור הרחב. זהו מבחנו האמיתי של עיני בעשיית צדק חברתי. "

בנוסף, ציין לין כי רצוי מאוד שההסתדרות הכללית תבחן את תנאי העבודה של מאות אלפי עובדי דור ב', שהם בפועל עובדים זמניים ללא מגבלת התקופה של 9 חודשים, על פי הסכמים שהיא עצמה צד להם.

כמו כן אמר כי עיני צריך לשאול את עצמו "מדוע ההסתדרות גובה דמי טיפול ארגוני ברמה של 0.9% מאלה המקבלים שכר נמוך מאוד ואפילו מאלה העובדים עבודה חלקית."

הבהרה: לין מציין שיש לו אינטרס בעלות בחברת כח אדם, ועובדה זו פורסמה כבר בעבר בעיתונות.